134958

پروژه مجتمع فولاد مکران چابهار سال آینده به بهره برداری می رسد

دنیای معدن - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: پروژه احداث مجتمع فولاد نگین مکران چابهار تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار می رود با توجه به همین پیشرفت کار سال آینده به بهره برداری برسد.

عبدالرحیم کردی در چابهار اظهار داشت: یکی سیاست کلی نظام مبنی بر توسعه سواحل مکران استقرار صنایع مادر در این سواحل بوده که یکی از آنها فولاد است و برنامه ریزی و پیش بینی شده افق تولید فولاد در چابهار در یک بازه زمانی 10 ساله به 10 میلیون تن در سال برسد.

وی افزود: با توجه به این سیاست عملیات احداث مجتمع فولاد نگین مکران به عنوان یکی از فولادسازی های مستقر در چابهار از سال 94 آغاز شده و به جد در دستور کار قرار گرفته؛ این فولادسازی هم اکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می رود با توجه به همین پیشرفت کار سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: اعتباری ارزی پروژه فولاد چابهار حدود 135 میلیون یورو و اعتباری ریالی آن نیز 150 میلیارد تومان است؛ سهام داران آن هم سازمان منطقه آزاد چابهار، سازمان ایمیدرو و حدود 80 سهام دار حقیقی دیگر هستند.

کردی گفت: فونداسیون مجتمع فولاد مکران که مهمترین و اصلی ترین بخش کار است به طول 2000 مترمکعب به طور کامل به اتمام رسیده و عملیات نصب کوره 4 هزار و 500 تنی آن هم در مراحل پایانی است.

وی اضافه کرد: ظرفیت فاز اول مجتمع نگین مکران در مجموع حدود 4 میلیون تن در سال خواهد بود که حدود 2 میلیون تن آن ورودی سنگ آهن به مجتمع است و حدود 2 میلیون دیگر هم تولید آهن از نوع اسفنجی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: برای ورود و خروج سنگ آهن به مجتمع عمدتاً از راه دریا اقدام می کنیم بنابراین با سازمان بنادر مذاکره کردیم تا اسکله شماره 5 شهید بهشتی که خارج از فاز اول است را به واردات و صادرات کشتی های حامل مواد اولیه و صنایع فولادی اختصاص دهد این اسکله اصطلاحاً فله توانایی پهلودهی کشتی های فله بر 100 هزار تنی را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید