134921

آمادگی فعالان معدنی برای پایان دادن به چالش هپکو

دنیای معدن - ­­محمدرضا بهرامن افزود: نگاه ما فعالان معدنی این نیست که سرمایه ای در یک نقطه متمرکز شده، بحث ما دارایی های هپکو، زمین و ماشین آلات آن نیست بلکه می خواهیم اقتصاد ملی از وجود هپکو سود ببرد.

وی­ گفت: متاسفانه با توقف فعالیت هپکو،​­ بسیاری از سازندگان ماشین آلات در استان مرکزی و حتی تهران با کمتر از ظرفیت واقعی فعالیت می کنند زیرا هپکو سفارش های عمده اش را به این سازندگان می داد و امروز از کسالت هپکو همه متضرر شده اند.

بهرامن با بیان اینکه باید با آسیب شناسی گذشته برای نجات هپکو تلاش کرد­ افزود: در این مورد­­مصرف کنندگان هپکو پیشنهادهایی را مطرح کردند و تلاش می کنند در مذاکره با مسئولان، هپکو را به چرخه تولید باز گردانند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در این مذاکرات هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم ادامه داد: هر چند بدنه هپکو به شدت به پیشنهاد فعالان معدنی رغبت نشان می دهد اما مسئولان خصوصی سازی که البته به شیوه های آنان در واگذاری های اصل چهل و چهاری ها منتقدیم، نظر شفاف و روشنی را ارائه نکردند.

رئیس خانه معدن ایران گفت: فعالان معدنی تلاش می کنند تا هپکو در همکاری با برندهای معتبر جهانی به جایگاه واقعی اش بازگردد البته دنبال این هستیم که تولید هپکو هم نیاز داخلی و هم نیاز خارجی را تامین کند اما چالش های حقوقی و مالی امروز برای تحقق این اهداف باید با همکاری مسئولان حل شود.

بهرامن با بیان اینکه در بحث واگذاری ها،­ نکته مهم اهلیت است نه­ فقط میزان سرمایه افزود: متاسفانه در هپکو شیوه واگذاری و شرایط پس از آن به شکل مطلوبی پیش نرفته است.

وی ادامه داد: منتظر مسئولان درباره احیای برند هپکو با همکاری مصرف کنندگان محصولات و فعالان معدنی و نحوه سیاست گذاری آنان برای استفاده از ظرفیت خریداران بدر کمک به هپکو هستیم.

بهرامن گفت:­ منتظریم تا ببینیم نظر مسئولان درباره احیای برند هپکو با همکاری مصرف کنندگان محصولات و فعالان معدنی چیست و­­با چه سیاستی از ظرفیت خریداران برای کمک به هپکو استفاده می شود.

رئیس خانه معدن ایران افزود: نگاهی که به ایجاد هپکو در سال 1354 انجامید با در نظر گرفتن استراتژی توسعه معادن و راه سازی، و برآوردن نیازهای بازار شکل گرفته بود. هپکو زمانی شکل گرفت که برندهای ماشین سازی مثل هیتاچی وجود نداشتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی اما هپکو در چند مقطع دچار فراز و نشیب شد که در مواردی کمک جامعه معدنی یعنی مصرف کنندگان محصولات و خریداران از هپکو به کمک آمد؛​­از این حرکت هم فعالان معدنی منتفع شدند و هم هپکو.

دیدگاهتان را بنویسید