135122

صادرات 16 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن

دنیای معدن -معاون امورمعادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرات 16 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن طی 10 ماهه سال جاری خبرداد.

جعفر سرقینی افزود: ارزش این میزان صادرات 900 میلیون دلار بوده که از حیث ارزشی 44 درصد نسبت به صادرات 10 ماهه سال گذشته رشد را نشان می دهد.
وی همچنین اظهارداشت: ارزش صادرات کنسانتره سنگ آهن در مدت مشابه سال گذشته 600 میلیون دلار بوده است.
معاون امورمعادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات کنسانتره سنگ آهن امسال 200 هزار تن به لحاظ وزنی کمتر از 10 ماهه سال قبل ولی به لحاظ ارزشی یک و نیم برابر نسبت به مدت مشابه بیشتر بوده است.
وی در ادامه این مصاحبه رادیویی ضمن تاکید بر کشف قیمت محصولات معدنی در بورس بر پایه نرخ های جهانی افزود: سنگ آهنی که بخش خصوصی تولید می کند هیچ دستگاه و سازمان دولتی در بحث قیمت گذاری و فروش این محصول دخالت ندارد.
سرقینی تصریح کرد: تنها نظارت بخش دولت بر قیمت گذاری محصولات سه معدن نیمه دولتی متعلق به سازمان ها و نهادهای دولتی است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت این محصولات بر اساس درصدی از شمش فولاد اهواز تعیین می شود.
معاون امورمعادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بحث امکان پذیر بودن کشف قیمت معادن کوچک مقیاس سنگ آهن در بورس گفت: هرچند تاکنون وزارتخانه مزبور در زمینه قیمت گذاری سنگ آهن دخالتی نداشته ولی این معادن خواه ناخواه به نوعی از نرخ معادن بزرگ تبعیت می کردند.
وی افزود: استفاده از سازوکار بورس کالا برای کشف واقعی قیمت سنگ آهن برای معادن سنگ آهن بخش خصوصی یک اقدام میمون و مبارکی خواهد بود.
سرقینی در پاسخ به این پرسش که آیا سنگ آهن در بورس عرضه می شود، اظهارداشت: در حال حاضر سنگ آهن از سوی ایمیدرو و چند شرکت دیگر بر اساس ماده 35 قانون رفع موانع تولید در بورس مورد عرضه قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید