135623

صنعت سرب و روی، چشم انتظار سالی پربارتر

دنیای معدن -سال گذشته برای تولیدکنندگان صنعت سرب و روی سال درخشانی بود چراکه از یک‌سو با افزایش قیمت‌های جهانی، صنعتگران این صنعت روند افزایش نرخ خوبی را تجربه کردند و از سوی دیگر با افزایش تقاضای داخلی، میزان تولید خود را افزایش دادند. البته افزایش نرخ ارز در سال گذشته، کام این صنعتگران را در جهت صادرات بیشتر شیرین کرد.

تولیدکنندگان در این صنعت همچنان معتقدند که با توجه به کاهش ذخایر معادن سرب و روی در سطح جهان احتمال افزایش تقاضا و نرخ سرب و روی وجود دارد. سالی که می‌تواند همچنان پربار باشد.


سال۹۶، درخشان برای سرب و روی
سال ۹۶ یکی از سال‌های درخشان صنعت سرب و روی بود و یکی از مهم‌ترین دلایل آن، افزایش نرخ ال‌ام‌ای بود؛ قیمتی که اگر از نقطه سربه‌سر رد شود، می‌تواند حاشیه سود این صنعت را افزایش دهد. این مطلب را رضا اعتدال، کارشناس سرب و روی در گفت‌وگو با صمت عنوان و اظهار کرد: در سال۹۶ شرایط به گونه‌ای پیش رفت که به نفع تولیدکننده بود و سبب افزایش تولید سرب و روی در داخل شد، به‌گونه‌ای که افزایش نرخ بازار را برای این صنعتگران شیرین کرد و از همین رو بسیاری از تولیدکنندگان سرب و روی علاوه بر خاک سهمیه‌ای که از معدن انگوران تامین می‌کردند، اقدام به واردات خاک کردند و از شمال افریقا و ترکیه خاک را وارد و تبدیل به شمش کردند. هرچند افزایش نرخ ال‌ام‌ای در مواد اولیه که خاک جزو آن به شمار می‌رود، تاثیرگذار بود اما سایر قیمت‌ها مانند نرخ سربار و دستمزد داخلی ما از سطح جهانی نیز پایین‌تر است و همین موضوع سبب افزایش حاشیه سود بیشتر برای تولیدکنندگان در این صنعت شد. البته عامل دومی که سبب رونق‌بخشی صنعت سرب و روی شد، افزایش تقاضا بود.
وی همچنین با اشاره به کاهش ذخایر جهانی خاطرنشان کرد: حدود ۲ سال پیش، موجودی ال‌ام‌ای بالای ۱۲۰۰ تن بود که تا اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی به زیر ۲۰۰ تن رسید و هزار تن ذخیره آن در مدت یک سال و نیم از دست رفته است. یک عامل افزایش نرخ همین کاهش ذخایر بود. وقتی تقاضا افزایش یابد و عرضه به حجم تقاضا نرسد به اجبار از ذخایر استفاده می‌شود. از آنجا که ذخایر محدود است به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند و سبب افزایش نرخ و جذاب شدن بازار می‌شود.
این کارشناس سرب و روی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما برای این صنعت در امسال چیست، عنوان کرد: تهدیدی که هم‌اکنون وجود دارد، جنگی است که بین چین(به‌عنوان مهم‌ترین مصرف‌کننده و تولیدکننده عمده فلزات) با امریکا در گرفته است. با تعرفه‌های خارج از عرف که بر فلزات چین اعمال شد تنش‌هایی در این زمینه ایجاد شد. البته این تنش نرخ روی را از ۳۵۰۰ دلار به حدود ۳۱۰۰ دلار و سرب را هم از ۲۶۰۰ و ۲۷۰۰ دلار به حدود ۲۳۰۰ دلار رساند.
اعتدال در ادامه خاطرنشان کرد: اما عامل موثر دیگر در نرخ فلزات، تقویت ارزش دلار در برابر سایر ارزها به‌ویژه یورو است. در صورت برابری ارزها، زمانی که دلار قوی‌تر می‌شود، نرخ فلزات روند کاهشی به خود می‌گیرد. به عبارت دیگر رابطه معکوسی بین آنها وجود دارد اما زمانی که یورو تقویت می‌شود، نرخ فلزات افزایش پیدا می‌کند و رابطه مستقیمی بین آنها وجود دارد. درحال‌حاضر نیز ارزش دلار در برابر یورو در حال افزایش است که البته این موضوع به نرخ فلزات فشار می‌آورد، هر چند در بلندمدت و در سال ۲۰۱۸ میلادی، پیش‌بینی سایت‌ها و نشریه‌های معتبر حکایت از این دارد که یورو نسبت به دلار با گذشت زمان قوی‌تر می‌شود و به‌تدریج نرخ فلزات هم افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر ذخایر ال‌ام‌ای نیز در حال کاهش است و بورس شانگهای چین در زمینه فلزات سرب و روی هم شیب بیشتری را نشان می‌دهد.


