135394

بهار معدن در ۹۷ رقم می‌خورد

دنیای معدن - سال ۹۷ را برای بخش معدن و صنایع معدنی باید سال درو کردن کاشته‌های بخش معدن در سال ۹۶ دانست.

سال ۹۶ برای معدن و صنایع معدنی به طور نسبی سال موفقی بود و نسبت به دیگر حوزه‌های اقتصادی کشور، وضع مطلوب‌تری داشت.
در سال ۹۶ بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش‌های مختلف معدن و صنایع معدنی به ثمر رسید. ۷ طرح فولادی که کابوس صنایع معدنی در دولت یازدهم و دوازدهم بودند، تعیین تکلیف شدند. سرمایه‌های لازم برای اجرا، به این پروژه‌ها تزریق شده و چند طرح اجرا شدند و بقیه با پیشرفت‌های قابل توجه به سرمنزل مقصود نزدیک شدند.
تعدادی از پروژه‌ها از جمله۴ طرح از پروژه‌های آهن اسفنجی به بهره‌برداری رسیدند. در حوزه مس نیز تعدادی از پروژه‌های مهم همچون کاتد و پروژه‌های دیگر در سرچشمه به بهره‌برداری رسیدند. در حوزه شرکت‌های معدنی مانند گل‌گهر، چادرملو و فولاد مبارکه، پروژه‌های خوبی به بهره‌برداری رسیدند. مراحل نهایی کارخانه فولاد در واحد فولاد خراسان در حال انجام است. در حوزه آلومینیوم نیز پروژه آلومینیوم جنوب(سالکو) با قوت در حال پیشرفت است و بر اساس زمان‌بندی، کارها در آن انجام می‌شود.
از طرف دیگر نرخ محصولات معدنی تا حد زیادی به سطوح گذشته بازگشت و سودآوری آنها را بهبود بخشید. همچنین بازار سرمایه نقش قابل توجهی در تامین سرمایه مورد نیاز این بخش بازی کرد و تمام مولفه‌ها به سمت و سویی رفت که از این بازار، یک بازار پر آتیه و پرسود به ویژه در بورس به نمایش گذاشت.
تمامی این مولفه‌ها به عملکرد این بخش در سال گذشته نمره قبولی داد اما این موضوع، همه ماجرا نبود. هر آنچه در سال‌های گذشته انجام شد، به منزله بذرپاشی در زمین مرغوب معدن و صنایع معدنی بود که امسال بیش از هر سال دیگری نوید به ثمر رسیدن می‌دهد.
بررسی آمار و شرایط، این نوید را می‌دهد که در سال پیش‌رو، وضعیت بسیار مناسبی خواهیم داشت به طوری که مسئولان معدنی پیش‌بینی می‌کنند اگر در سال ۹۷ اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد و اروپا در زمینه محدودیت‌های مالی و صادراتی در جهت سیاست‌های امریکا حرکت نکند باز هم شاهد بهبود وضعیت این صنعت خواهیم بود.
البته اتفاق‌هایی مانند تعیین تعرفه امریکا بر فولاد و آلومینیوم نیز ممکن است صادرات چین به این کشور را مختل کرده و بازار ما یا همان بازار خاورمیانه را متاثر کند.

دیدگاهتان را بنویسید