135229

بازگشت تحریمی‌ها به میز مذاکره

دنیای معدن - پس از گذشت ۸ روز از خبر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم که نگرانی‌های جدیدی را پیش‌روی بازارهای جهانی ایجاد کرد، خبرهای تکمیلی در این‌باره حاکی از آن است که دونالد ترامپ سند مربوط به افزایش تعرفه گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم را امضا کرده است.

امضای این سند نشان می‌دهد ترامپ در تصمیم خود جدی است و پس از این برای واردات فولاد ۲۵ درصد و آلومینیوم ۱۰ درصد عوارض گمرکی دریافت خواهد شد که البته کانادا و مکزیک فعلا از این تعرفه جدید گمرکی معاف هستند.از سوی دیگر اما پس از گذشت یک تنفس چند روزه گویا کشورهای منتفع از صادرات مستقیم و غیر‌مستقیم فولاد به آمریکا مجال فکر و تصمیم‌گیری‌هایی که آنها را از جبهه ضرر خارج کند پیدا کرده‌اند، تصمیم‌گیری‌هایی که از قالب مقابله به مثل خارج شده و منافع این کشورها را مدنظر قرار می‌دهد.

ترامپ در حالی از سلاح تعرفه به‌عنوان یک حربه استفاده کرده است که به عقیده کارشناسان اتخاذ چنین رویه‌ای ازسوی او یا دولت‌های پیش از او بعید نبوده است، چنانچه پیش از این دولـت آمریکا در برهه‌های زمانی مختلف از حـربـه وضع تعرفـه‌هـای مختلف بر واردات، توانسته به‌عنوان سلاحی علیه طرف‌های تجاری یا مخالفان سلطه خود و بـرای حمایـت از دوستـان خـود، استفاده کند.به عبارتی دیگر می‌توان این سلاح را ابزاری برای تنبیه و تشویق مخالفان و موافقان در نظر گرفت.نمونه روشن این تصمیم را می‌توان در اعمال فشار بر کشور «شیلی» دانست، در این باره آمریکا از سلاح وضع تعرفه بر واردات مس شیلی به کشور آمریکا برای سرنگونی دولت وقت این کشور استفاده کرد. دولت آمریکا در آن مقطع زمانی بـا وضـع تعـرفـه‌های مختلف بر واردات مس از شیلی، اقتصاد تک محصولی شیلی را فلج و دولت مخالف خود را (دولت سالوادور آلنده) ساقط کرد.

به گزارش دویچه‌وله، طبق مقررات جدید، واردات فولاد و آلومینیوم از سراسر جهان به آمریکا مشمول عوارض گمرکی معادل ۲۵ درصد برای فولاد و ۱۰ درصد برای آلومینیوم خواهد شد و از ۱۵ روز دیگر به اجرا درخواهد آمد که هدف از این مقررات دفاع از تولید داخلی این محصولات است.واردات فولاد و آلومینیوم به کشور آمریکا در حالی صورت می‌گرفت که بیشتر نیاز فولادی این کشور از کانادا، برزیل و مکزیک وارد می‌شد و در درجه بعدی روسیه، ترکیه و آلمان قرار داشتند که صادرات فولاد به این کشور را انجام می‌دادند.ساعاتی پس از مطرح کردن اولیه تصمیم ترامپ در ۸ روز پیش واکنش‌های منفی بسیاری از طرف کشورهای مختلف به گوش رسید، در این‌باره همان‌طور که انتظار می‌رفت کشورهایی که بیشترین نفع را از صادرات فولاد به آمریکا داشتند، واکنش‌های سخت‌تری نشان دادند که از آن جمله می‌توان به کانادا، اتحادیه اروپا و چین اشاره کرد.

واکنش‌ها و تدبیرهای داخل و خارج آمریکا

در ساعات اولیه تصمیم ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات به آمریکا، کشورهای مختلف سوگیری و تصمیمات مختلفی را در عرصه بین‌الملل مخابره کردند که بیشتر این تصمیمات پاسخی مشابه تصمیم ترامپ و به نوعی مقابله به مثل بود؛ به‌طوری‌که در حوزه اروپا یک مقام عالی‌رتبه امور مالی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اروپا مایل نیست درگیر جنگ تجاری با آمریکا شود؛ اما برای مقابله با اقدام آمریکا برنامه‌ای دارد که در صورت لزوم به اجرا خواهد گذاشت. چین نیز اعلام کرده بود این کشور چنین اقداماتی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

اما پس از گذشت ۸ روز از این اقدام ترامپ تصمیم‌گیری‌ها تغییر‌شکل محسوسی داد و ورق تا حدودی برگشت؛ به‌طوری‌که کشورها خواسته‌ای در جهت معاف شدن از تعرفه‌ها را مطرح کردند و طرح مقابله به مثل و شکل‌گیری جنگ تجاری را موثر ندانستند؛ چنانچه طبقه‌بندی این تصمیم‌گیری‌ها را می‌توان در دو جبهه «اقدامات تلافی‌جویانه و مقابله به‌مثل» مانند تولیدکنندگان چینی که از پکن خواستند این اقدام آمریکایی‌ها را تلافی کند و «نرمش یا عقب‌نشینی و متحد آمریکا شدن» مانند برزیل، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و اروپا، کانادا و مکزیک نیز که خواستار امتیاز ویژه شدند، دانست. در این‌باره دونالد ترامپ معافیت‌هایی را به کانادا و مکزیک داد و اعلام کرد احتمال معافیت‌های صنعتی وجود دارد، با این همه وی به جزئیات بیشتر اشاره نکرد. پیش از این استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اظهار کرده بود انتظار دارد علاوه بر مکزیک و کانادا کشورهای دیگری تا چند هفته آینده از پرداخت این تعرفه‌ها معاف شوند.

در ادامه و به گزارش «ایسنا» سسیلیا مالم استروم، کمیسر تجارت اروپا، در این‌باره در بروکسل به خبرنگاران گفته: اتحادیه اروپا آماده است به سازمان تجارت‌جهانی شکایت کند و ظرف مدت ۹۰ روز اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ کند. وی قرار است با رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و هیروشیگه سکو، وزیر بازرگانی ژاپن، در بروکسل دیدار کند و احتمالا در این دیدار مساله گنجانده شدن اتحادیه اروپا در فهرست معافیت از تعرفه‌ها را مطرح خواهد کرد. اما از سوی دیگر تصمیم دولت ترامپ در داخل آمریکا نیز با مخالفت‌های جدی، حتی در صفوف هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا مواجه است. صد تن از نمایندگان جمهوری‌خواه در نامه‌ای در این‌باره هشدار داده‌اند. نمایندگان جمهوری‌خواه در نامه خود تاکید کرده‌اند که عوارض گمرکی سبب کمتر شدن قابلیت رقابت شرکت‌های آمریکایی و فقیرتر شدن مصرف‌کنندگان خواهد شد.مخالفت‌های داخلی در آمریکا به تصمیم رئیس‌جمهوری این کشور به افزایش تعرفه وارداتی فولاد در حالی شکل گرفته است که کارشناسان بر این باورند جرقه‌های این تصمیم ترامپ را باید از سوی کشور چین بررسی کرد. به باور کارشناسان، هدف این تصمیم را باید در خشم وی از چین تعریف کرد، چرا‌که توسعه ظرفیت فولاد‌سازی چین همه‌ساله به مازاد جهانی فولاد اضافه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید