135010

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان: ‏

نرخ ارز عامل اصلی تعیین قیمت فولاد است

دنیای معدن -روند افزایشی قیمت دلار در حالی طی هفته های گذشته روندی افزایشی به خود گرفت که افزایش بهای ارز قیمت فولاد را در بازار افزایش داده است.

در همین رابطه سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم با بیان این که اختلاف میان قیمت داخلی و صادراتی زیاد است، از آغاز روند گرانی فولاد خبر داد گفت: افزایش بهای ارز قیمت فولاد را در بازار افزایش داده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: بهای فولاد تابعی از نرخ جهانی است. در حقیقت نرخ این فلز مانند نرخ طلا ابعاد جهانی دارد، از این رو نرخ داخلی آن همراه با نرخ های جهانی تغییر می کند. البته تفاوت هایی با هم دارند و تفاوت نرخ فولاد با نرخ طلا بیشتر از آنجا ناشی می شود که طلا با حجم کمتر و ارزش بالاتری نسبت به فولاد خرید و فروش می شود؛ بنابراین به طور معمول در کل جهان از نرخ ثابتی برخوردار است.

شهرستانی در ادامه خاطرنشان کرد: فولاد نیازمند هزینه هایی مانند حمل ونقل است که این موضوع می تواند بر روند نرخ گذاری جهانی و واردات و صادرات آن تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری افزایش نرخ ارز بر بازار فولاد، عنوان کرد: اگر سایر عوامل تاثیرگذار بر نرخ فولاد مانند نرخ مواد اولیه و تعرفه ها ثابت باقی بماند و فقط نرخ ارز افزایش پیدا کند، این موضوع نیز به نوبه خود می تواند سبب بالا و پایین شدن نرخ فولاد شود.

با وجود رکود در صنعت ساختمان، همزمان با رشد قیمت ارز در هفته های اخیر، بهای انواع مقاطع فولادی صعودی شده است و هم اینک هر شاخه تیرآهن نمره ۱۲ که اوایل دی ۳۷۵ هزار تومان قیمت داشت، ۳۹۴ هزار تومان خرید و فروش می شود. بهای هر شاخه تیرآهن نمره ۱۶ هم از حدود ۵۰۰ هزار تومان به ۵۲۲ هزار تومان افزایش یافته است. این گزارش حاکیست: قیمت میلگرد هم در روزهای اخیر صعودی شده و حدود ۳ درصد افزایش یافته است و هم اینکه هر کیلو میلگرد نمره ۱۰ در بازار تهران حدود ۲۳۳۰ تومان قیمت دارد. این رقم ماه پیش ۲۲۰۰ تومان بود.

دیدگاهتان را بنویسید