135329

اقتصاددان آلمانی: تهدیدات تعرفه ای ترامپ اروپا را در برابر آزمون یکپارچگی قرار می دهد

دنیای معدن - یک اقتصاددان برجسته آلمانی معتقد است اتحادیه اروپا احتمالاً نتواند برای واکنش به تصمیمات تعرفه‌ای ترامپ به توافق دست یابد.تصمیمات تعرفه ای ترامپ اخیراً به تیتر بسیاری از رسانه های غربی و بین المللی تبدیل شده است.

رئیس جمهور آمریکا چندی پیش اعلام کرد که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا را به ترتیب 25 و 10 درصد تعیین خواهد کرد.

وی گفت: ما بزرگترین شرکت های تولید آلومینیوم را در آمریکا داریم اما به دلیل سیاست های تجاری بد و توافق های تجاری با دیگر کشورها با آنها به روش وحشتناکی رفتار شده است.

بعد از آن اتحادیه اروپا آمریکا را به در پیش گرفتن اقدامات سختگیرانه متقابل تهدید کرد. ترامپ نیز اروپا را تهدید کرد که در صورت در پیش گرفتن اقدامات تلافی جویانه روی واردات خودرو از اروپا هم تعرفه های گمرکی بالا قرار می دهد.

بسیاری کارشناسان و ناظران سیاسی نگران عواقب این گونه تصمیمات ترامپ و وقوع جنگ تجاری هستند.

خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در این باره مصاحبه ای را با پروفسور "نیکو پچ" از اقتصاددانان برجسته آلمانی و استاد دانشگاه زیگن آلمان انجام داده است.

این پروفسور برجسته آلمانی درباره اهداف ترامپ از قراردادن تعرفه های گمرکی بالا روی محصولات فولاد و آلومینیوم گفت: حجم تجارت خارجی و مسئله جهانی شدن اقتصادی به سطحی رسیده است که تنها مزایایی را برای جوامع شرکت کننده در آن و آن هایی که این رویکرد را دنبال می کنند ندارد. رقابت های بین المللی روزافزون می تواند نه تنها تولید ملی را به خطر بیندازد بلکه منجر به این شود که انسان ها با تخصص های حرفه ای خاص دیگر شغلی را برای خود پیدا نکنند.

وی افزود: هم زمان تجارت بین المللی به افزایش درآمدهای ملی منجر می شود، به این ترتیب گشوده شدن یک جامعه برای مبادلات تجاری بیشتر است که برنده و بازنده را تعیین می کند، حالا اگر یک بازنده و یا کسی که ترس بازنده شدن را دارد اکثریت سیاسی در یک جامعه را از آن خود کند این مسئله بعید نیست که چنین دولتی به اقدامات و سیاست های اقتصاد حمایتی روی آورد. احتمالاً دیل این گونه سیاست های ترامپ هم همین است.

پروفسور "پچ" در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که این تصمیم ترامپ چه مفهومی برای اروپا دارد گفت: اتحادیه اروپا ممکن است به مناطق دیگر دنیا روی آورد تا روابط تجاری با آن ها را تقویت کند. شاید برخی از سیاستگذاران و بخشی از مردم اروپا هم به این مسئله بیندیشند که آیا یک اروپایی که مستقل تر از تجارت جهانی است و بیشتر بر استقلال و قدرت اقتصادی خود تمرکز می کند حتی می تواند سودمندتر باشد؛ چرا که این وضعیت ثبات بیشتر و آسیب پذیری کمتر در برابر بحران ها را ایجاد می کند.

وی درباره عواقب تصمیمات تعرفه ای ترامپ نیز گفت: در حقیقت مقامات و مسئولین اروپایی تهدید کرده اند که به این تصمیمات ترامپ با اقدامات تلافی جویانه سیاسی ــ تجاری واکنش نشان می دهند و این به مفهوم کاهش حجم مبادلات تجاری با آمریکا است.

وی افزود: اما من فکر نمی کنم که این یک فاجعه است؛ چرا که تجارت خارجی در شکل فعلی آن پایدار نیست، چرا که باعث تخریب های زیست محیطی و از دست رفتن استقلال و هویت فرهنگی می شود.

این اقتصاددان برجسته آلمانی در ادامه درباره واکنش احتمالی اتحادیه اروپا به این رویکرد ترامپ هم گفت: این مسئله هنوز کاملاً قابل پیش بینی نیست. اما برخی اقدامات معمول و در دسترس، مشخص و مورد آزمایش قرار گرفته است؛ از جمله قراردادن تعرفه های گمرکی متقابل، محدودیت های واردات، تعلیق همه تسهیلات تجاری و برخی اقدامات دیگر.

همچنین ممکن است سازمان تجارت جهانی وارد کار شده تا در این سطح در مقابل آمریکا بایستد. این مسئله هم بعید نیست که در سطح اروپایی هیچ توافقی درباره واکنش مناسب به این رویکرد ترامپ به دست نیامده و در نتیجه اقدامات متقابل متوقف شود، به این ترتیب انسجام اروپایی در برابر آزمونی سخت قرار خواهد گرفت.

وی در بخش پایانی این مصاحبه درباره این استدلال ترامپ که می خواهد با این سیاست ها از امنیت ملی آمریکا حمایت کند نیز گفت: این مسئله واضح است که جهانی شدن روزافزون همواره با از دست رفتن کنترل برخی امور برای شرکت کنندگان در این مسیر همراه است، به خصوص وقتی که این کشورها بسیار باز و دموکراتیک باشند. اما می توان گفت که ترامپ در این باره اغراق می کند تا یک توجیه اضافی برای سیاست اقتصاد حمایتی خود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید