135006

رئیس هیات عامل ایمیدرو در جلسه ستاد زنجیره فولاد اعلام کرد:

پیشبرد برنامه های ستاد زنجیره فولاد بر پایه خرد جمعی دولت و بخش خصوصی

دنیای معدن - رئیس هیات عامل ایمیدرو در جلسه ستاد زنجیره فولاد اعلام کرد: با توجه به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر نظرخواهی از تشکل های مرتبط با زنجیره فولاد در سیاست گذاری ها؛ امید می رود تشکل ها بیش از پیش در بیان راهکارهای خود در دستیابی به اهداف فعال تر شوند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، در آغاز این جلسه که با حضور معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین روسای تشکل هایی همچون فولاد، سنگ آهن، سندیکای پروفیل و رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو با ارایه گزارشی راجع به وضعیت افتتاح ها، برنامه ها و مسائل مطرح شده در ستاد زنجیره فولاد، تصریح کرد: آمادگی داریم از نظرات تشکل ها در موارد مهمی همچون تعرفه و عوارض بهره مند شویم تا تحقق رونق صنعت فولاد کشور و دستیابی به هدف 55 میلیون تن تسریع شود.

دستاوردهای افتتاح
وی در تشریح دستاوردهای ماه های گذشته در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: خوشبختانه افتتاح مجموعه های آهن اسفنجی و دیگر طرح ها موجب شده تا زنجیره فولاد به حرکت صعودی خود ادامه دهد. خبرهای خوش افتتاح همچون افتتاح طرح های فولادی توسط رئیس جمهور و دیگر پروژه ها در استان های کرمان و یزد رویدادهایی است که در حوزه معدن و صنایع معدنی رقم خورده است .
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: خوشبختانه پروژه های فولادی در مسیر تحقق ظرفیت 55 میلیون تن حرکت می کند.

کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر توسعه صادرات افزود: نکته مهم این است که با یک سیاستگذاری باثبات، از تولیدکنندگان داخلی با توجه به اشتغال و ظرفیتی که دارند حمایت شوند.
وی یادآور شد: در دولت های نهم و دهم برای بیش از 120 میلیون تن ظرفیت جدید، مجوز صادر شده که متاسفانه بسیاری از آن ها اجرا نشده و اما با توجه به اینکه این نوع مجوزها، نگرانی هایی ایجاد کرده، ضروری است که در ستاد فولاد مورد بازنگری قرار گیرد.

مصوبات ستاد زنجیره فولاد
در این جلسه طبق گزارش معاونت امورمعادن و صنایع معدنی وزارتخانه تاکید شد؛ با توجه به مشکل آب و حمل و نقل، باید ایجاد و توسعه زنجیره فولاد در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در اولویت قرار گیرد. در این باره قرار شد ساز وکار آن توسط معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت ارایه و شرایط تسهیل صدور این مجوزها اعلام شود.
همچنین در این جلسه مقرر شد ظرفیت واحدهای جدید اقتصادی تعریف شود و در عین حال از اجرای ظرفیت های غیراقتصادی ممانعت به عمل آید. در نهایت گزارش اقدامات این بخش نیز به ستاد زنجیره فولاد ارایه شود.

علاوه بر این اعضای ستاد زنجیره فولاد مقرر کردند در جلسه آتی، بحث جدی حمل با راه آهن با حضور رئیس کل راه آهن مطرح شود. همچنین نیازهای زنجیره فولاد به ویژه بخش اکتشاف و سنگ آهن مورد بحث و تصمیم قرار گیرد. در ستاد زنجیره فولاد تصمیم بر آن شد که موضوع عوارض بر صادرات سنگ آهن و موارد مشابه،‌ بنابر بر پیشنهاد رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن مطرح شود.

در ادامه این جلسه گزارشی در مورد صادرات فولاد در 10 ماه امسال ارایه شد و جایگاه و آینده صادرات ایران و دیگر کشورها طی سال هاتی آتی مورد بررسی قرار گرفت. در این زمینه راهکارهای کارشناسی شده در راستای جلوگیری از افت صادرات فولاد و استفاده از ابزارهای حمایتی از صادرکنندگان این حوزه مورد تاکید قرار گرفت.
همچنین مقرر شد ایمیدرو با کمک واحدهای زیر مجموعه خود این مسئله را پیگیری و به طور منظم گزارش آن را به ستاد ارایه کند.

بنابراین گزارش در مورد نیازهای پایین دست فولاد، شمش و ورق و نیازهای آن ها جمع بندی و مقرر شد جلسه ای با حضور معاون بازرگانی داخلی و اقتصادی وزارتخانه و با حضور روسای تشکل ها و تولیدکنندگان این حوزه برگزار شود و جمع بندی خود را به اطلاع وزیر برسانند تا با توجه به سیاست دولت و بویژه وزارتخانه، تصمیمات لازم اتخاذ وشود.
در این نشست گزارشی نیز توسط معاون طرح و برنامه وزارتخانه ارایه و مقرر شد آیین نامه ای برای طرح های راکد و طرح های شروع نشده ارایه شود. قرار شد با کمک انجمن ها، جمع بندی این موضوع در جلسه بعدی ستاد مطرح شود که اینگونه طرح ها لغو یا تصمیمات لازم بر آن ها اتخاذ شود.

دیدگاهتان را بنویسید