135197

گنج های معدنی زیر زمین ایران

دنیای معدن - وجود معادن فلزی و کشف بیش از ۱۰۰۰ اندیس معدنی نشان می دهد که کشور در حوزه کانی های فلزی، از ظرفیت بالایی برخوردار است.

به گزارش دنیای معدن، بر اساس آمارهای جهانی، ایران 7 درصد از ذخایر معدنی دنیا را به خود اختصاص داده است و وجود 8 معدن بزرگ در سطح کلاس جهانی خود دلیلی بر این مدعاست. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ما توانسته ایم از این ذخایر بی نظیر معدنی به ویژه در حوزه کانی های فلزی در کشور بهره ببریم و میزان معادنی که تاکنون کشف شده، توانسته نمره خوبی در کارنامه کشور در حوزه اکتشاف به جا بگذارد یا خیر.
ذخایر غنی معادن فلزی در ایران
علی اصغرزاده قوچانی مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهار کرد: از آنجایی که کمربند کوه زایی پسین از کشور ما عبور کرده است، می توان گفت ایران کشوری با پتانسیل بسیار بالا در حوزه ذخایر معدنی است.

وی در تشریح کمربند کوه زایی پسین گفت: هر کشوری که بر روی این کمربند قرار دارد، دارای پتانسیلهای معدنی فلزی و حتی غیرفلزی بالایی است و نشانه این امر وجود 8 معدن بزرگ کشور در کلاس جهانی است.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی تصریح کرد: معادن فلزی غنی همچون انگوران، سنگان، مهدی آباد، چادرملو، گل گهر، سرچشمه، سنگون، نشان دهنده غنی بودن ایران در حوزه کانی های فلزی است.

اصغرزاده قوچانی تاکید کرد: وجود این کانی های و شواهد موجود و همچنین کشف بیش از 1000 اندیس معدنی (اندیس مکان هایی هستند که شواهدی دال بر وجود ماده معدنی در آنها وجود دارد) نشان می دهد که کشور در حوزه کانی های فلزی از ظرفیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: ممکن است برخی از اندیس ها باردار نباشند ولی زمانی که این تعداد زیاد از اندیس و نشانه های خوب زمین شناسی در یک منطقه وجود دارد می توان به راحتی نتیجه گرفت که به طور حتم در این منطقه کانی های فلزی یافت می شود.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: سنگ آهن، مس، سرب و روی، طلا، کرومیت، تیتان و آنتی موان کانی های فلزی هستند که کشور ایران در حوزه آنها قوی بوده و احتمال کشف معادن جدید در آینده نیز وجود دارد.

اصغرزاده قوچانی تصریح کرد: اکنون در کشور3 میلیارد و 100 میلیون ذخیره سنگ آهن قطعی کشف شده و قطعی بودن آن از این جهت است که علاوه بر پایان یافتن کار اکتشافی، با اطمینان و بدون خطا در آینده نزدیک قابل بهره بردرای هستند.

ثروت هنگفت نهفته در زیر زمین
وی افزود: با توجه به قیمت جهانی سنگ آهن و یک ضرب و تقسیم ساده متوجه می شویم که تنها همین ذخیره جدید کشف شده چه ارزش هنگفتی داشته هر چند که باید هزینه های استخراج و بهره برداری را از آن کم کرد اما در عین حال می توان گفت همین اکتشاف جدید می تواند به عنوان یک سرمایه ملی مطرح شود.

مدیر اکتشاف ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما توانسته ایم در سال های گذشته از ظرفیت های معادن فلزی کشور بهره ببریم، یا خیر گفت: در کشور ما آنچه که در طول تاریخ اکتشافات رخ داده، 5 تا 6 میلیون متر حفاری برای رسیدن به ذخایر معدنی بوده است اما در کشورهای پیشرفته معدنی همچون کانادا و استرالیا هر ساله 6 میلیون متر حفاری انجام می َشود واز این مقایسه ساده می توان متوجه شد که ایران دارای معادن نهفته بی شماری است که باید برای کشف و استخراج آن اقدام جدی صورت گیرد.

