135574

واردات محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه

دنیای معدن -بخش اعظمی از کل تجارت محصولات نورد آلومینیوم را ورق تشکیل می دهد و نزدیک به 8.5 درصد کل تجارت جهان از محصولات نورد آلومینیوم، به واردات این محصولات در کشورهای منطقه خاورمیانه اختصاص دارد. به طوری که بزرگ ترین واردکنندگان این محصولات کشورهای عربستان، ترکیه و امارات متحده عربی بودند.

محصولات نورد آلومینیوم، یکی از مهم ترین انواع نیمه ساخته های صنعت آلومینیوم را تشکیل می دهد. این محصولات را می توان به 2 دسته کلی با ضخامت کمتر از 0.2 میلی متر (تحت عنوان فویل) و ضخامت هایی بیش از 0.2 میلی متر (تحت عنوان ورق و تسمه) تقسیم بندی کرد. بخش اعظمی از کل تجارت محصولات نورد آلومینیوم را ورق تشکیل می دهد. با این حال، سهم فویل که ارزش افزوده بیشتری نسبت به ورق برخوردار دارد، در بازار صادراتی برخی از کشورهای مطرح صادرکننده محصولات نورد آلومینیومی شاهد رشد قابل توجهی بوده است.

نزدیک به 8.5 درصد کل تجارت جهان از محصولات نورد آلومینیوم، به واردات این محصولات در کشورهای منطقه خاورمیانه اختصاص دارد. در نمودار 1، حجم واردات محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه طی 5 سال گذشته نشان داده شده است. همان طور که در این نمودار مشاهده می شود، مجموع کشورهای خاورمیانه، به طور میانگین در هر سال بیش از 900 هزار تن واردات محصولات نورد آلومینیوم داشتند. با این حال سهم فویل در واردات کشورهای خاورمیانه، کمی بیشتر از میانگین جهانی بود و این امر را می توان به روند توسعه صنعت خودروسازی در این منطقه منوط دانست. در حالی که صنعت خودروسازی باعث رونق تجارت ورق در جهان شده است، در خاورمیانه به دلیل عدم توسعه یافتگی مطلوب این صنعت، از رونق کمتری برخوردار بوده است.

در نمودار 2، سهم بزرگ ترین واردکنندگان محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه در سال 2016 نشان داده شده است. همان طور که در این نمودار مشاهده می شود، بزرگترین واردکنندگان محصولات نورد آلومینیومی در خاورمیانه در سال 2016 عربستان، ترکیه و امارات متحده عربی بودند. این 3 کشور، بیش از 65 درصد کل واردات خاورمیانه را در سال 2016 به خود اختصاص دادند. در بین کلیه واردکنندگان محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه، فویل در بازار وارداتی محصولات نورد آلومینیومی ترکیه پس از اردن، دارای کمترین سهم بود؛ سهم فویل از این بازار برای ترکیه در سال 2016 حدود 22 درصد و برای اردن حدود 17 درصد بود. همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، ترکیه در سال های گذشته تولیدات و صادرات فویل آلومینیومی را افزایش داده است. از این رو میزان تقاضای وارداتی آن نسبت به این محصول کاهش یافته تا جایی که کمترین سهم از این محصول، در ترکیب وارداتی محصولات نورد به این کشور پس از اردن اختصاص یافت.

سهم کشورهای امارات و عربستان، طی سال های گذشته با کاهش حجم واردات آن ها، کاهش داشت. در عین حال، واردات ترکیه از محصولات نورد آلومینیومی طی سال های گذشته روندی صعودی داشت. در خصوص عربستان، حجم واردات آن از 255 هزار تن در سال 2012 به حدود 208 هزار تن در سال 2016 کاهش داشت. این رقم برای امارات متحده عربی، از 223 هزار تن به 180 هزار تن کاهش یافت. اما در عین حال، حجم واردات ترکیه از محصولات نورد آلومینیوم از 120 هزار تن در سال 2012 به 178 هزار تن رسید. به غیر از سال 2014، بزرگترین واردکننده محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه، عربستان بوده است. گفتنی است که در سال 2014 که حجم واردات محصولات نورد امارات از سایر کشورهای منطقه پیشی گرفت و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به ترکیه و عربستان افزایش داشت.

اخبار فلزات

دیدگاهتان را بنویسید