135449

تشدید مشکل تولیدکنندگان در بازپرداخت تسهیلات ارزی/ ارزآوری صادرات سیمان ۳۰ برابر ارزبری تولید است

دنیای معدن - یک کارشناس صنعت سیمان گفت: حمایت از تولیدکنندگان سیمان نیازمند ایجاد ترمینال های صادراتی است و در این صورت کیفیت سیمان ایران نیز افزایش خواهد یافت.

علی محمد بُد در مورد راهکارهای حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: صنعت سیمان برای ارتقاء کیفی و افزایش میزان تولیدات نیازمند ایجاد ترمینال های صادراتی است.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد این ترمینال های صادراتی علاوه بر افزایش کیفیت سیمان تولید داخل، شاهد افزایش میزان تولید و در نتیجه ارزآوری این صنعت خواهیم بود.

به گفته بُد، صادرات نیازمند رشد کیفیت است که از طریق نوسازی ماشین آلات صنعت سیمان و با اعطای تسهیلات دولتی فراهم خواهد شد.

این کارشناس صنعت سیمان در ادامه با بیان اینکه تولید باکیفیت نیازمند سرمایه گذرای است، گفت: تولیدکنندگان باید بتوانند ماشین آلات کارخانه ها را نوسازی کنند و در شرایطی که صنعت سیمان طی سال های گذشته با نگاه به تامین نیاز داخل رشد کرده است، برای تغییر این نگاه و رشد صادرات نیازمند به روز رسانی تجهیزات کارخانه ها هستیم.

وی تصریح کرد: تولید یک تن سیمان، یک دلار ارز بری دارد و اگر این میزان سیمان صادر شود حداقل 30 دلار ارز آوری برای کشور صورت می گیرد. به همین دلیل توجه به صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بُد با بیان اینکه سرمایه گذاران صنعت سیمان و افرادی که طی 3 یا 4 سال اخیر نسبت به ایجاد کارخانه سیمان اقدام کرده اند و حالا در پی افزایش نرخ دلار با مشکل بدهی ارزی روبرو شده اند، اظهار داشت: بالا رفتن قیمت ارز، تولیدکنندگان را در بازپرداخت تسهیلات ارزی با مشکل روبرو کرده است.

وی همچنین با تاکید بر لزوم حمل و نقل سیمان از طریق ناوگان ریلی گفت: هزینه حمل سیمان به وسیله قطار 40 درصد بالاتر از حمل و نقل جاده ای است و اگر دولت بابت حمل سیمان با قطار یارانه پرداخت کند شاهد تقویت صادرات سیمان خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 65 تا 70 درصد ظرفیت صنعت سیمان فعال است که در صورت تقویت صادرات، این رقم نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید