135439

قیمت مصالح ساختمانی ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا می کند

دنیای معدن - دبیر کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی با اشاره به تاثیر نوسانات بازار ارز بر صنایع معدنی گفت:در صورت ادامه روند تنش های ارزی شاهد رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت مواد معدنی و مصالح ساختمانی در سال جاری خواهیم بود.

بیژن پناهی زاده،دبیر کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی با اشاره به وضعیت آشفته بازار ماشین آلات معدنی گفت: از چند ماه پیش که نوسانات ارزی آغاز شد وضعیت ماشین آلات معدنی دچار مشکل شده به نحوی که بسیاری از عرضه کنندگان فروش را متوقف کرده اند.دولت بازار ارز را رها کرده و این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات معدنی خواهد شد و مقصر اصلی آن دولت است.از سال 90 تاکنون که نرخ ارز روند رو به رشد خود را آغاز کرد قیمت ماشین آلات حدود ۷ برابر شده است.
پناهی زاده با بیان این که از سال گذشته تا کنون نیز قیمت ماشین آلات معدنی دو برابر شده است، افزود: زمانی که ارز افزایش پیدا می کند تمام ارکان اقتصادی کشور تحت تاثیر قرار می گیرد. در حال حاضر طرح های معدنی از توجیه اقتصادی خارج شده است اگر دولت با تسهیلات کم بهره به کمک صنایع معدنی نیاید به طور قطع این صنایع درسال جاری دچار مشکل می شوند.
وی با تاکید براین که میزان برآورد نیاز اعتباری تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومان است افزود:در طرح تسهیلات رونق تولید صنایع معدنی مظلوم واقع شدند و هیچ گونه پرداختی به صنایع معدنی وجود نداشته است.
دبیر کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی با اشاره به مشکلات تامین ماشین آلات معدنی اظهارکرد: تعرفه های واردات، افزایش نرخ ارز و فشار های بین المللی تامین ماشین آلات را دچار مشکل کرده است.در حال حاضر کشور های اروپایی و آمریکا و ژاپن به ایران ماشین آلات عرضه نمی کنند. ماشین آلات تهیه شده از کشور های دیگر نیز کیفیت مناسبی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید