135512

انقلاب معدنی کشور در خراسان جنوبی

دنیای معدن -نخستین جلسه کارگروه تخصصی احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس با حضور نمایندگان شرکت ایمیدرو و نماینده شرکت میدکو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی استانداری، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن و نماینده شرکت تهیه و تولید کشور برگزار شد.

نمونه آزمایشی طرح احیای معادن کوچک
به گزارش دنیای معدن از خراسان جنوبی، علی یزدانی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مجری طرح احیا، توسعه و فعالسازی معادن کوچک‌مقیاس و نماینده شرکت تهیه مواد معدنی و صنایع معدنی در خاورمیانه(میدکو) عنوان کرد: خراسان جنوبی با ظرفیت بالای معدنی، نقش موثری در این طرح دارد و به همین علت به عنوان نمونه آزمایشی این طرح ملی شناسایی شد. وی با اشاره به اینکه این طرح در رفع محرومیت و تولید ثروت نقش بسزایی دارد افزود: بیشتر معادن بزرگ، دولتی هستند و تعداد آنها کم است. وی ادامه داد: خراسان جنوبی در زمینه چندین ماده معدنی از جمله سنگ‌های گرانیتی، زغال سنگ، منیزیت، بنتونیت و سنگ‌های نیمه قیمتی، جزو استان‌های برتر کشور است. یزدانی از رسانه‌ها خواست مشکلات و نقاط قوت و ضعف معادن کوچک را مانند صنایع کوچک برجسته کنند. یزدانی گفت: از ۸۸ هزار صنایع کوچک در کشور، بیشتر از ۹۲ درصد شامل صنایع کوچک هستند. در سال گذشته همه همت مسئولان و رسانه‌ها معطوف به صنایع بود و به معادن و احیای آنها کم توجهی شد. وی با اشاره به آخرین آمار سال پیش از فعالیت معادن در کشور عنوان کرد: ۵ هزار و ۹۰۰ معدن کوچک در کشور هستند. یکی از ویژگی‌های معادن کوچک، محرومیت‌زدایی و تولید ثروت است. یزدانی تصریح کرد: در این تفاهمنامه، «هولدینگ میدکو» وظیفه بازاریابی دارد و آموزش معدنکاران و توسعه زیرساخت‌ها به عهده ایمیدرو (با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور) است. وی افزود: نمی‌توان در همه معادن کوچک، زیرساخت‌ها را تامین کرد و باید مجتمع‌هایی باشند تا یک جاده مشترک ساخته شود. به این شکل هزینه‌ها کاهش می‌یابد. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تامین مالی تسهیلات معدنکاران از طریق صندوق حمایت از فعالیت‌های معدنی است و از طرفی می‌توان ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید را با نرخ زیر ۱۰ درصد به معدنداران ارائه داد. علی یزدانی، با بیان اینکه دولت قصد رفع مشکلات معدنکاران را دارد، ادامه داد: وظیفه اصلی این تفاهمنامه، تامین مالی، خرید محصولات، آموزش و تکمیل زیرساخت‌ها اعم از برق، جاده و آب برای معدن‌های کوچک‌مقیاس است و در همین راستا نظرها و پیشنهادهای معدنداران دریافت شده و ارزیابی می‌شود. در نهایت، برنامه‌ای برای این مشکلات تدوین و اجرایی خواهد شد. وی ادامه داد: مجتمع‌های معدنی می‌توانند به ما کمک کرده و برای فروش محصولات معادن فلزی یا غیرفلزی، قراردادهایی را منعقد کنند. با انجمن سنگ ایران برای خرید سنگ‌های تزئینی مذاکره خواهد شد و به زودی صادرات سنگ‌های تزئینی به کشورهای خارجی با همکاری هولدینگ‌ها انجام می‌شود.


استان برتر در صدور پروانه بهره‌برداری
داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه استان با صدور ۶۳ پروانه بهره‌برداری معدن در سال گذشته، استان برتر کشور شده است عنوان کرد: در خراسان جنوبی به جز معادن زغال سنگ، همه معادن استان کوچک‌مقیاس هستند. وی افزود: ۱۰ درصد معادن کشور در خراسان جنوبی هستند که از این تعداد ۵۰ درصد فعال و ۵۰ درصد دیگر تعطیل و نیمه فعال است. داوود شهرکی اظهار کرد: پروانه‌های معدنی با ذخیره قطعی بیش از ۱۴۲ میلیون تن و سرمایه‌گذاری ۲هزار و ۹۰ میلیارد ریال و اشتغال ۵۹۵ نفر در سال ۹۶ صادر شده‌اند. شهرکی همچنین از افزایش ۳ میلیون و۳۰۰ هزار تنی ظرفیت استخراج اسمی سالانه معادن استان در سال ۹۶ خبر داد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش بیش از ۲۲۰ درصدی داشته است. وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون استخراج اسمی معادن خراسان جنوبی، بیش از ۱۶میلیون و ۲۷۰ هزار تن است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به علت تعطیلی یا نیمه تعطیلی معادن سنگ‌های تزئینی و شن و ماسه ادامه داد: برای بخشی از معادن، راهکاری جدید پیدا می‌کنیم. شهرکی به تفاهمنامه احیای توسعه معادن کوچک‌مقیاس اشاره کرد و ادامه داد: در همین راستا در ۱۵۱ معدن در تمام شهرستان‌های استان، طرح عارضه‌یابی انجام شد که مشکلاتی همچون استخراج نشدن تناژ مندرج در پروانه بهره‌برداری، نبود و اشباع بازار، واردات کالاهای خارجی، نبود توان رقابت، تغییر الگوی مصرف، نبود تقاضا و نبود فناوری و ماشین‌آلات، مشکلات عمده معدنداران خراسان جنوبی شناسایی شده‌اند. داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: نگاه دولت به بخش خصوصی، حمایتی است و با توجه به اینکه خراسان جنوبی استان آزمایشی این تفاهمنامه است باید یکی از موضوع‌های اولویت‌دار حوزه معدن استان شناسایی شده و عملیات اجرایی آن آغاز شود.


۸ ذخیره ملی مواد معدنی
«بهروز برنا» نماینده شرکت ایمیدرو( به نمایندگی از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور) نیز در این جلسه، خراسان جنوبی را کلکسیونی از مواد معدنی دانست و عنوان کرد: از ۹ پهنه زمین‌شناسی در ایران ۳ پهنه در این استان قرار دارد. وی یکی از مشکلات این استان را وجود نداشتن صنایع معدنی اعلام کرد و ادامه داد: اگر مواد معدنی همچون منیزیت وجود داشته باشند رونق خوبی در اقتصاد استان ایجاد می‌شود. برنا با تاکید بر اینکه تاکنون ۸ محدوده معدنی که ذخیره ملی دارند در این استان کشف شده است خاطرنشان کرد: در ژئوفیزیک هوایی ۱۳۰ محدوده شناسایی شده است اما درحال‌حاضر بلاتکلیف مانده، بنا بر این تعدادی از این محدوده‌ها به ایمیدرو واگذار خواهد شد. وی بر فراوانی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: زیباترین سنگ‌های نمای کشور در خراسان جنوبی وجود دارند اما هیچ کارخانه فرآوری سنگ نما در این استان وجود ندارد. در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، باید بازار بورس آن فعال شود.

دیدگاهتان را بنویسید