135102

افزایش صادرات با کاهش قیمت تمام شده فولاد/ جلوگیری از خام فروشی با راه اندازی واحد کنستانتره

دنیای معدن - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفتن صنایع آب بر نظیر فولاد در کنار دریا را موجب کاهش قیمت تمام شده و افزایش بازار صادرات دانست و گفت: با راه اندازی واحد کنستانتره از خام فروشی سنگ آهن جلوگیری می شود.

مهدی کرباسیان با اشاره به امتیازات استان هرمزگان اظهار کرد: آماده بودن زیرساخت های منطقه ای اعم از بندر، گاز، راه آهن و دریا برای صادرات و واردات مهمترین امتیاز هرمزگان است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هر صنعت برای رشد و توسعه نیازمند بازار صادراتی و جهانی است، تصریح کرد: اما نکته بسیار مهم در این خصوص، «قیمت تمام شده» است و صنایع فولاد هرمزگان با توجه به اینکه در کنار آب قرار گرفته است می تواند قیمت ها را کاهش دهد.

کرباسیان افزود: با توجه به فراوانی سنگ آهن و گاز در کشور ایران، بحث فولاد، امتیاز بالایی است و هرمزگان نیز به عنوان منطقه ای فولادی برای صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو مطرح است.

کرباسیان ادامه داد: بر اساس قول رئیس جمهور، افزایش 5 میلیون تن تولید به 10 میلیون تن فولاد را در دستور کار داریم و امید است مرحله به مرحله اجرا شود.

وی با اشاره به اضافه شدن 1.5 میلیون تن فولاد با افتتاح شرکت صبا فولاد هرمزگان بیان داشت: در آینده ای نزدیک بهره برداری از واحد گندله سازی 2.5 میلیون تنی بخش خصوصی و طرح توسعه دو برابر شدن هرمزگان نیز آغاز می شود.

کرباسیان بیان کرد: متاسفانه گندله سازی در منطقه به دو دلیل اعم از مشکلات نقدینگی سرمایه گذار بخش خصوصی و تغییر نوع ماشین آلات از چینی به اروپایی با هدف کیفیت بیشتر به مدت یک الی یک سال و نیم این پروژه به عقب افتاد.

کرباسیان افزود: در مذاکره با سرمایه گذار این پروژه، وی متعهد شد تا سال آینده پروژه گندله سازی در منطقه به بهره برداری برسد.

*آغاز عملیات ژئوفیزیک هوایی معادن سنگ آهن و کرومیت هرمزگان

کرباسیان تصریح کرد: در خصوص معادن نیز تفاهم خوبی با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان و استاندار صورت گرفته که حدود یک ماه پیش، در دفتر بنده یک پهنه 6 هزار و چهارصد کیلومترمربع را به سازمان ایمیدرو واگذار و قرارداد اکتشافی آن منعقد شده است.

کرباسیان ابراز داشت: چنین به نظر می رسد که از 10 تا 20 روز آینده عملیات ژئوفیزیک هوایی آن آغاز شود، پیش بینی ما این است که بتوانیم معادن جدید در حوزه کرومیت و سنگ آهن کشف شود که در صورت تحقق آن می تواند زنجیره را پشتیبانی و حمایت کند.

رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو در پایان با اشاره به صادرات سنگ آهن خام استخراج شده از معادن استان های مرکزی و با یادآوری اینکه جلوگیری از خام فروشی سیاست قطعی وزارت است، افزود: با سرمایه گذاری هایی که انجام می شود بدیهی است اگر واحد کنستانتره در هرمزگان راه اندازی شود تحقق این سیاست سرعت خواهد یافت.

وی در پایان اضافه کرد: البته این فرآیند در برخی مناطق کشور محقق شده و طی سنوات اخیر شاهد افزایش 80 درصدی تولید کنستانتره و 120 درصدی گندله سازی بوده ایم و این بدان معناست که سنگ آهن خام صادر نمی شود و بلکه فرآوری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید