134910

افزایش حدود 30 درصدی صادرات مواد معدنی سمنان در سال جاری

دنیای معدن -مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری سمنان گفت: صادرات مواد معدنی این استان در سال جاری با ارایه تسهیلات رونق تولید و رفع مشکلات بیمه ای و مالیاتی واحدهای تولیدی در مقایسه با سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافت.

منوچهر صادقی افزود : با وجود کمبود آب و نبود بازار فروش اما سهم بخش معدن حدود 50 درصد از میزان صادرات کالا از این استان را در سال جاری به خود اختصاص داده است.
وی اظهارداشت : این رقم مبین میزان تاثیرگذاری بخش معدن بر اقتصاد سمنان است چرا که امروز دیگر با اتکا به اقتصاد نفتی نمی توان کشور را اداره کرد بنابراین باید به بخش معدن توجه اساسی کنیم.
وی خاطرنشان کرد : امسال حدود 900 میلیارد ریال تسهیلات در قالب ثبت نام در سامانه بهین یاب به واحدهای معدنی استان پرداخت شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 15 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری سمنان ادامه داد : برای افزایش اشتغال و رونق کسب و کار باید از تمام ظرفیت های معدنی استان بهره گرفت و رفع مشکل کم آبی در شماری از معادن و راه اندازی واحدهای فرآوری نمونه از اقدامات اثر بخش برای کاهش آمار بیکاری است.
صادقی تصریح کرد : سمنان بیش از 14 درصد از کل معادن کشور را در اختیار دارد اما به دلیل مشکلات زیرساختی، سهم این بخش در کاهش آمار بیکاری در استان بسیار کم رنگ است.
وی با بیان این که 40 درصد واحدهای معدنی استان به دلیل کمبود آب نیمه فعال است، خاطرنشان کرد : فقط در 2 سال گذشته 32 واحد معدنی استان به دلیل کمبود آب تعطیل شد.
صادقی بیان داشت : بیش از 90 واحد معدنی استان اکنون با مشکل نقدینگی مواجه اند که افزایش میزان صادرات مواد معدنی از سمنان به خارج از کشور در گرو رفع مشکلات فراروی این واحدهاست.
با وجود فعالیت حدود 600 واحد معدنی در سمنان، فقط 10 واحد فرآوری در این بخش فعال است.
ه گزارش ایرنا، 40 درصد گچ، 60 درصد نمک ، 95 درصد سلستین، 95 درصد زئولیت، 15 درصد سولفات سدیم، 15 درصد زغالسنگ و 20 درصد کرومیت کشور در استان سمنان اکتشاف می شود.
در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان اکنون 40 نوع ماده معدنی و سالانه نزدیک به 16 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود.

دیدگاهتان را بنویسید