135459

دلار، مس را غافلگیر کرد

دنیای معدن - بازار مس یکی از بازارهایی است که بر اساس بازار جهانی تغییر می‌کند. هر چند تولیدکنندگان مس، سال گذشته بر اساس بازارهای جهانی و به دنبال آن تقاضای داخلی سال خوبی را پشت‌سر گذاشتند اما با شروع امسال و نوسان نرخ دلار پیش‌بینی برای تولیدکنندگان مس قدری مشکل به نظر می‌رسد.

اخلال در پیش‌بینی
یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در چند ماه گذشته افتاد و از ماه‌های پایانی سال آغاز شد، نوسان نرخ ارز بوده که این موضوع سبب شده تولیدکنندگان و از جمله تولیدکنندگان مس با تعلیق در زمینه تولید روبه‌رو شوند. این مطلب را رضا طاهرزاده، تولیدکننده در صنعت مس در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد.


طاهرزاده در ادامه با اشاره به تاثیرپذیری نرخ مس از بازارهای جهانی عنوان کرد: نرخ مس بیش از هر چیزی تابعی از قیمت‌های جهانی است. زمانی که نرخ جهانی افزایش پیدا کند، قیمت‌های داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند اما زمانی که قیمت‌های جهانی روند کاهشی در پیش می‌گیرند، قیمت‌های داخلی به پیروی از آن کاهش پیدا نمی‌کنند و حالت چسبندگی به خود می‌گیرند. برای نمونه، در یک محدوده زمانی، هر کیلو مس ۷هزار تومان گران شد اما پس از مدتی نرخ آن روند کاهشی در پیش گرفت. به هر حال نرخ آن در داخل تمایل به کاهش نداشت تا اینکه یک هفته مانده به آخر سال قیمت‌ها روند کاهشی پیدا کردند، هر چند در همین مدت کوتاه به‌دلیل روند افزایش نرخ دلار، این کاهش نرخ دوباره جبران شد.


وی در ادامه توضیح داد: روند کار تولیدکنندگان مس به گونه‌ای است که در فروردین کارمان تعطیلات می‌شود. از یک‌سو تا نیمه این ماه کار تعطیل است و از سوی دیگر در نیمه دوم ماه نیز به تعمیرات کارخانه مشغول هستیم.
این کارشناس مس در پاسخ به این پرسش که سال جدید را برای صنعت و بازار مس چگونه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: با توجه به نوسان نرخ دلار از همان ابتدای سال چندان به‌طور شفاف نمی‌توان بازار مس را پیش‌بینی کرد. حتی خرید و فروش‌هایی که انجام می‌شود به‌طور معمول از روال منطقی خارج است.


روال بازار منطقی بود
طاهرزاده ادامه داد: تا پیش از این بازار روال منطقی داشت و حتی تولیدکننده قادر بود جنس نسیه را به مدت ۳ تا ۴ ماه خریداری کند اما با توجه به شرایط بازار، این امکان به هیچ وجه وجود ندارد حتی برای یک هفته هم نمی‌توان کالایی را به‌صورت نسیه خریداری کرد چراکه این نوسان برای تولیدکنندگان بسیار فلج‌کننده شده و نمی‌توان دستمزدها را افزایش داد. از این‌رو تولیدکنندگان با این شرایط مجبور هستند سرمایه عظیمی را برای خرید مواد اولیه و دستمزد کنار بگذارند تا چرخ‌های واحد تولیدی به چرخش درآید.


وی با اشاره به این موضوع که صنایع مس جزو صنایع مادر و سنگین به‌شمار می‌روند و برای تهیه مواد اولیه نیاز به اعتبار دارند، گفت: اما اگر این اعتبار که بخشی از آن به‌صورت ارزی در نظر گرفته می‌شود، تورم روزانه پیدا کند تامین آن با مشکل روبه‌رو خواهد شد چون این روند، حجم سرمایه در گردش چند میلیون دلاری به تولیدکننده تحمیل می‌کند. از این‌رو با توجه به این شرایط پیش‌بینی غیرممکن خواهد شد. در این شرایط تولیدکنندگان نه‌تنها سودی نخواهند برد بلکه ممکن است با ورشگستگی روبه‌رو شوند. حتی بازار تولیدکنندگان، دیگر قادر به بازپرداخت تسهیلات نخواهد بود.


طاهرزاده یادآور شد: البته نوسان نرخ دلار را در سال‌های ۹۱ و ۹۲ شاهد بودیم که در آن سال‌ها نرخ برگشت و گردش سرمایه ۱/۲بار بود یعنی ۳۳درصد بهره بانکی را پرداخت می‌کردیم و برگشت کل کار برای ما ۲۴درصد بود یعنی ۹درصد را باید خود تولیدکننده تامین می‌کرد.


این کارشناس مس در پاسخ به این پرسش که نرخ مناسب دلار چند است، گفت: نرخ دلار نیز ممکن است تا ۶ هزار تومان افزایش پیدا کند. البته این افزایش ناگهانی به سیاست‌های چندین سال گذشته بازمی‌گردد که نرخ دلار را به‌صورت دستوری پایین نگه داشتند و این افزایش‌های ناگهانی، همزمان با آزادسازی حامل‌های انرژی اتفاق افتاد.


طاهرزاده ادامه داد: هر سال با افزایش دستمزد کارگری روبه‌رو هستیم. از این‌رو اگر نرخ دلار را نیز همزمان با این افزایش دستمزدها افزایش دهیم این‌گونه ناگهانی و جهشی با افزایش آن پس از چند سال روبه‌رو نخواهیم شد چراکه اگر تولیدکننده از ابتدای سال آگاه باشد که قرار است دلار ۲۰ درصد افزایش پیدا کند بر اساس آن برنامه‌ریزی خواهد کرد.


حمایت از کالای داخلی نظارت می‌خواهد
این کارشناس مس در پاسخ به این پرسش که میزان تقاضای مس در سال ۹۷ را چگونه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: البته با توجه به شعار امسال که حمایت از کالای داخلی را موردنظر قرار داده است، اگر دولت از واردات کالاهای مشابه پیشگیری به‌عمل آورد و بر این امر نظارت داشته باشد و بر ثبات ارز هم نظارت بیشتری کند، می‌توان شاهد رونق کاری بازار مس در امسال بود، این رونق می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها را پوشش دهد.


طاهرزاده تاکید کرد: البته بر واردات باید نظارت جدی وجود داشته باشد. همان‌گونه که نهادهایی چون سپاه، ارتش و وزارت نفت برای واردات کالاهای خارجی مشابه داخلی، ممنوعیت اعلام کرده‌اند، سایر نهادها نیز چنین سیاستی را باید در پیش بگیرند. اگر ۵۰ درصد شعار امسال به واقعیت بپیوندند، صنایع داخلی رونق خواهند گرفت. این در حالی است که در صنعت مس کالاهای مشابه داخلی قابل رقابت با کالاهای خارجی هستند و برخی تولیدکنندگان به کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و آلمان هم صادرات انجام می‌دهند.


این کارشناس مس افزود: هرچند تولیدکنندگان داخلی مانند خودروسازان، قطعات و مواد اولیه خود را از کشوری مانند ترکیه تهیه می‌کنند و از تولیدکنندگان داخلی خرید نمی‌کنند. موضوع این است که پورسانت و سفرهای خارجی، راه واردات به کشور را باز کرده است.
طاهرزاده در ادامه تاکید کرد: امسال دیگر قیمت‌ها شکسته نخواهد شد اما باید به سمت کیفیت بیشتر در زمینه تولید پیش رفت. از سوی دیگر باید خدمات پس از فروش را برای کالاهای داخلی افزایش داد تا بتوان به این کالاها اعتماد کرد چراکه یک اصل مهم این است که باید برای مشتری احترام قائل بود.


پیش‌بینی بازار مشکل است
همچنین مجید دیانت، کارشناس مس در گفت‌وگو با صمت درباره وضعیت بازار مس در امسال اظهار کرد: ابتدای امسال با افزایش ناگهانی نرخ دلار روبه‌رو بودیم و با توجه به این شرایط، تولیدکنندگان دست از کار کشیده‌اند. از این رو پیش‌بینی برای بازار مس قدری مشکل به نظر می‌رسد.


دیانت در ادامه به اشاره به نامه مصوبه دولت درباره تعیین نرخ فلزات از جمله مس عنوان کرد: تایید نامه دولت برای تعیین نرخ مس که آن را براساس فرمول ارز مبادله‌ای تعیین می‌کنند در پیش‌بینی بازار امسال تاثیرگذار خواهد بود. اگر به سمت قیمت‌گذاری پیش برویم حدود ۱۰هزار تومان با کاهش نرخ مس روبه‌رو خواهیم بود که این موضوع برای تولیدکنندگان به هیچ عنوان خوشایند نخواهد بود.


وی در ادامه تاکید کرد: باید بتوانیم به تعادل قیمتی در بازار برسیم تا از جهش یا افت هیجانی پیشگیری به‌عمل آید. بنابراین اگر ندانیم سیاست دولت به کدام سو پیش خواهد رفت، نمی‌توان پیش‌بینی برای بازار مس انجام داد. اگر شرایط مانند سال گذشته باشد و قیمت‌های جهانی افزایش پیدا نکند، ممکن است با روند کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شویم تا روند تعادلی خود را بازیابد. البته با افزایش نرخ دلار، این افت قیمت‌ها به‌طور یقین جبران خواهد شد. از این‌رو نرخ دلار در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.


این کارشناس مس در پاسخ به این پرسش که تقاضای داخلی در امسال چگونه خواهد بود، گفت: تقاضای داخلی، جهش ناگهانی پیدا نخواهد کرد و به طور تقریبی ثابت باقی می‌ماند، اما اگر تورم ادامه‌دار باشد، ممکن است با رکود روبه‌رو شویم. با این نوسان نرخ دلار نمی‌توان به سمت پروژه‌های بلند یا حتی میان‌مدت پیش رفت و تولیدکننده تنها قادر خواهد بود به سمت تولید برای بازه زمانی یک هفته‌ای پیش برود.

دیدگاهتان را بنویسید