اصغرزاده قوچانی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته معدنی همچون استرالیا، نه تنها کل کشور چندین بار از جهت اکتشاف معادن جدید بررسی شده بلکه مناطق معدنی قدیم نیز هر چند سال یکبار با روش های جدید اکتشافی بررسی شده و ذخایر جدیدی کشف می شود.

برای اکتشاف معادن جدید،به سرمایه زیادی نیاز داریم
وی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه در حوزه اکتشاف معدن تصریح کرد: کشف پتانسیلهای جدید معدنی نیاز به سرمایه گذاری های بزرگی دارد و بدون شک با بودجه اندک دولتی نمی توان به این مهم دست یافت و در این راه نیاز به جذب سرمایه های خارجی داریم.

اصغرزاده قوچانی ادامه داد: تهیه منابع انسانی متخصص و ابزارهای سخت افزاری در جهت رسیدن به اکتشاف و شناسایی معادن بزرگ کشور هزینه های بسیار هنگفتی دارد که دولت به تنهایی از پرداخت آن عاجز است.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در رابطه با مشکلات محیط زیستی اکتشاف و بهره برداری از معادن جدید گفت: در کشورهای پیشرفته برای کاهش آلودگی های محیط زیستی معادن نقشه راهبردی طراحی شده و معدن داران برای اینکه به محیط زیست آسیبی وارد نکنند، هزینه های بیشتری صرف می کنند اما متاسفانه در کشور ما با دیدن اولین مشکلی که معدن برای محیط زیست ایجاد کرده، خواستار لغو فعالیت های معدنی در یک منطقه می شوند.
وی اذعان کرد: تجهیزات و ماشین آلات بخشی از کار معدن است و در دهه های گذشته دولت چند بار به معدن داران برای خرید ماشین آلات وام داده است اما ضروری است که دولت دوباره برای تجهیز معادن از روش هایی همچون تسهیلات دهی، اجاره شرکتهای فروشنده ماشین آلات معدنی به شرط تملیک و یا کاهش تعرفه واردات ماشین آلات معدنی استفاده کند.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: رسیدن به این هدف نیازمند سیاست گذاری در این حوزه است و با توجه به منافعی که فعالسازی معادن در حوزه افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در پی دارد، می طلبد که دولتمردان در این حوزه بودجه و تمرکز بیشتری به خرج دهند .

وی یادآور شد: زمانیکه دولت می خواهد از خودروسازان حمایت کند مبالغ هنگفتی را به عنوان وام به مردم می دهد تا صنعت خودروسازی از رکود دربیاید. نمونه چنین کاری را دولت می تواند با روش های زیادی در حوزه معادن انجام دهد.

اصغر زاده قوچانی گفت: کشورهایی که توسعه معدنی در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، برنامه های ویژه بلند مدتی در جهت توسعه و حمایت از معادن طرح ریزی کرده اند و نتیجه آن رونق اقتصادی در این کشورها بوده است.

وی کشور شیلی را به عنوان یک نمونه موفق در حوزه استفاده از معادن نام برد و گفت: شیلی توانست با فراهم آوردن شرایط مناسب و جذب سرمایه های خارجی معادن مس خود را شناسایی کرده و اکنون تامین کننده اول کانی مس در دنیا است.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: کشورهای بزرگی مانند کانادا، شیلی، چین و حتی آمریکا بخش بزرگی از رونق اقتصادی خود را از طریق معادن تامین می کنند و این موضوع نقش حیاتی معادن در اقتصاد یک کشور را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: در صورتیکه سرمایه گذاران خارجی امنیت و ضمانت سرمایه خود را در ایران حس کنند، به حوزه معادن ورود خواهند کرد زیرا ایران علاوه بر ویژگی غنی بودن معادن دارای امنیت و زیر ساخت های قوی همچون جاده، راه آهن و فرودگاه است که این موضوع کشور ما را از جهت ورود سرمایه گذاران خارجی جذاب کرده است.

اصغر زاده قوچانی افزود: از آنجاییکه ایران کشوری خشک و نیمه خشک است، رخ نِمون معدنی خوبی دارد به این معنا که پوشش گیاهی کم باعث شده تا به راحتی پتانسیلهای معدنی کشف و به بهره برداری برسد.
وی ابراز کرد: در کنار مسائل سیاسی نکته اصلی عدم توفیق ما در جذب سرمایه گذاران خارجی در سال های گذشته ، سو مدیریت ها و فقدان شفافیت در این حوزه بوده است و بدون شک با تغییر ساز و کارهای حوزه معدن می توان به فعال سازی معادن کشور و بهره برداری هر چه بیشتر از این سرمایه ملی امیدوار بود.
همه اکتشافات در سطح انجام شده است
محمدرضا بهرامن مدیر خانه معدن ایران اظهار کرد: از آنجایی که عمدتا برداشت از ذخایر حوزه پلی متال ها به صورت سطحی بوده و اکتشافات را کامل نکرده ایم، نمی توانیم بگوییم که ذخایر کشور در چه حدی برداشت شده و به چه میزان پتانسیل برداشت نشده وجود دارد.
بهرامن افزود: عملا از سه سال گذشته یک حرکت بزرگ در اکتشاف کشور آغاز شد و از آنجایی که عمدتا ذخایر غنی ایران کانی های فلزی است می توان امیدوار بود که شروع این حرکت مثبت به اکتشاف معادن فلزی بیشتری در ایران بیانجامد.

وی تاکید کرد: اکتشاف پهنه های معدنی کشور باید به صورت عمقی صورت گیرد و در تحقیقاتی که همین امسال انجام شد منجر به کشف ذخیره دو میلیارد تنی شد و این نشان می دهد اگر اکتشافات کامل شود، به ذخایر عظیم دسترسی پیدا خواهیم کرد.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی ادامه داد: در صورتیکه بتوانیم از این سرمایه ملی و غنی کشور بهره ببریم عواید اقتصادی زیادی به کشور تزریق خواهد شد.

اصغرزاده قوچانی دسترسی به ذخایر واقعی را مستلزم به اکتشافات در عمق دانست و گفت: مطالعه در اعماق بیشتر به طور حتم موجب کشف ذخایر غنی جدید خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به ساختار زمین شناسی و ذخایر جدید که به آن دسترسی پیدا می کنیم، باید نگاه ما به معدن با نگاه به آمایش سرزمین و حفظ محیط زیست همراه باشد و با تدوین استراتژی های بلند مدت شرایطی به وجود بیاید که توسعه معادن به محیط زیست وارد نکند.
مدیر خانه معدن ایران بیان کرد: در طی 60 سال گذشته تمام عملیاتهای اکتشافی معدنی در عمق حداکثر 150 متری صورت گرفت اما امروز می بینیم که با انجام عملیاتی در عمق 1500 متری به یک ذخیره 1.5 میلیارد تنی دست یافتیم و این موضوع نشان دهنده اهمیت بردن اکتشافات به اعماق زمین است.

بهرامن ادامه داد: اکتشاف در عمق بیشتر مستلزم یک برنامه ریزی راهبردی از اکتشاف تا انتهای خط است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان در آینده به جایگزینی نفت به جای مواد معدنی در کشور امیدوار بود، گفت: نمی توان نفت را از مواد معدنی جدا کرد زیرا نفت خود از ذخایر معدنی کشور به حساب می آید اما باید توجه داشت که در 60 سال گذشته در هیچ یک از حوزه های معدنی به جز نفت اکتشافات کاملی نداشته ایم و در صورت اکتشافات جدید در حوزه کانی هایی همچون کانی های فلزی امروز به کشف منابع جدید و ثروتهای بیشتری برای کشور باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: بدون شک در صورتیکه سرمایه لازم در حوزه اکتشاف معادن صرف شود و با بهره گیری از یک برنامه راهبردی صحیح در آینده می توان یک منبع اقتصادی بزرگ به کشور اضافه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید