135500

معادن سنگ همدان، ظرفیت های مغفول مانده

دنیای معدن - صادرات سنگ درهمدان از نبود کارخانجات به روز رنج می برد و البته این مهم، ظرفیت های اشتغالزایی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

همدان از جمله استان هایی است که از ظرفیت بالای معادن به ویژه معادن سنگ های ساختمانی و تزئینی برخوردار است که پتانسیل مهمی در افزایش تولید و اشتغالزایی به شمار می رود اما متأسفانه آنچه در بکارگیری این ظرفیت شاهد هستیم شایسته پتانسیل موجود نیست.

یکی از موضوعاتی که در بکارگیری این ظرفیت عظیم باید مورد توجه قرار گیرد صادرات سنگ معادن استان است که علاوه بر تقویت بهره وری، ثمرات بسیار دیگری از جمله ارزآوری را به دنبال خواهد داشت.

از این رو به سراغ یکی از معدن داران سنگ تراورتن در استان همدان رفتیم و طی گفتگو با وی تلاش کردیم تا از شرایط ضادرات سنگ استان کسب اطلاع کنیم:

احمد الیاسی بهره بردار معدن سنگ دینگله کهریز5 و مدیر شرکت پیمانه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به طور کلی وضعیت صادرات سنگ ساختمانی و تزئینی در استان همدان مطلوب نیست زیرا هیچ توانی از نظر مالی و اجرایی پشت صنعت سنگ نیست، استان همدان دارای پتانسیل بالایی در سنگ تزئینی است اما متأسفانه سرمایه گذاری روی آن صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه حدود 10 سال قبل که این معدن را گرفتیم 2 سال ابتدایی را بر موضوع صادرات تمرکز کردیم گفت: در این 2 سال از طریق یک شرکت تهرانی محصولات خود را به کشور چین صادر می کردیم اما در سال 90 تصمیم دولت بر این شد که تعرفه مضاعفی بر صادرات گمرکی سنگ تزئینی اختصاص یابد بر این اساس قیمت تمام شده سنگ در بازارهای جهانی افزایش یافت و ما در رقابت با دیگر کشورها مشتری های خود را از دست دادیم.

این معدن دار همدانی بیان کرد: تصمیم مصوب دولت پس از دو سال به دلیل اثرات منفی بر صادرات سنگ حذف شد اما مشتریان ما در بازارهای جهانی دیگر چندان اقبالی برای تعامل با ما نداشتند زیرا سنگ تزئینی مثل آهن کالایی استرتژیک نیست که در هر موقعیتی مشتری داشته باشد بلکه باید دیده شده و مشتری پسند باشد و با قیمت مناسب عرضه شود تا مشتری را به خود جذب کند و سنگ این معدن در بین مشتریان خاص خود جا بیفتد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر معادن مشکی تویسرکان، شایان بنام ترین و مشهورترین معادن استان در سطح کشور هستند اما معدن ما که سنگ تراورتن از آن استخراج می شود مدت ها طول کشید تا شناخته شود زیرا کسی در کشور باور نداشت همدان سنگ تراورتن داشته باشد و ما در این سال ها با حضور در نمایشگاه های مختلف تلاش کردیم تا سنگ تراورتن همدان را به کارخانجات تولیدی داخل بشناسانیم.

*استان ما دارای سنگبری های قوی نیست

الیاسی با بیان اینکه محصولات ما در استان به صورت خام و به میزان کم خریداری می شود گفت: متأسفانه استان ما دارای سنگبری های قوی نیست و کارخانجات سنگ همدان با ماشین آلات و سیستم های قدیمی کار می کند و برای فرآوری و صادرات سنگ تنها در کارخانجات قدیم و باسابقه همدان مثل کارخانه احرار ممکن است که آن هم به دلیل مشکلات مالی بسیار توان فعالیت با همه ظرفیت خود را ندارد.

وی خلاطرنشان کرد: در حال حاضر ما برای فرآوری محصولات خود با کارخانجات تولید سنگ تهران، اصفهان و قم کار می کنیم و حدود 80 درصد محصولات را برای بازارهای داخلی و مابقی را برای صادرات منظور می نماییم.

مدیر شرکت پیمانه با اشاره به خروج سنگ صادراتی استان از گمرک دیگر استان ها تشریح کرد: افزایش ظرفیت صادرات در معادن استان به بروز کردن ماشین الات بستگی دارد که متأسفانه اغلب معادن ما به دلیل فشارهای مالی و عدم حمایت های بانکی و دستگاهی چنین توانی ندارند.

وی ضمن تأکید بر این امر که همدان به غیر از کارخانه احرار، کارخانه مطلوب و بروزی در موضوع فرآوری سنگ ندارد اظهار کرد: در حال حاضر حدود 60 درصد ظرفیت معدن ما فعال است و به دلیل نبود ماشین آلات بروزی که تأمین آن صرفه اقتصادی داشته باشد نمی توانیم از همه ظرفیت خود بهره مند شویم.

* معادن سنگ، ظرفیت عظیم اشتغالزایی

این بهره بردار معدن سنگ تراورتن تصریح کرد: متأسفانه همدان، معدن کار قوی ندارد و در کار هم معدن کاران اصفهانی گوی سبقت از ما ربوده اند در حالی که با فعال کردن ظرفیت معادن استان همدان می توان سهم عمده ای در اشتغالزایی ایجاد کرد و اغلب افراد جویای کار و تحصیلکردگان این رشته را به کار گرفت.

وی لزوم تقویت سرمایه گذاری در بخش معدن را از جمله راهکارهای تقویت فضای معادن برشمرد و افزود: چنانچه دولت بتواند به عنوان سرمایه گذار به این بخش ورود کند یا راهکارهای تشویقی برای ورود سرمایه گذاران ایجاد کند قطعا این بازار رونق گرفته و فضای رقابت باعث پیشرفت روز افزون شرایط کار معادن و صادرات آن خواهد شد و آنچه در صنعت خودرو رایج شده در بخش معدن هم موجب پویایی و تحرک این بخش خواهد بود.

در ادامه گفتگویی هم با دبیرکل انجمن سنگ ایران داشتیم و از وی درخصوص شرایط کلی صادرات سنگ در کشور جویا شدیم

.

*کاهش تولیدات وبالابودن بهره های بانکی دومانع بزرگ در مسیر صادرات سنگ

احمدشریفی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: متأسفانه امروز مسئله صادرات در کشور ما در همه حوزه ها دچار مشکلات است و بخش سنگ هم از این موضوع مستثنا نیست چراکه هنوز مشکل مراودات مالی ما با دیگر کشورهای جهان مشمول شرایط تحریم بوده و طرف خارجی نمی تواند برای ما گشایش LC داشته باشد به همین علت معاملات ما از طریق اعتبار اسنادی و سیستم بانکی نیست.

وی افزود: یکی دیگر از مهمترین مشکلاتی که ما در بازار صادرات داریم قیمت تمام شده محصولات است به این علت که تولیدات ما تنها 50درصد طرفیت موجود است که باعث شده قیمت تمام شده محصولات بالارفته و در رقابت با قیمت محصولات دیگر رقبا دچار ازدست رفتن بازارها شود.

دبیرکل انجمن سنگ ایران با بیان اینکه رکود حاکم بر صنعت و اقتصاد کشور مهمترین عامل تولید کمتر از ظرفیت است گفت: در حال حاضر کشور ما از ظرفیت تولید 160 میلیون متری سنگ در بخش فرآوری برخوردار است اما به دلیل رکود بخش ساختمان تنها 60 میلیون متر از ظرفیت موجود بهره برداری می شود و کاهش تولیدات موجب افزایش قیمت تمام شده در بازارهای جهانی می شود.

وی بهره های بانکی را دیگر عامل تأثیرگذار بر رکود صادرات و تولید برشمرد و تبیین کرد: رقبای ما در دیگر کشورها با تسهیلات بانکی 2 الی 3 درصد در تولید و صادرات مورد حمایت قرار می گیرند در حالی که در کشور ما بهره های بانکی بالا توان تولیدکننده و صادرکننده را می گیرد و قیمت تمام شده محصولاتمان را در بازارهای جهانی بالا می برد.

*افزایش کیفیت مؤثر بر رونق صادرات

شریفی با بیان اینکه کیفیت مهمترین عامل جذب مشتری در بازارهای جهانی است عنوان کرد: اگر بتوانیم مدیریت تولید را اصلاح کرده و توأمان، کیفیت تولید را هم افزایش دهیم می توانیم در بازارهای جهانی حرفهای بیشتری برای گفتن داشته باشیم البته باید مقوله آموزش در افزایش سطح کیفیت مدنظر قرار گیرد.

وی ضمن تأکید بر این امر که در حال حاضر صادارت سنگ کشور کم رونق و ضعیف است یادآور شد: سازمان توسعه تجارت و شرکت شهرک های صنعتی باید ردنمایشگاه های تخصصی مانند دیگر کشورها از حضور فعالان حوزه صنعت در نمایشگاه ها حمایت کرده و قدمی در تقویت صادرات کشور بردارند.

دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به وجود 6500 واحد فرآوری سنگ در کشور خاطرنشان کرد: از این تعداد، حدود 500 واحد از سخت افزار لازم برخوردارند و 100 واحد آن هم به صورت بالفعل می توانند تولید صادراتی داشته باشند اما 400 واحد دیگر به صورت بالقوه توان تولید صادراتی دارند و یکی از وظایف عمده متولیان امر این است که واحدهایی را بالقوه توان تولید دارند و دچار مشکلاتی مثل بروزرسانی مدیریت، تأمین سرمایه در گردش، آموزش های بروز و ... هستند را مورد حمایت قرار داده تا ظرفیت تولید آنها بالفعل شود.

وی تصریح کرد: سنگ های ما بله دو شکل نیمه فرآوری (کوپ) و یا سنگ های شش وجهی صادر می شود که نوع نخست بیشتر در کشورهای چین و هند بازار فروش دارد و سنگ فرآوری شده عمدتا به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، آذربایجان و کشورهای خاور دور و آسیای میانه صادر می شود.

*ما توان تصاحب بازارهای سنگ اروپا و امریکا را داریم

شریفی با بیان اینکه صادرات ما در سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشته و این امیدوار کننده است گفت: بخش عمده صادرات ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق است که چندان کیفیت بالای محصول مدنظرشان نیست اما ما با ظرفیتی که داریم با افزایش کیفیت و تناسب قیمت می توانیم به بازارهای اروپا و امریکا و خاوردور بیاندیشیم.

وی افزود: صنعت سنگ کشور ما به خاطر پتانسیلی که در دنیا دارد می تواند در سرفصل های اقتصاد مقاومتی و مصادیق واحدهای کوچک و متوسط تولیدی می تواند بیشترین مصداق و بالاترین جایگاه را داشته باشد بنابراین باید همه نهادها در توسعه این صنعت و صادرات این بخش دست به دست هم دهند تا صنعت و صادرات سنگ را به جایگاه واقعی خود برسانند.

همانطور که گفته شد معادن سنگ استان همدان یکی از ظرفیت های مهم در تولید و اشتغالزایی استان به شمار می ورند و اگرچه سرمایه گذاری در این بخش زمان بر و هزینه بر است اما نتایج و آثار مطلوب آن در بازه های زمانی مختلف ثمرات و اثرات مطلوبی بر رونق اقتصاد خواهد داشت بنابراین شایسته است دستگاه های ذیربط در حمایت از تقویت سرمایه گذاری در این بخش برای شکوفایی این صنعت در استان و افزایش بهره وری دست به کار شوند.

همچنین سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند با سرمایه گذاری در بروزرسانی علم و ادوات تولید سنگ علاوه بر بهره وری کلان، سهم ویژه ای در افزایش اشتغال استان ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید