134894

سرکوب زغالی چین

دنیای معدن -چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده زغال سنگ در جهان است. این کشور از سویی بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیاست و برای تولید این محصول به زغال کک نیاز دارد و از سویی دیگر برق خود را با سوزاندن این کانی سیاه پرانرژی تامین می‌کند، پس باید زغال تولید کند.

این در حالی است که آوازه آلودگی هوای پکن عالم‌گیر شده و به دنبال این اتفاق، دولت همواره وعده تعطیلی معادن و شرکت‌های تولیدکننده کوچک و متوسط‌مقیاس زغال‌سنگ و حتی تعطیلی واحدهای تولیدکننده فولاد را می‌دهد. مشکلات برآمده از حجم بالای زغالی که چین استخراج می‌کند، تنها به آلودگی هوا برنمی‌گردد، بلکه رعایت نشدن اصول ایمنی و تخلفات معدنداران در هر سال سبب وقوع تلفات جانی بسیار می‌شود. دولت چین حالا از اِعمال بیشترین سختگیری‌ها می‌گوید.


انزوای زغال‌سنگ در چین
به نقل از رویترز، اداره امور امنیت کار در چین از اقدامات ویژه‌ای خبر می‌دهد که این کشور در امسال میلادی انجام می‌دهد تا در رویارویی با آسیب‌های مربوط به استخراج زغال‌سنگ با قاطعیت بیشتری وارد عمل شود. در نتیجه این اقدامات، استخراج سازمان‌نیافته زغال‌سنگ در چین کمتر می‌شود، امنیت نیروی کار در معادن بالا می‌رود و از حجم محصول نیز کاسته می‌شود. بنابراین، این سازمان هشدار داده معادن زغال‌سنگی که تاکنون موفق به اِعمال معیارهای امنیتی یا رعایت استانداردهای عملیاتی نشده‌اند، تعطیل می‌شوند.


این معادن بیش از هر چیزی، متهم به کار بیشتر از زمان مجاز کارگران، افزودن به ظرفیت معدن آن هم بیشتر از اندازه مجاز و همچنین استخدام نیروی انسانی بیشتر از شمار مجاز هستند.


در همین راستا اداره امور امنیت کار چین، ماه پیش گزارشی منتشر کرد که حاکی از وقوع ۲۱۹ حادثه در معادن زغال سنگ چین و در سال گذشته میلادی است؛ حوادثی که منجر به فوت ۳۷۵ نفر شده است. این رقم در حالی اعلام می‌شود که در سال‌های گذشته، تلفات جانی به‌تدریج کاهش یافته و اوج آن به سال ۲۰۰۳ میلادی(۱۳۸۲ خورشیدی) و زمانی برمی‌گردد که شمار تلفات جانی به ۵هزار نفر می‌رسید اما بنا بر گفته این نهاد امنیتی، شمار حوادث و مرگ‌ومیرها همچنان بالاست. در همین حال اظهارات غیررسمی در بیشتر موارد، شمار تلفات را ۲ برابر رقم رسمی و آنچه از سوی دولتی‌ها گزارش شده، عنوان می‌کنند.
در همین زمینه، چین به دنبال این است که همه معادنی را که ظرفیت تولید آنها کمتر از ۹۰هزار تن در سال است، تعطیل کند و در برخی مناطق، آستانه تولید را به ۱۵۰هزار تن و بیشتر رشد دهد.


این ممنوعیت‌ها در شرایطی وضع می‌شود که چین با جمعیت بیش از ۱میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر، سومین کشوری به شمار می‌آید که بیشترین برق خود را با سوزاندن زغال‌سنگ تولید می‌کند. از سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) مصرف زغال‌سنگ در تولید انرژی کاهش یافته است و بنا بر گفته سازمان ملی آمار چین، سهم ۶۴ درصدی این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) در تولید برق، به ۶۲ درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) کاهش پیدا کرده است. با همه این احوال، انفجار گاز در معادن زغال‌سنگ، مشکلی است که همچنان وجود دارد. بیشتر تلفات جانی نیز برآمده از ناتوانی در پیاده کردن تجهیزات امنیتی مربوط به تهویه یا کنترل آتش است.


ادغام به منظور انزوا
تعطیلی معادن متخلف، تنها اقدامی نیست که چین در تکاپوی خود برای منزوی کردن زغال‌سنگ در دست انجام دارد. کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات این کشور در ۵ ژانویه (۱۵ دی) از طرحی مبنی بر ایجاد چندین ابرشرکت استخراج زغال‌سنگ خبر داد؛ شرکت‌هایی که قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) تاسیس شوند تا هم بازدهی و بهره‌وری را در این صنعت ارتقا دهند و هم از حجم زغال تولیدی بکاهند. قرار است ظرفیت تولید هر یک از این ابرشرکت‌ها به ۱۰۰ میلیون تن در سال برسد و ثمره تاسیس آنها افزایش توان رقابت چین در بازار جهانی زغال‌سنگ و پیشرفته شدن این صنعت در این کشور باشد.
بنا بر گفته انجمن ملی زغال‌سنگ چین، هم اکنون تنها ۶ مورد از شرکت‌های استخراج زغال‌سنگ این کشور می‌توانند سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن تولید کنند. گروه شِنهوآ (Shenhua Group)، گروه انرژی زغال سنگ چین (China Coal Energy Group) و گروه استخراج زغال‌سنگ «داتونگ» (Datong Coal Mine Group) ۳ مورد از آنها هستند که در زمره استخراج‌کنندگان برتر زغال‌سنگ این کشور به شمار می‌آیند. وو چی، مدیر پژوهش موسسه پژوهشی هِنگ‌فِنگ‌بانک در توضیح بیشتری می‌گوید: دولت چین علاوه بر اینکه به دنبال کاهش مازاد موجودی زغال سنگ در این کشور است، تلاش می‌کند با فاصله دادن صنایعی مانند برق و حمل‌ونقل از زغال‌سنگ و سوق دادن آنها به سوخت‌های غیرزغالی، از کمیت این کانی در چین کاسته و به کیفیت آن بیفزاید. در همین راستا و بنا بر طرح ۵ ساله خود که تا ۲۰۲۰ میلادی طول می‌کشد، این کشور متعهد به حذف حدود ۸۰۰ میلیون تن ذخیره ظرفیت قدیمی و افزودن حدود ۵۰۰ میلیون تن ذخیره ارتقا یافته زغال سنگ شده است. پیش‌بینی می‌شود چین تا سال ۲۰۲۰ میلادی و عملی شدن طرح‌های یادشده، سالانه ۳/۹ میلیارد تن زغال‌سنگ تولید کند.


چین به هدف ضد زغال‌سنگی می‌رسد
چاینادِیلی، روزنامه انگلیسی‌زبانی که در چین منتشر می‌شود نیز از تلاش این کشور برای کاهش تولید زغال‌سنگ خبر می‌دهد و در این باره از قول جیانگ زِمین، نایب‌رئیس انجمن ملی زغال سنگ کشور می‌نویسد: در امسال میلادی، چین به هدف خود در زمینه کاهش ظرفیت زغال‌سنگ می‌رسد. تا پایان سال گذشته میلادی (دی ۱۳۹۶) شمار معادن زغال‌سنگ در چین به ۷ هزار مورد کاهش یافت، در حالی که در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) این رقم ۱۰ هزار و ۸۰۰ مورد بود.

دیدگاهتان را بنویسید