نیاز به گذشت زمان
وی در ادامه تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود اگر ریسک سیاسی در دنیا وجود نداشته باشد، افزایش روند قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود و حتی رکورد تاریخی سرب و روی شکسته می‌شود. در سال۹۷ نیز نرخ فلز روی بین ۳۳۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار ثابت خواهد ماند و سرب هم بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار قرار می‌گیرد. اعتدال در ادامه توضیح داد: مزیتی که سرب نسبت به روی دارد، این است که قدرت بازیافت بیشتری دارد. ۵۰درصد سرب تولیدی از محل بازیافت است اما با سختی بیشتری انجام می‌شود.
این کارشناس سرب و روی در پاسخ به این پرسش که تک نرخی شدن دلار چه تاثیری بر این صنعت خواهد داشت، گفت: قضاوت کردن درباره این موضوع کمی زودهنگام است. تولیدکنندگان در انتظار قطعیت نرخ دلار هستند، از این‌رو مبادله‌ای انجام نمی‌شود تا اثر واقعی آن را بسنجند چراکه هنوز مشخص نیست آیا تولیدکننده‌ای حاضر است به این نرخ محصولش را بفروشد؟ همچنان این مقررات برای خیلی از تولیدکنندگان جای سوال دارد و از این‌رو منتظرند که وحدت رویه‌ای از سوی دولت اعلام شود.
اعتدال ادامه داد: اواخر سال ۹۶ نرخ دلار به ۴۶۰۰ تومان هم رسید که اگر از فروردین چشمپوشی کنیم فاصله دلار ۴۲۰۰ تومانی عدد قابل توجهی است.
وی در پاسخ به این پرسش که تا پیش از این، درخواست تولیدکنندگان تک نرخی شدن دلار بود. آیا فکر نمی‌کنید دلار تک‌نرخی به سود آنها در بلندمدت باشد، گفت: البته مسلم است که دلار تک نرخی در نگاه بلندمدت اثرات بهتری برای تولیدکننده به همراه خواهد آورد. البته اگر نرخ ثابت بماند تولیدکنندگان برنامه‌ریزی بهتری می‌کنند.


تقاضا در حال افزایش است
درباره وضعیت صنعت سرب و روی در سال گذشته و همچنین چشم‌انداز امسال، محمد حیدرزاده، مدیرعامل سرب و روی بافق اظهار کرد: سال گذشته برای صنعت سرب و روی بسیار پرسود بود چراکه از یک‌سو با افزایش ال‌ام‌ای لندن و از سوی دیگر با افزایش نرخ دلار در این سال روبه‌رو بودیم. در این سال با نوسان مثبت و منفی کمی روبه‌رو شدیم.
حیدرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته، هم قیمت‌های جهانی و هم شرایط تولیدکنندگان داخلی در صنعت سرب و روی خوب بود و این امر باعث شد سرمایه‌گذاران به فکر سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت بیفتند. از همین رو به فکر تامین بهره‌برداری بیشتر از معادن متروک سرب و روی افتادند. با توجه به این سرمایه‌گذاری‌ها این واحدها فعال‌تر شدند و امسال، بار و ماسه معدنی آنها وارد بازار خواهد شد.
وی با پیش‌بینی وضعیت صنعت سرب و روی در امسال بیان کرد: برای امسال نیز می‌توان افزایش میزان تولید را پیش‌بینی کرد چراکه هم تقاضای داخلی و هم جهانی در این صنعت رو به افزایش است. از سوی دیگر ذخیره جهانی در حال کاهش و تقاضا رو به افزایش است. با توجه به شرایط موجود، واحدهای تولیدی شرکت‌های سرب و روی به‌صورت میانگین ۱۵درصد افزایش تولید دارند. این تولیدکننده سرب و روی در پاسخ به این پرسش که تک‌نرخی شدن ارز چه تاثیری بر صنعت سرب و روی دارد، عنوان کرد: البته تا پیش از این، نوسان نرخ ارز تاثیر منفی روی صنعت سرب و روی داشت اما اگر ارز روند افزایشی به خود بگیرد، بیشتر به نفع ما که صادرکننده هستیم، خواهد بود. حیدرزاده در ادامه تاکید کرد: نرخ دلار تعیین‌شده، نسبت به اواخر سال گذشته کمتر است و برای کسانی که مواد اولیه خود را با دلار ۴۶۰۰تومانی تهیه کرده‌اند، قدری ناخوشایند است اما در کل با نرخ ثابت ارز بهتر می‌توان برنامه‌ریزی بلندمدت انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید