135510

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: تولید با هرکیفیت و قیمتی قابل حمایت و رقابت نیست

دنیای معدن -رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تولیدکننده ای که اساس فعالیتش را تولید با هرکیفیت و قیمتی قرار داده و توقع حمایت از این مسئله را دارد دچار اشتباه بزرگی شده است.

فریدون احمدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص مسیر چالش های پیش روی تولید داخل، اظهار کرد: قرار بر این نیست که از هر نوع تولیدی با هر قیمتی حمایت کنیم، یکی از مشکلات اصلی کشور این است که تصور می کنیم که هر سرمایه گذاری که کارخانه ای را تاسیس کرد باید مورد حمایت قرار بگیرد، در حالی که این موضوع با روح رقابت پذیری در تضاد است.
وی افزود: همه افراد نمی توانند در امر تولید و صنعت به موفقیت دست پیدا کنند، در واقع افرادی که مسیر، فرآیند و ابزارها را اشتباه انتخاب می کنند نمی توانند راه درستی را در پیش بگیرند، لذا برای نجات تولید کشور به طور هوشمندانه از این مقوله حمایت کنیم.
احمدی با بیان اینکه باید حمایت از تولیدی در دستور کار قرار بگیرد که مزیت رقابتی و نسبی در داخل و خارج از کشور دارد، گفت: هر تولیدکننده ای که اساس فعالیتش را تولید برای 80 میلیون نفر قرار داده و اینکه هر جنسی را با هرکیفیت و قیمتی تولید کند و توقع حمایت از این مسئله را داشته باشد دچار اشتباه بزرگی شده است.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مفهوم حمایت از کالای ایرانی این است که در یک قیمت یکسان بین کالای داخلی و خارجی حاضر هستیم کالای ایرانی با کیفیت کمتر را بخریم و در کالایی ایرانی و خارجی با کیفیت یکسان حاضر هستیم برای کالای ایرانی قیمت بیشتری بپردازیم به شرطی که تولیدکننده شرایط تولیدی اعم از روش، سیستم، دستگاه ها و حتی مدیریت را اصلاح کند تا بتواند به سطح رقابت پذیری دست پیدا کند.
احمدی بیان کرد: بنده معتقد هستم که بسیاری از صنایع ما امکان آمدن به بازار رقابتی را ندارند و باید بپذیریم که بخشی از آنها باید از چرخه تولید خارج شوند و تکنولوژی، محصولات، روش های بازاریابی و یا حتی حوزه تولیدیشان را تغییر بدهند، زیرا نمی توان در عرصه رقابت همه واحدهای تولیدی را به سطح مطلوب رساند.
وی با اشاره به اینکه شرایط ما برای تولید مذکور آماده و فراهم نیست، تصریح کرد: در بعضی مواقع در دولت، مجلس و بخش های سیاست گذاری غفلت هایی صورت گرفته است به عنوان مثال در حوزه دولت، بنگاهداری دولتی مانع اصلی شکوفایی اقتصادی است و مادامی که بخش دولتی و خصولتی رقیب بخش خصوصی هستند در اقتصاد پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید