135584

کوه بیست متری زغال باطله در حوالی سوادکوه پس از سال ها همچنان پابرجاست

دنیای معدن - دپوی ۸۲ ساله زغال باطله در حوالی سوادکوه تبدیل به یک کوه بیست وچند متری شده و معضلات متعدد زیست محیطی را به وجود آورده است اما آنچنان که مدیرکل محیط زیست مازندران می گوید: هنوز هیچ راه حلی برای حل این معضل ارائه نشده است.

به گزارش دنیای معدن، دوم اردیبهشت ماه مصادف با 22 آوریل از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به منظور دستیابی به تعادل درست میان نیازهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی نسل های حال و آینده و ترویج هماهنگی انسان با طبیعت و زمین، از سال 2009 به عنوان روز بین المللی زمین پاک انتخاب شد.

«نه» به کیسه های پلاستیکی در شرایطی به عنوان شعار روز زمین پاک در ایران انتخاب شده است، که مشکلات آلودگی در ایران بسیار گسترده تر از آلودگی پلاستیک است. این آلودگی ها در استان مازندران چشمگیرتر است، وجود محل های دپوی زباله در دل جنگل و سواحل دریاگرفته تا استفاده از سموم تاریخ مصرف گذشته در کشاورزی.

در این میان آلودگی یک کارخانه زغال شویی بسیار قابل لمس است، اگر سری به البرز مرکزی و نزدیکی های سوادکوه بزنید با حجم عظیمی از باطله های یک کارخانه زغال سنگ مواجه می شوید.

حدود 3 میلیون تن باطله زغال سنگ که امروز مانند یک کوه بیست وچند متری قد علم کرده است، حاصل فعالیت های این کارخانه است.

این حجم 3 میلیون تنی به راحتی از طریق گوگل ارث قابل مشاهده است.

گفته می شود تاریخچه عملیات اکتشافی در حوزه البرز مرکزی که بیش از 30 هزار کیلومترمربع از سطح استان مازندران را دربرمی گیرد به 80 سال پیش بازمی گردد و نخستین عملیات اکتشافی در آن در سال 1314 به هنگام احداث خطوط راه آهن سراسر در شهر زیرآب صورت گرفت و در پی آن نیز عملیات اکتشافی دیگری در این محدوده انجام و درنهایت شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در 31 شهریور سال 1353 ثبت شد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی شهریورماه سال 92 به خبرگزاری فارس وعده داده بود که مشکلات زیست محیطی و مالی دپوی 2 میلیون تنی زغال باطله در سایت انجیر تنگه برطرف شده است اما گزارش ها محلی حاکی از این است که نه تنها مشکل 2 میلیون تنی زغال باطله حل نشده است که طی این 5 سال حدود یک میلیون تن به باطله های این منطقه نیز افزوده شده است.

ابراهیم کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مازندران با تائید وضعیت نابه سامان باطله های این کارخانه قدیمی گفت: طرح هایی از سوی مسئولان این کارخانه برای حل معضلات زیست محیطی ارائه شده اما هنوز هیچ کدام نهایی نشده است.

متأسفانه شیرابه های این کوه زغال باطله با بارش هر بارانی به رودخانه و زمین های کشاورزی سرازیر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید