135272

بندر خورشهاب پایانه صادرات مواد معدنی استان بوشهر می شود

دنیای معدن -نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ایجاد پایانه صادراتی در استان بوشهر گفت: بندر خورشهاب پایانه صادرات مواد معدنی استان بوشهر می شود.

سید کمال الدین شهریاری اظهار داشت: با پیگیری ها و هماهنگی های انجام شده و پس از نشست های کارشناسی سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور و سازمان بنادر و دریانوردی کشور، بندر خورشهاب تنگستان به عنوان بندر بهینه ایجاد پایانه صادرات مواد معدنی استان بوشهر انتخاب و به زودی شروع بکار خواهد کرد تا در یک برنامه بلندمدت مطالعات توسعه ای آن انجام پذیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۳۵ درصد از معادن استان بوشهر در شهرستان های دشتی و تنگستان واقع است، راه اندازی یک پایانه تخصصی صادرات مواد معدنی در این شهرستان ها بسیار ضروری بوده و از ابتدای دوره نمایندگی پیگیری ها و نشست های مکرری با مسئولین کشوری و استانی در این زمینه برگزار کرده ایم که خوشبختانه در جلسه اخیر در سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی سازوکار عملی این مهم به تصویب رسید.

راه اندازی کارخانه سیمان دشتی

شهریاری ادامه داد: با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع و معادن کشور، سازمان بنادر و دریانوردی کشور، بانک صنعت و معدن کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، به زودی اپراتور اجرایی مشخص و صادرات مواد معدنی از بندر خورشهاب انجام خواهد شد.

نماینده دشتی و تنگستان با اشاره با راه اندازی قریب الوقوع کارخانه سیمان مند دشتی تصریح کرد: با راه اندازی این کارخانه، تولید سیمان در استان بوشهر به یک میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی افزود: با توجه تعداد قابل توجه معادن دیگر در استان بوشهر و به خصوص در شهرستان های دشتی و تنگستان، تسریع در ایجاد یک پایانه تخصصی صادرات مواد معدنی با مسیر کوتاه دسترسی به جهت کاهش هزینه های انتقال، بیش از پیش الزامی بوده و با کار کارشناسی انجام شده از سوی دستگاه های اجرایی، بندر خورشهاب بعنوان بندر بهینه ایجاد پایانه تخصصی صادرات مواد معدنی انتخاب گردید.

استفاده از توان بخش خصوصی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در اولین اقدام، از توانایی بخش خصوصی استفاده خواهد شد تا با امکانات فعلی اسکله بندر خورشهاب، صادرات مواد معدنی به بازارهای موجود کشورهای حوزه خلیج فارس انجام پذیرد.

وی ادامه داد: در برنامه ای بلندمدت، مطالعات توسعه این بندر برای تبدیل به یک پایانه کاملا تخصصی صادرات مواد معدنی در دستور کار سازمان ایمیدرو و سازمان بنادر و دریانوردی قرار خواهد گرفت تا صادرات مواد معدنی استان بوشهر و حتی استانهای همجوار به کشورهای هند و آسیای شرقی نیز میسر شود.

شهریاری با اشاره به آمار بالای بیکاری در شهرستان های دشتی و تنگستان، تصریح کرد: عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باید سرلوحه کار مسئولین اجرایی باشد و امیدواریم با پیگیری های مکرری که برای توسعه اقتصاد درون زا انجام میدهیم و با همت بیشتر مسئولین اجرایی برای سرمایه گذاری در معادن دشتی و تنگستان و ایجاد پایانه صادرات مواد معدنی، فرصت های شغلی مناسبی برای جوانان جویای کار در دو شهرستان دشتی و تنگستان مهیا شود.

دیدگاهتان را بنویسید