134925

گلایه‌های عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی از رکود حاکم بر معادن سنگ

وقتی کرایه بار از خود محصول گران‌تر می‌شود/ سنگی که روی دست کارگران معدن سنگ گذاشته شده

دنیای معدن -عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی از رکود حاکم بر معادن سنگ گلایه کرد و از بیکار شدن بخش زیادی از کارگران معادن سنگ اصفهان خبر داد.

رسول رنجبران در اصفهان در خصوص وضعیت معادن سنگ‌های تزیینی اصفهان، اظهار کرد: به دلیل عدم رونق در بازار به خصوص در ساخت و سازها، معادن سنگ تزیینی نیز با مشکل فروش رو به رو هستند و رکود کامل بر آن‌ها حاکم است؛ خیلی از معادن فعال، با ظرفیت بسیار ناچیزی در حال کار و فعالیت هستند و شاید 20 درصد از ظرفیت آن‌ها فعال است.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های سنگ‌بری نیز بین 8 ماه تا 1 سال طول می‌کشد تا بدهی خود به معادن را تسویه کنند، افزود: دلیل این تأخیر نیز این است که نمی‌توانند سنگ را به مشتری بفروشند، مشکلات صادرات هم که به قوه خود باقی است.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ادامه داد: مشکلات حمل و نقل یکی از معضلات اصلی در صادرات است چرا که علاوه بر این که ناوگان حمل و نقل زمینی بسیار فرسوده است، هزینه زیادی هم دارد به نحوی که هزینه حمل و نقل بیشتر از هزینه کالا هم می‌شود و قیمت تمام شده سنگی که روی تریلی قرار داده شده کمتر از هزینه انتقال آن به بندرعباس است.

وی با بیان اینکه حمل محصولات از دریا به مقصد اروپا و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار کمتر از هزینه حمل زمینی ان به بندرعباس است، تأکید کرد: مشکلات بانکی نیز سرجای خود است و در مورد آن هم بسیار صحبت شده است، بانک‌ها با معدن داران همکاری نمی‌کنند و معدن داران هنوز نمی‌تواند به ازای گذاشتن پروانه بهره‌برداری از معدن در بانک‌ها به عنوان تضمین، وامی دریافت کنند هر چند که دولت این موضوع را بخشنامه کرده و وزیر صنعت و معدن نیز دستور آن را داده است.

رنجبران با بیان اینکه این مشکلات گریبان‌گیر همه معادن از جمله معادن سنگ‌های تزیینی شده، تصریح کرد: معادن زیادی، به همین دلیل کاهش نیرو داشته‌اند چرا که زمانی که مجبور به کاهش تولید می‌شوند نتیجه آن کاهش نیروی کار و بیکاری کارگران نیز است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که رونق اقتصادی در کشور اتفاق نیفتد مشکلات اقتصادی نیز حل نخواهد شد، در بخش ساختمان چندین سال است که شاهد رکود هستیم و بسیاری از ساختمان‌ها نیمه کاره رها شده است و حتی ساختمان‌ها ساخته شده نیز به فروش نمی‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید