135607

بازار لیتیوم نیازمند سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در دهه آینده است

دنیای معدن -بررسی ها حاکی از آن است که صنعت لیتیوم برای پوشش افزایش تقاضای جهانی لیتیوم ناشی از خودروهای الکتریکی در 10 سال آینده به 10 تا 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز خواهد داشت. در این میان برخی شرکت های خودورسازی برای تأمین مالی بخشی از این نیاز اعلام آمادگی کرده اند.

شرکت صنعتی و معدنی SQM بزرگ ترین تولید کننده لیتیوم، روز چهارشنبه هفته گذشته (18 آوریل 2018) اعلام کرد برای تامین تقاضای افزایش یافته ناشی از اتومبیل های الکتریکی، حداقل به 10 تا 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت لیتیوم طی دهه آینده نیاز خواهد بود.

دانیل جیمنز، معاون ارشد شرکت بازرگانی SQM، در کنفرانسی خبری در شانگهای گفته است که تقاضا برای فلز لیتیوم در 10 سال آینده به بیش از 600 تا 800 هزار تن از کربنات لیتیوم افزایش خواهد یافت و تحقق تأمین این حجم از تقاضا، نیازمند سرمایه گذاری کلانی در این بخش از صنعت و معدن خواهد بود. بنابراین یافتن راهی برای جذب سرمایه از چالش های بزرگ صنعت لیتیوم در آینده به شمار می ود. البته دیگر تحلیل گران بازار فلز لیتیوم و سرمایه گذاران نیز به نیاز حجم عظیم سرمایه گذاری در این صنعت اشاره کرده اند و برخی مسیرهای تأمین مالی این سرمایه گذاری را مورد بحث و بررسی قرار داده اند.

این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان پایه ای صنایع، از جمله تولیدکنندگان باتری ها و نیز برخی از تولیدکنندگان خودرو، علاقه خود را برای مشارکت در پروژه های صنایع لیتیوم، تأمین مالی یا همکاری مالی در این بخش نشان داده اند. چنانکه در سال گذشته، یک شرکت صنعتی و معدنی لیتیوم در استرالیا به نام Pilbara Minerals قرارداد بیع متقابل (Offtake) را با یک شرکت خودروسازی چینی به نام Great Wall Motor امضا کرد. در اوایل سال 2018 گروه تولیدی تویوتا نیز 15 درصد از سهام شرکت استرالیایی Orocobre از دیگر تولیدکنندگان لیتیوم خریداری کرد.

در همین حال، خودروسازانی مانند BMW و Volkswagen نیز به دنبال راه هایی برای تأمین امن و بلندمدت لیتیوم برای تولید برق خودروهای خود در آینده هستند. برخی تحلیل گران نیز به این موضوع اذعان داشته اند که صنعت لیتیوم با ضعف هایی در به ثمر رساندن به موقع پروژه های خود همراه بوده است. دلیل این موضوع نیز آن است که به نتیجه رساندن پروژهای لیتیوم در بازار همیشه آسان نبوده و مانند سایر معادن و صنایع معدنی، لیتیوم نیز به فرصتی چند ساله برای رسیدن به حداکثر ظرفیت بهره بردای و ظرفیت نیاز دارد.

در حال حاضر شرکت SQM ظرفیت تولید سالانه لیتیوم کربنات خود در شیلی را به 48 هزار تن رسانده است و انتظار می رود که ظرفیت این شرکت تا اواسط سال 2018 به بیش از 70 هزار تن افزایش یابد و در سال 2019 نیز به 100 هزار تن برسد. در ماه ژانویه سال میلادی جاری، شرکت SQM با سازمان توسعه شیلی، Corfo قراردادی امضا کرد که اجازه داده است تا حجم تولید لیتیوم کربنات تا 216 هزار تن در سال تا سال 2025 گسترش یابد. با این حال این شرکت هنوز به تصمیم قطعی برای این حجم از تولید نرسیده، هرچند اقدامات اولیه آن صورت گرفته است. چنان که در گزارش گذشته سایت «فلزات آنلاین» نیز اشاره شد، پس از اطلاع رسانی این قرارداد تفاهم، ترس از عرضه مازاد لیتیوم به بازار ضربه زد و طی 3 ماهه اول صدمه زیادی را به سهام برخی شرکت های فعال در صنعت لیتیوم وارد کرد. هرچند در این میان ارزش سهام شرکت SQM روند صعودی خود را حفظ کرد. نمودار 1 ارزش سهام این شرکت را در ماه های سوم و چهارم سال 2018 نشان می دهد.

اخبار فلزات

دیدگاهتان را بنویسید