135241

خصوصی‌سازی و جایگاه انجمن‌ها

فرآیند خصوصی‌سازی، نیاز به صرف توجه کافی دارد و همچنین در این زمینه باید از تجربه سایر کشورها استفاده و انجمن‌های غیردولتی را تقویت کرد. در همین زمینه، اتاق بازرگانی ایران به عنوان نخستین انجمن بخش خصوصی می‌تواند منبعی از تاثیر مثبت بر اقتصاد کشور باشد.

انتظار می‌رود دیگر انجمن‌ها نیز با توجه به نیروی جوانی که در اختیار دارند بر مسائل اصلی به ویژه خصوصی‌سازی تمرکز کنند. به نظر من در اقتصاد نیز به جز خصوصی‌سازی هیچ گزینه دیگری وجود ندارد و در کل تاثیر خصوصی‌سازی در اقتصاد یک کشور بازتاب دارد. یک مثال از تاثیر مثبت خصوصی‌سازی به تحویل سهام آلومینیوم شرکت المهدی به بخش خصوصی برمی‌گردد که اقدام مفیدی در این زمینه بود. انجمن‌ها در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه همواره نقش رهبری داشته‌اند، چون تجربه آنها ریشه در فعالیت مستمر ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ ساله دارد. بهره‌گیری از تجربه کشورهای موفق نیز راهکاری برای اجتناب از آزمون و خطاست. به باور من تقویت انجمن‌ها یک مزیت اقتصادی است و به خصوصی‌سازی در یک کشور وابستگی اساسی دارد. تجربه من در بخش‌های خصوصی و دولتی می‌گوید که استفاده از ظرفیت انجمن‌ها تاثیر چشمگیری به بار می‌آورد. از نظر من دولت باید تمرکز خود را در امور منحصر به خود مانند نظارت، ایجاد زیرساخت‌ها و اصلاح قوانین و مقررات صرف کند و در مسائل مالکیتی ورود نکند. دولت هیچ گزینه‌ای ندارد مگر اینکه اقتصاد را خصوصی کند و خوشبختانه مصمم به انجام آن است. در تعریف کشورهای موفق از خصوصی‌سازی، هدف از آن پول‌سازی تعریف نمی‌شود بلکه رونق تولید و کاهش مالکیت دولت است. در سفری به روسیه با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری از یک واحد فولادی بازدید کردیم که به نظر می‌رسید ارزش کمی داشته باشد اما کاشف به عمل آمد که آن شرکت مناقصه‌ای را به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار برده است. این شرکت به تازگی به یک قطب فولادی تبدیل شده و محصولات خود را به امریکا صادر می‌کند.
هم اکنون دولت با همکاری با مدیران باتجربه، در دستیابی به اهدافش در زمینه خصوصی‌سازی مصمم است اما در این مسیر، در اختیار داشتن ساختار مناسب برای کار از اهمیت زیادی برخوردار است. وقتی ساختار به درستی سازماندهی نشده است، حتی یک مدیر توانمند هم در کار بهره‌وری لازم را ندارد. در مقابل، یک ساختار منسجم می‌تواند یک مدیر متوسط را به یک مدیر کارآمد و موثر تبدیل کند.
منبع: ماین‌اندبِزینس‌تودِی

محمود اسلامیان/ رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد

دیدگاهتان را بنویسید