135270

تنها گلستان برخوردار از معدن «صدف کوهی» و «ید» در کشور است/ واگذاری برخی اختیارات شورای معادن کشور به استان ها

دنیای معدن - استاندار گلستان گفت: تنها استان گلستان برخوردار از معدن «صدف کوهی» و معدن «ید» در کشور است.

به گزارش دنیای معدن، سید مناف هاشمی در اولین جلسه شورای معادن استان گلستان با اشاره به اینکه برخی معادن همچون صدف کوهی و ید تنها در استان گلستان وجود دارند، اظهار کرد: معادن استان به عنوان ظرفیت هایی طبیعی هستند که باید با توجه به نگاه های محیط زیستی از آن در راستای توسعه گلستان بهره برداری کرد.

وی تصریح کرد: شورای معادن استانی در راستای اجرای ماده 43 قانون برنامه ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته است و برخی اختیارات شورای معادن کشور را به استان ها تفویض کرده است.

لازم به ذکر است از عمده ترین موضوعاتی که به شورای استانی معادن تفویض شده می توان به ابقا و تمدید پروانه اکتشافی ابطالی، بررسی و موافقت با بخشودگی مبلغ مربوط به تبصره سه ماده 6 قانون معادن، موافقت با توقف عملیات بهره برداری، انتزاع معدن از ید بهره بردار و ... اشاره کرد.

همچنین در این جلسه که دبیری آن بر عهده سازمان صنعت معدن و تجارت استان است، مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان گزارشی از تنوع مواد معدنی در حال بهره برداری در استان ارائه کرد و افزود: در عرصه معادن زغال سنگ 16 فقره پروانه بهره برداری در استان فعال است و اشتغال 750 نفر را به صورت مستقیم تامین کرده است.

حسینقلی قوانلو اظهار کرد: معادن ید استان در دو شهرستان آق قلا و گنبدکاووس تمرکز دارند که تاکنون سه پروانه بهره برداری و 12 پروانه اکتشاف صادر شده و این معادن با اشتغال 360 نفر، در 11 ماهه سالجاری 350 تن تولیدات داشته اند.

وی یادآور شد: معادن استان براساس آمارها در سال 94 اشتغال یک هزار و 460 نفر را تامین کرده بودند و ارزش افزوده معادن استان 77.4 میلیارد تومان بوده است

همچنین در این جلسه پنج موضوع در خصوص معادن استان با حضور استاندار گلستان مورد بررسی قرار گرفت و دستورات لازم در راستای حل مشکل آنان صادر شد.

دیدگاهتان را بنویسید