134895

سیمان از نمد افزایش نرخ ارز کلاهی ندوخت

دنیای معدن - این روزها نرخ ارز روند افزایشی در پیش گرفته و گویی قصد کوتاه آمدن هم ندارد. در این بین، برخی کالاها از افزایش نرخ ارز متضرر می‌شوند و برخی نیز به سود بیشتری می‌رسند.

کالاهایی که به‌نوعی به واردات گره خورده‌اند، متحمل ضرر و کالاهای صادراتی با حاشیه سود بیشتری همراه می‌شوند. صنعت خاکستری سیمان نیز به‌دلیل کمترین میزان وابستگی به واردات، بیشترین مصونیت را در برابر افزایش نرخ ارز داشته و آنهایی که در این زمینه صادرات دارند، شیرینی دلارهای گران‌قیمت زیر زبان‌شان مزه می‌کند.


افزایش درآمد برای سیمانی‌ها
افزایش نرخ ارز روی تمامی کالاها البته به نسبت‌های متفاوت تاثیرگذار خواهد بود. درباره تاثیرپذیری صنعت سیمان از افزایش نرخ ارز، سیف‌الله امیری، مدیر دفتر صنایع معدنی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: نرخ ارز بر بیشتر کالاها در کشور تاثیرگذار است اما میزان تاثیر آن روی برخی کالاها بیشتر و روی برخی کمتر است. وی در پاسخ به این پرسش که نوسان و افزایش نرخ ارز چه تاثیری بر بازار سیمان دارد، عنوان کرد: از آنجا که مواد اولیه سیمان به‌طور کلی در داخل تهیه می‌شود و با توجه به اینکه در این صنعت واردات مواد اولیه انجام نمی‌شود، افزایش نرخ ارزکمترین تاثیر را بر نرخ تمام‌شده سیمان خواهد داشت. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ ارز در زمینه صادرات سبب درآمدزایی بیشتر برای سیمانی‌ها خواهد شد، عنوان کرد: نرخ ارز به‌طور قطع بر صادرات سیمان تاثیر خواهد گذاشت و سبب افزایش درآمد این بخش خواهد شد. مدیر دفتر صنایع معدنی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد: افزایش نرخ ارز در شرایط کنونی برای کشور خطرناک است. هرچند ممکن است این روند بر افزایش درآمد برخی محصولات از جمله سیمان تاثیر مثبتی داشته باشد اما در کل افزایش نرخ ارز می‌تواند برای کشور همراه با پیامدهای منفی بیشتری باشد زیرا زمینه برای افزایش نرخ یک‌سری کالاهای اساسی فراهم می‌شود. امیری در ادامه همچنین درباره اینکه سیمان با ارز آزاد محاسبه می‌شود، عنوان کرد: ارز مبادله‌ای به سیمان تعلق نمی‌گیرد زیرا هیچ نوع واردات مواد اولیه‌ای برای سیمان نداریم و از آنجا که به اندازه کافی در این صنعت ظرفیت‌سازی انجام شده و با مازاد تولید هم روبه‌رو هستیم، به میزان قابل‌توجهی نیز صادرات انجام می‌شود.


نیاز کم صنعت سیمان به ارز
عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز درباره تاثیرگذاری بهای ارز روی صنعت سیمان عنوان کرد: افزایش نرخ ارز تاکنون تاثیر چندانی بر صنعت سیمان نداشته است. با توجه به اینکه قطعاتی که برای کارخانه‌های سیمان وارد کشور می‌شود، چندان قابل‌توجه نیست، نرخ ارز تاثیر زیادی بر این بخش نخواهد داشت. از این رو، این صنعت نیاز کمتری به ارز دارد و با توجه به این نیاز تاثیر زیادی از روند نرخ‌گذاری آن نخواهد پذیرفت. شیخان در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه صادرات، افزایش نرخ ارز تاثیری بر افزایش میزان صادرات یا افزایش میزان درآمد از طریق صادرات خواهد داشت، خاطرنشان کرد: صادرات سیمان برای ما دارای اهمیت است؛ بنابراین افزایش نرخ ارز می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد. به عبارت دیگر، امیدواریم افزایش نرخ ارز سبب افزایش میزان صادرات سیمان شود. البته در چند هفته گذشته که نرخ ارز روند افزایشی در پیش گرفته، این اتفاق رخ نداده است؛ یعنی تاثیرپذیری روند افزایش بهای ارز برای صنعت سیمان چندان ملموس نبوده است. وی در ادامه با توجه به روند صادرات سیمان ایران به کشورهای مختلف، عنوان کرد: همچنان صادرات ما به همان روال گذشته و به همان کشورها انجام می‌شود و روند افزایش پیدا نکرده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که آیا میزان صادرات با افزایش نرخ ارز سوددهی بیشتری به همراه نداشته، بیان کرد: بیشتر صادرات ما به‌طور ریالی انجام می‌شود، از این‌رو ارزش ریال ما در کشورهای هدف افزایش پیدا نکرده که این موضوع سبب افزایش درآمد برای کشور شود. از این‌رو افزایش نرخ دلار آنچنان تاثیر درآمدی برای این صنعت به همراه نیاورده، حتی اثر تناژی هم به همراه نداشته است. شیخان در ادامه تاکید کرد: چون زمان زیادی از افزایش بهای ارز نگذشته، از این رو خیلی زود است که درباره اثرگذاری آن روی صنعت سیمان قضاوتی داشته باشیم.


تامل خریداران
وی در پاسخ به این پرسش که نوسان نرخ ارز چه تاثیری بر بازار سیمان دارد، عنوان کرد: نوسان نرخ ارز سبب تامل و تعلل خریداران سیمان در مقطع‌های مختلف می‌شود زیرا مشتری‌ها ترجیح می‌دهند در زمان خرید، نرخ ارز به ثبات رسیده باشد اما در مجموع در مقایسه با صنایع دیگر ارز و نوسان‌های آن تاثیر چندانی بر صنعت سیمان نگذاشته است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که چندنرخی بودن دلار چه تاثیری بر صنعت سیمان دارد، عنوان کرد: صادرات در حوزه سیمان با ریال محاسبه می‌شود، یعنی براساس نرخ دلار محاسبه می‌شود اما ریال می‌پردازند. شیخان همچنین در پاسخ به این پرسش که میزان صادرات سیمان در امسال تا کنون به چه میزان رسیده، گفت: سال ۹۶ به‌طور میانگین ماهانه حدود یک میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر داشته‌ایم که تا این کنون حدود ۱۰ میلیون تن سیمان و کلینکر صادر شده که به‌احتمال زیاد شاهد تغییراتی در این روند تا پایان سال نخواهیم بود. وی ادامه داد: البته این موضوع نسبت به سال گذشته، روند کاهشی در پیش گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید