135531

چرایی نگرانی های مردمی از برخی فعالیت های معدنی در شاهرود و میامی

دنیای معدن - یک کارشناس بازار و معادن به تحلیل نگرانی های اجتماعی از برخی فعالیت های معدنی در استان و خصوصا دو شهرستان شاهرود و میامی پرداخت و بر لزوم منتفع شدن مردم محلی و روستاهای همجوار از درآمدهای این فعالیت های معدنی تاکید کرد.

حمید حاج اسماعیلی، اظهار کرد: متاسفانه در واگذاری معادن به کارفرمایان و پیمانکاران به مصلحت های محلی و استانداردهای کار توجه جدی نمی شود.

وی بر لزوم نظارت بر فعالیت های معدنی تاکید و تصریح کرد: تجربه سالهای گذشته نشان می دهد عمده مشکلات بوجود آمده در معادن کشور ناشی از عدم نظارت صحیح و جدی دولت بر فعالیت معادن و تعهد پیمانکاران به رعایت حقوق عمومی و کارکنان شاغل در این کارگاه ها است.

این کارشناس بازار کار ادامه داد: ایمنی و بهداشت کار, رعایت مسائل زیست محیطی و حقوق کار بیشترین موضوعات مطرح در فعالیت امروز معادن است.

حاج اسماعیلی با اذعان به اینکه متاسفانه فعالیت برخی معادن بخش خصوصی در میامی و شاهرود نگرانی های زیادی برای مردم بوجود آورده است افزود: متاسفانه دولت بدون توجه به اولویت بندی ملاحظات مردم و عدم توجه به کاهش منابع آبی با وجود خشکسالی و کویری بودن منطقه اجازه بهره برداری و استفاده از منابع آبی اطراف برخی روستاها را در بخش مصارف صنعتی و مصرفی به پیمانکاران داده و این در شرایطی است که مردم روستا از داشتن آب شرب و بهداشتی در مضیقه هستند.

وی با اشاره به نگرانی مردم محلی از آنچه خطر کاهش ظرفیت های آبی در آینده منطقه می خواند، خاطرنشان کرد: تهدید منابع و سفره های آبی به دلیل ایجاد زهکشی جدید برای استفاده معدن و همچنین سدبندی جریان آب ناشی از عدم نظارت برخی مسوولان متولی سبب نگرانی هایی در مردم منطقه شده است.

این کارشناس معادن از تولید پسماندهای معدنی در منطقه به عنوان یکی دیگر از معضلات این مناطق نام برد و افزود: تولید پسماندهای ناشی از فعالیت معدنی به دلیل عدم رعایت استانداردها علاوه بر ایجاد ریزگرد در منطقه باعث نابودی سطح وسیعی از زمین های بیابانی و صحرایی با پوشش گیاهی شده است.

وی به برخی پیامدهای زیست محیطی دیگر در این مناطق اشاره و اظهار کرد: تغییر بافت منطقه ناشی از انفجار جهت استخراج سبب کوچ اجباری و همیشگی جانوارن و پرندگانی شده و این در حالی است که از گذشته های دور این مناطق به داشتن برخی از گونه های جانوری مثل یوز پلنک و بز و میش وحشی شهرت کشوری شهره بودند.

وی به لزوم بهره مندی این مناطق از درآمدهای معدنی منطقه اشارزه کرد و گفت: استخراج منابع کانی با استفاده از معافیت های بیش از 10 ساله مالیاتی و معاوفیت هایی از این دست، در شرایطی است که از سوی صاحبان این معادن هیچ کمک و هزینه ای در این منطقه محروم صورت نمی گیرد. ضمن اینکه عدم جذب نیروی کار بومی و پرداخت نکردن دستمزد مکفی با توجه به سختی های کار در معادن از دیگر مشکلاتی است که در معادن کشور و از جمله برخی معادن شاهرود و میامی وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید