134890

آخرین وضعیت زیست محیطی کارخانه 64 ساله سیمان شهرری

دنیای معدن - چندی پیش احمد مسجد جامعی - عضو شورای شهر تهران- درباره تاثیر کارخانه سیمان بر آلایندگی هوای منطقه ۲۰ هشدار داده و اظهار کرده بود که لازم است سازمان محیط زیست درباره وضعیت آلایندگی کارخانه سیمان در پنج سال اخیر گزارشی بدهد و بگوید چه اقداماتی برای کنترل آلایندگی انجام داده است؟ شهرستان ری آلوده ترین نقطه پایتخت است و از ابتدای سال ۹۶ تاکنون بیش از ۲۵۰ روز ناسالم در ری ثبت شده است.

زهره عبادتی - رییس اداره محیط زیست شهرستان ری-درباره آخرین وضعیت زیست محیطی کارخانه سیمان طی آخرین گشت و پایش های محیط زیست گفت: کارخانه سیمان از سال ۱۳۳۲ در منطقه ۲۰ شهرداری تهران در حال فعالیت است و چون آلودگی ذرات معلق دارد در صورت رعایت نکردن نکات زیست محیطی می تواند بر آلودگی هوای منطقه ۲۰ اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه برخی از واحدهای کارخانه سیمان، واحدهای جدیدی هستند که اقدامات کنترلی خوبی برای جلوگیری از آلایندگی انجام داده اند، تصریح کرد: این واحدها مجهز به سیستم پایش آنلاین هستند و اداره محیط زیست به طور مرتب نتایج خروجی این واحدها را رصد می کند. بررسی ها ما نیز نشان می دهد که خروجی این واحدها در حد استاندارد است.

به گفته عبادتی واحد ۴ و ۶ در کارخانه سیمان واحدهای قدیمی هستند که سیستم فیلتراسیون آن ها دیگر پاسخگوی خروجی دودکش نیست.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با اشاره به اینکه کارخانه سیمان برنامه هایی برای به حد استاندارد رساندن خروجی دو واحد ۴ و ۶ به ما ارائه داده است، اظهار کرد: تاکنون برنامه زمان بندی این کارخانه برای شروع اقدامات کنترلی در این دو واحد به اتمام نرسیده است و ما منتظر هستیم تا برنامه زمان بندی خود را به اداره محیط زیست ارائه دهند.

وی ادامه داد: اگر خروجی این دو واحد آلاینده در کارخانه سیمان به حد استاندارد برسد به فعالیت خود می توانند ادامه دهند، در غیر این صورت باید تصمیمات دیگری برای این دو واحد گرفته شود.

عبادتی با بیان اینکه کارخانه سیمان تاکنون اقدامات زیست محیطی خوبی انجام داده است، گفت: برای مثال می توان به تعطیلی واحدهای شماره ۱، ۲، ۵ و ۷ اشاره کرد. این واحدها، واحدهای قدیمی بودند که با توجه به مسائل محیط زیستی و عدم کارآیی طی چند سال اخیر تعطیل شدند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با اشاره به اینکه کارخانه سیمان درحال حاضر ۵ واحد فعال دارد، اظهارکرد: امیدواریم هر چه زودتر مشکلات زیست محیطی واحد ۴ و ۶ برطرف شود البته اقداماتی هم که تاکنون برای رفع مشکلات زیست محیطی کارخانه سیمان انجام شده با پیگیری های جدی اداره محیط زیست بوده است.

وی درباره سایر فعالیت های کارخانه سیمان در منطقه ۲۰ شهرداری تهران توضیح داد: بخشی از معادن این کارخانه اطراف آن قرار دارد که به منطقه مسکونی پایین دست کارخانه نزدیک است بنابراین باید تمهیدات زیست محیطی در اولویت کار این معادن باشد. برای برداشت از معادن یک سری اقدامات زیست محیطی انجام شده است ولی از نظر ما کافی نیست.

عبادتی ادامه داد: کارخانه سیمان در حمل و نقل مواد اولیه و حتی حمل و نقل محصولات و بسیاری از فرآیندهای پیچیده دیگر خود باید تمهیداتی داشته باشد تا انتشار ذرات معلق از آن به حداقل برسد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در پایان با تاکید بر اینکه ما به دنبال آن هستیم که مشکلات زیست محیطی کارخانه سیمان صد در صد برطرف شود، گفت: تاکنون نیز با توجه به پیگیری های محیط زیست، اخطاریه ها و حتی پیگیری های قضایی اقدامات موثری برای رفع آلایندگی در این کارخانه انجام شده است. هر چند که اقدامات زیست محیطی این کارخانه می توانست زودتر انجام شود اما در حال حاضر برنامه های خود را به اداره محیط زیست تحویل داده اند و امیدواریم که زودتر به نتیجه برسد.

دیدگاهتان را بنویسید