134857

مدیرکل صنعت، معدن استان کرمان:

فقط ۰.۰۵ درصد از حقوق دولتی معادن به کرمان برگشت داده شده است

دنیای معدن - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: متاسفانه طی ۱۰ سال گذشته از ۱۵ درصد حقوق دولتی تنها ۰.۰۵ درصد به استان کرمان برگشته داده شده است.

مهدی حسینی نژاد ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی عملکرد و مشکلات پهنه های اکتشافی واگذار شده استان کرمان اظهار داشت: در استان کرمان هدفمند و کاملا برنامه ریزی شده در حوزه معدن حرکت می کنیم.

وی افزود: پروژه های معدن و صنایع معدنی افتتاح شده در دهه فجر با حضور ریاست جمهور ماحصل همین برنامه های هدفمند است.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه جمع کل میزان سرمایه گذاری در صنایع معدنی استان کرمان هفت هزار میلیارد تومان تا قبل از سال ۹۳ بود، تصریح کرد: سال ۹۳ در قانون رفع موانع تولید اجبار کردیم، دولت کار بنگاه داری را کنار بگذارد و به بخش خصوصی اعتماد کردیم که نتیجه اعتماد به بخش خصوصی در دو سال گذشته در سطح استان کرمان این بود که ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح و کلنگ زنی شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه معادن و صنایع معدنی نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان پروژه های آماده افتتاح داریم که تا اردیبهشت ماه سال آینده این پروژه ها به نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهند رید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: تا پایان سال ۹۸ در استان کرمان ۱۶ هزار میلیارد تومان علاوه بر این ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه معادن و صنایع معدنی پروژه سرمایه گذاری جدید صورت می گیرد که افتتاح می شود.

حسینی نژاد گفت: با اعتماد به بخش خصوصی ۳۶ هزار میلیارد تومان پروژه در سطح استان کرمان تا سال ۹۸ افتتاح خواهد شد و با تولید ۱۰ میلیون تن شمش فولاد استان کرمان به قطب فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

وی بیان داشت: ظرفیت دیگر استان کرمان که در کشور در حال پایلوت شدن است این که استاندار کرمان نگاه و اعتماد ویژه به بخش خصوصی در همه زمینه ها دارد و در نتیجه اتفاقات شیرینی که در اشتغال و سایر زمینه ها رخ داده را مشاهده می کنیم.

حسینی نژاد ابراز داشت: حماسه اقتصادی در استان کرمان در حال اتفاق افتادن است و دلیل آن اعتماد به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه معدن یکی از ظرفیت های کرمان است، عنوان کرد: تا ما آیین نامه قانون معادن را خوب بلد نباشیم اصلا معدن کار و مکتشف نیستیم و قانون معادن برای همه لازم لااجرا است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرد: در گذشته توسط افراد ناتوان از نظر مالی و فنی محدوده های معدنی استان به ثبت رسیده بودند و با ساماندهی این وضعیت، شش هزار محدوده ثبت شده در کالک تبدیل به ۲۵ پهنه و برای اکتشاف به شرکت ها و افراد توانمند واگذار شد.

حسینی نژاد بیان کرد: در استان کرمان ۴۲ ماده معدنی در سطح استان استخراج می شود و ۲۱ درصد از استخراج مواد معدنی کشور مربوط به استان کرمان است.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از ۶۳ میلیون تن مواد معدنی از معادن سطح استان برداشت می شود و از نظر ما این برداشت هنر نیست، هنر زمانی است که از این ۶۳ میلیون تن در جهت رشد و توسعه استان و کشور گام های مفید برداریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: ۹۹.۶ درصد ارزش تولید مواد معدنی استان مربوط به پنج کمپانی بزرگ و چهار ماده معدنی است.

حسینی افزود: براساس ماده ۴۳ قانون برنامه ششم، شورای معادن استان تشکیل شده که مسائل این حوزه را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری های صورت گرفته، اختیار ۳۵ درصد از حقوق دولتی معادن، با شورای معادن استان است، گفت: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته از ۱۵ درصد حقوق دولتی تنها ۰.۰۵ درصد به استان برگشته داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید