135142

پیش بینی بازار آرام آلومینیوم در هفته جاری

دنیای معدن - قیمت آلومینیوم طی هفته گذشته، با افت ۲.۶ درصدی نسبت به هفته پیش از آن، میانگین ۲ هزار و ۱۶۱ دلار به ازای هر تن را رقم زد. در عین حال طی این هفته، بیش از ۷.۸ هزار تن از موجودی های قابل فروش انبارهای بورس فلزات لندن نیز کاسته شد.

به گزارش دنیای معدن ؛ قیمت نقدی آلومینیوم طی هفته های گذشته، پس از پیشنهاد وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا برای اعمال محدودیت تجارت و افزایش تعرفه های گمرکی آلومینیوم و محصولات آن که افزایش یافته بود، به روند اصلاحی و نزولی خود ادامه داد و هفته گذشته را با قیمت ۲ هزار و ۱۴۰ دلار بر تن به پایان رساند.

طی هفته های گذشته قیمت آلومینیوم طی ۲ مرحله افزایش یافته بود. مرحله اول افزایش قیمت ها که به واسطه کاهش ارزش دلار و شدت گرفتن خریدها با بازگشت سرمایه گذاران و دلالان چینی به بازار، پس از تعطیلی های سال نوی چین صورت گرفته بود. مرحله دوم افزایش قیمت ها که در اوایل هفته سوم فوریه اتفاق افتاده بود، عمدتا متأثر از سیاست های دولت آمریکا برای مقابله با دامپینگ آلومینیوم این کشور بود. پس از این ۲ مرحله افزایش قیمت آلومینیوم، این فلز سبک روند اصلاحی پیش گرفت و به سطوح قیمتی پایینی سقوط کرد.

هر چند که طی روزهای هفته گذشته که ارزش دلار با اندکی افزایش همراه بود، به سقوط بیشتر قیمت آلومینیوم طی این هفته دامن زد. به طور کلی می توان گفت که قیمت آلومینیوم طی هفته گذشته، قیمت میانگین ۲ هزار و ۱۶۱ دلار به ازای هر تن را رقم زد که نسبت به هفته پیش از آن، افت ۲.۶ درصدی داشت. در عین حال طی این هفته، بیش از ۷.۸ هزار تن از موجودی های قابل فروش انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد.

در پیشنهادی که وزارت بازرگانی ایالات متحده برای اجرای اقدامات ضد دامپینگ آلومینیوم به ریاست جمهوری این کشور ارایه داده بود، علاوه بر افزایش میزان تعرفه های گمرکی، سهمیه بندی و محدودیت مبادلات تجاری را با برخی از کشورها خواستار بود. این در حالی است که طی سال های اخیر تقاضای وارداتی محصولات آلومینیومی ایالات متحده، نه تنها به دلیل افزایش میزان تقاضا، بلکه به دلیل کاهش میزان عرضه داخلی، رشد چشم گیری داشته است. در این پیشنهاد ۳ گزینه برای مقابله دامپینگ صنعت آلومینیوم آمریکا مطرح شده است. در گزینه اول، اعمال تعرفه ۷.۷ درصدی برای واردات تمامی محصولات آلومینیومی از تمامی کشورها پیشنهاد شده است. گزینه دوم، شامل اعمال تعرفه ۲۳.۶ درصدی روی تمامی محصولات آلومینیومی وارداتی از کشورهای چین، هنگ کنگ، روسیه، ونزوئلا و ویتنام می شود. در این گزینه، ایالات متحده، واردات این محصولات را از سایر کشورها به طور کامل قطع خواهد کرد و در نهایت در گزینه سوم، تمامی کشورهای صادرکننده محصولات آلومینیومی به ایالات متحده، تنها مجوز ۸۶.۷ درصد حجم صادراتی سال ۲۰۱۷ را کسب خواهند کرد.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده در روز ابتدایی ماه مارس (پنج شنبه، ۱۰ اسفند) نظر خود را با اعمال تعرفه ۱۰ درصدی گمرکی روی تمامی محصولات آلومینیومی برای مقابله با دامپینگ اعلام کرد. البته با توجه به اینکه تصمیم نهایی برای این پیشنهاد از سوی نهاد یاست جمهوری تا اواسط ماه آوریل اتخاد خواهد شد، این بیانیه تأثیر اندکی روی رشد قیمت آلومینیوم گذاشت. با این وجود انتظار می رود که این بیانیه از رشد قیمت آلومینیوم طی روزهای آتی حمایت کند و مانع از سقوط بیشتر قیمت آلومینیوم طی این هفته شود.

منبع:اخبار فلزات

دیدگاهتان را بنویسید