135212

تعرفه های مالیاتی، دستاویز جدید ترامپ برای تهدید تجاری هند

دنیای معدن - دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به این بهانه که برخی کشورها با شرکت های آمریکایی ناعادلانه برخورد کرده اند، کشورهایی مانند هند و چین را به وضع تعرفه های مالیاتی متقابل تهدید کرد و گفت: این کشور ها هم باید تعرفه های مالیاتی مشابه با آمریکا تصویب کنند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از 'زی نیوز' هند در روز شنبه، ترامپ در روز های اخیر به طور مکرر در مورد تعرفه 50 درصدی مالیات گمرک هند برای کالاهای آمریکایی مانند موتورسیکلت های هارلی دیویدسون صحبت کرده و اظهار کرده که آمریکا در مقابل هیچ تعرفه گمرکی برای موتور سیکلت های هندی که به این کشور صادر می شود در نظر نگرفته است.
ترامپ پس از وضع مالیات 25 و 10 درصدی به ترتیب برای واردات فولاد و آلومینیوم از تمام کشور ها به جز مکزیک و کانادا گفت: ما قصد داریم طرح مالیات متقابل را به اجرا بگذاریم تا اگر چین و هند مالیات هایی 25 درصدی و یا 50 درصدی برای واردات کالای ما در نظر بگیرند، آمریکا نیز دارای شماره گذاری مشابه باشد.
وی تاکید کرد: برخی کشورها با شرکت های آمریکایی ناعادلانه برخورد کرده اند.
هند به منظور حمایت از طرح ناردنرا مودی مبنی بر ' ساخت هند' تعرفه های گمرکی برای چندین کالا را افزایش داده است.
شرکت خودرو سازی فورد آمریکا که دارای دو کارخانه در هند است، خواهان کاهش تعرفه های گمرکی این کشور در خصوص قطعات خودرو شده است.
این درحالی است شرکت اُپل نیز خواهان کاهش مالیات و تعرفه های گمرکی برای ادامه فروش محصولات خود از هند شده است. پس از افزایش تعرفه های گمرکی محصولات شرکت اپل در بازار 10 میلیارد دلاری گوشی های همراه هند افزایش چمشگیری داشته است.
هند و آمریکا دارای روابط سیاسی گرم و نزدیکی هستند. ناردنرا مودی نخست وزیر هند تابستان گذشته به آمریکا سفر کرد و دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را به آغوش کشید. اما اختلافات تجاری بر روابط دو کشور سایه افکنده است.
ترامپ ماه گذشته خواهان کاهش تعرفه های گمرکی هند برای صادرات موتورسیکلت های هارلی دیویدسون شد. پس از این درخواست هند گمرک موتورسیکلت های لوکس را از 75 درصد به 50 درصد کاهش داد.
اما این اقدام رئیس جمهور آمریکا را راضی نکرده است. وی اعلام کرده آمریکا خواهان لغو تمام تعرفه های گمرکی برای محصولات آمریکایی است و واشنگتون در مقابل کشورهایی که برای محصولات آمریکایی تعرفه گمرکی درنظر می گیرند اقدام متقابل خواهد کرد.
کنگره آمریکا نیز از یک سال گذشته سعی کرده است، برای رفع موانع تجاری و لغو تعرفه های گمرکی بر هند فشار بیشتری وارد کند. این درحالی است که جمهوری خواه ها نیز خواهان مذاکره با هند در این خصوص شده اند.
هند در ماه دسامبر، مالیات بر واردات کالاهای الکتریکی مانند تلفن های همراه و تلویزیون را افزایش داد. این کشور در ماه جاری نیز 40 مورد دیگر از اقلامی که شامل افزایش مالیات می شوند را در بودجه خود اعلام کرد. این محصولات شامل عینک آفتابی، آب میوه و قطعات خودرو بودند.
هند می گوید که این اقدام با هدف ایجاد فرصت برای رشد صنعتی داخلی و همچنین به منظور افزایش سهم تولید در تولید ناخالص داخلی به حدود یک چهارم از 15 درصد کنونی و ایجاد ده ها هزار شغل مورد نیاز برای یک نیروی کار جوان است.
تجارت دوجانبه میان هند و آمریکا از 20 میلیارد دلار در سال 2001 به 115 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است. آمریکا یک پنجم از محصولات تولیدی و خدمات، هند را وارد می کند و کسری تجاری این کشور با هند از 13 میلیارد دلار در سال 2006 به 31 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید