سیمانیها اگرچه توانستند با چنگ و دندان امسال را باوجود کمبود تقاضا و رکود به پایان برسانند و سنگر این صنعت را حفظ کنند تا کارخانهای تعطیل نشود و بهدنبال آن کارگری بیکار نماند اما آنچه در این صنعت برای یافتن راهی برای مصارف جدید میتواند مهم قلمداد شود،
فرهنگسازی در زمینه استفاده از رویههای بتنی بهجای آسفالت در راهسازی است. استفاده از مازاد حدود ۱۵میلیون تنی سیمان در رویههای بتنی میتواند اقدامی بهینه قلمداد شود. بهرهگیری از رویههای بتنی در راهسازی از یک دهه پیش مطرح شده و حدود ۲سال است ازسوی وزارتخانههای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت دنبال میشود و در پروژههایی نیز به کار گرفته شده است. اما به نظر میرسد یکی از دلایل فراگیر نشدن استفاده از رویههای بتنی در کشور پس از یک دهه به فرهنگسازی در این زمینه بازمیگردد. از آنجا که استفاده از رویههای آسفالتی در کشور عمری بیش از ۹۰ سال دارد، بهطور قطع به این سادگی نمیتوان برای روشی که در ۹ دهه جا افتاده، رقیبی مانند رویههای بتنی علم کرد زیرا پیمانکاران به روشهای قدیمی بیش از پیش اعتماد دارند. ازسوی دیگر تحمل رقیبهای جدید برای کسانی که در حوزه آسفالت مشغول به کار هستند، چندان پذیرفتنی نیست. از اینرو میتوان با بررسی و مطالعه بیشتر آیندهای روشن از کاربرد رویههای بتنی را ترسیم و برای اجرا و فراگیر شدن آن فرهنگسازی کرد. هرچند در ۲ سال گذشته سمینارهایی گوناگونی ازسوی سازمانهای مرتبط برگزار شده اما همچنان نیازمند فرهنگسازی بیشتری در این بخش هستیم. برای مثال اگر دولت داوطلبانه طرحهایی مانند سدسازی و راهسازی و... را با رویههای بتنی در اولویت کار قرار دهد، گام بزرگی در راستای این فرهنگسازی برداشته است. امید که در سال آینده شاهد استفاده بیشتری از رویههای بتنی بهجای آسفالت باشیم.
دیدگاهتان را بنویسید