135340

بررسی تحولات مهم زغال سنگی ها / از پرداخت عوارض معاف شدند / نخستین محموله صادراتی به مقصد چین بارگیری شد

دنیای معدن - سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به مصوبات جلسه دیروز انجمن زغال سنگ با نمایندگان این حوزه ابراز داشت: با در نظر گرفتن این موضوع که معادن زغال سنگ ایران از لحاظ اقتصادی شرایط پیچیده و دشواری دارند بنابراین باید به کمک دولت و حاکمیت مشکلات این صنعت مرتفع شود.

قیمت گذاری زغال سنگ همچنان محل مناقشه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این صنعت است. در حالی که حدود دو ماه پیش انجمن زغال سنگ ایران در جلسه ای با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ذوب آهن اصفهان که عمده ترین مصرف کننده این محصول در کشور است، قیمت زغال سنگ برای 6 ماهه دوم سال جاری از 452 هزار تومان در هر تن به 510 هزار تومان افزایش یافت و رشد 13 درصدی قیمت این محصول تصویب شد اما ذوب آهن نسبت به این افزایش قیمت انتقاداتی داشت که در نهایت هفته گذشته زیربار موضوع رفت.

اما فعالان حوزه زغال سنگ نیز دست از تلاش بر نداشته اند و اقدامات مهمی را در این مدت انجام داده اند. یکی از این اقدامات بازاریابی این محصول در کشورهای خارجی است. به نظر می رسد تلاش های فعالان این صنعت با افق روشنی همراه است. بر اساس خبرهای دریافتی ، سه شنبه گذشته نخستین محموله زغال سنگ صادراتی ایران به مقصد چین بارگیری شد و گمانه زنی ها از استمرار صادرات این محصول حکایت دارد. اگر صادرات زغال سنگ به بازارهای جهانی با قیمت های مناسب و شرایط مطلوب نتیجه بخش باشد می تواند خروج زغال سنگ ایران از حالت انحصاری را به ارمغان آورد.

افزون بر این اقدامات روز گذشته انجمن زغال سنگ ایران به همراه نمایندگان حوزه معادن زغال سنگ جلسه ای مشترک را در محل کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار کردند. این جلسه که 21 اسفند ماه برگزار شد با ریاست پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رسمیت یافت و اعضاء هیات مدیره زغال سنگ درباره نقش زغال سنگ در توسعه اقتصادی، محرومیت زدایی و اشتغال مباحث بنیادی و مهمی را مطرح کردند.

به اعتقاد فعالان حوزه زغال سنگ مهم ترین راه خروج از بحران و توسعه معادن این است که قیمت گذاری زغال سنگ واقعی شود. به این صورت که بر اساس قیمت های جهانی و شرایط کیفی زغال سنگ ایران محاسبه شود. از طرفی یکی از مطالبات فعالان این حوزه پرداخت به موقع مطالبات معادن زغال سنگ از سوی عمده ترین مصرف کننده این محصول در ایران یعنی ذوب آهن اصفهان است.

معادن زغال سنگ از پرداخت عوارض معاف شدند

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به مصوبات جلسه دیروز انجمن زغال سنگ با نمایندگان این حوزه ابراز داشت: با در نظر گرفتن این موضوع که معادن زغال سنگ ایران از لحاظ اقتصادی شرایط پیچیده و دشواری دارند بنابراین باید به کمک دولت و حاکمیت مشکلات این صنعت مرتفع شود.

وی در ادامه به معافیت صنعت زغال سنگ از پرداخت عوارض اشاره کرد و گفت: یکی از دستاوردهای مهم این صنعت این است که بر اساس قانون بودجه سال 97 و قانون برنامه ششم معادن زغال سنگ از پرداخت 1 درصد از فروش به عنوان عوارض معاف شدند.

او در ادامه به اصرار معادن زغال سنگ برای تاریخ اعلامی اعمال نرخ جدید این محصول اشاره داشت و افزود: یکی دیگر از مصوبات جلسه اخیر اعلام مجدد تاریخ اعمال نرخ جدید زغال سنگ در سال 96 از یکم مهر ماه 96 است. همچنین به منظور واقعی شدن قیمت زغال سنگ مصوب شد تا از ابتدای سال 97 هیاتی متشکل از ذوب آهن، هیات مدیره انجمن زغال سنگ ایران، وزارت صنعت و معدن و تجارت و همچنین کارشناسان بی طرف با در نظر گرفتن قیمت جهانی و کیفیت زغال سنگ ایران قیمت جدید را مشخص کنند که وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملزم به اجرای آن هستند.

زغال سنگ ایران در مسیر بازارهای جهانی

یکی از اقدامات اخیر فعالان و تولیدکنندگان زغال سنگ فروش این محصول به مشتری های خارجی است. صمدی در این باره اظهار داشت: با توجه به ذخایر مناسب موجود در این صنعت مصوب شد تا در جهت متنوع کردن مشتریان معادن زغال سنگ کنسرسیومی را تشکیل دهند تا نسبت به بازاریابی در بازارهای جهانی و صادرات زغال سنگ به خارج از کشور اقدامات لازم را انجام دهند.

دبیر انجمن زغال سنگ با تاکید بر افزایش ضریب ایمنی معادن زغال سنگ گفت: به منظور ارتقاء ضریب ایمنی معادن زغال سنگ مقرر شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه کمک به افزایش ایمنی معدن از طریق تجهیزات ایمنی و ارسال آن به معادن زغال سنگ به تعهدات خود عمل نماید. همچنین برای ایجاد پایگاه های سه گانه ایمنی و نجات اقدامات لازم را انجام دهد.

صندوق توسعه ملی به کمک معادن زغال سنگ می آید

او بیان داشت: یکی دیگر از مصوبات مهم جلسه انجمن زغال سنگ با نمایندگان این حوزه انجام اقدامات لازم به منظور استفاده معادن زغال سنگ از صندوق توسعه ملی است که با در نظر گرفتن لزوم توسعه و بازسازی معادن زغال سنگ و به روز کردن تکنولوژی استخراج معادن مطرح شد.

طرح استفاده از زغال سنگ در نیروگاه ها، صنعت سیمان و سایر صنایع

او در پایان افزود: در این جلسه مقرر شد تا با در نظر گرفتن ذخایر زغال سنگ ایران و قیمت مناسب آن نسبت به مشتقات نفتی، انجمن زغال سنگ پیشنهادات خود را به منظور افزایش تنوع مصرف زغال سنگ در صنایع انرژی به عنوان سوخت در نیروگاه تولید برق، کارخانجات سیمان و سایر صنایع مطرح کند.

صمدی در پایان تاکید کرد: انجمن زغال سنگ ایران به همراه فعالان این حوزه به تلاش های خود در زمینه دستیابی به اهداف مد نظر ادامه خواهد داد. به همین منظور مقرر شد تا جلسه آتی مشترک انجمن زغال سنگ ایران، نمایندگان حوزه معادن زغال سنگ و وزارت صنعت، معدن و تجارت اواخر اردیبهشت ماه سال 97 در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید