134825

برنامه ۲۰ ساله ای باید برای توسعه معادن تدوین شود

دنیای معدن - رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه پتانسیل جذب بانوان درصنعت معدن استان همدان وجود دارد گفت:برنامه ۲۰ ساله برای توسعه معادن همدان تدوین شود.

محمود نیلی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه کنگره ملی مهندسی معدن ایران در دانشگاه صنعتی همدان، اظهار داشت: متاسفانه جذب مهندسان خانم در رشته صنعت و معدن بسیار اندک است بنابراین با توجه به اینکه پتانسیل جذب خانم ها در استان ما وجود دارد، از بزرگان صنعت و معدن می خواهیم تا راهی را برای استفاده از ظرفیت خانم ها در این رشته تدوین کنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم این کنگره فرصت هم اندیشی را در میان بزرگان معدن ایجاد کند تا تحولی در وضعیت صنعت و معدن همدان و کشور رقم بخورد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان افزود: همدان شاهراه ورودی غرب کشور است و توانایی های بالقوه ای برای سرمایه گذاری و بازار های غرب کشور را داراست که می توان از ظرفیت های آن استفاده کرد.

نیلی با بیان اینکه شهرستان همدان مهم ترین مرکز صنعتی در مرکز استان است و 14 شرکت صنعتی فعال در آن وجود دارد، اظهار داشت: ما در صنعت چرم در سطح کشور معروف و مطرح بودیم، اما متاسفانه اینک در این حوزه وضعیت مناسبی نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان به اهمیت معادن در استان اشاره کرد و گفت: بیش از 1.7 میلیارد تن ذخیره معدنی و271 معدن فعال در استان وجود دارد و رتبه هشتم ذخایر معدنی را در کشور به خود اختصاص داده ایم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان به علت پیدایش دانشگاه های صنعتی در کشور اشاره کرد و افزود: توسعه صنعت در کشور و توجه ویژه به بخش صنعت و معدن موجب شکل گیری این دانشگاه ها شده است.

نیلی گفت: دانشگاه صنعتی با 11 سال عمر، جزو دانشگاه های جوان کشور است و تاکنون موفقیت های زیادی را کسب کرده است.

وی به اهداف دانشگاه صنعتی اشاره کرد و افزود: کمک به اکتشاف، استخراج و فرآوری معدنی با تکیه بر صنایع کانی غیرفلزی و سنگ های قیمتی در منطقه، توسعه معدنی استان، پیشرفت در حوزه انرژی نانو موادها و بهبود محیط زیست از مهم ترین اهداف این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان در خصوص جذب کمک های مردمی و خیران در دانشگاه، اظهار داشت: میزان جذب کمک های مردمی ما در سال 94، سه و نیم میلیارد تومان بوده است.

نیلی به فعالیت های موثر دانشگاه صنعتی همدان اشاره کرد و افزود: در حوزه صنعت و کارآفرینی در طول سه سال گذشته سه دوره تخصصی برای صنعتگران ، دانشجویان و اساتید به مناسبت روز مهندس برگزار کرده ایم.

وی گفت: در زمینه تقویت زیر ساخت ها نیز گام های موثری برداشتیم که نمونه آن راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی و رشد مقالات علمی است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه تعداد معادن فعال استان ما نسبت به کل کشور 1.4درصد است، ابراز کرد: میزان سرمایه گذاری معادن فعال استان همدان به کل کشور نیز 1.7 درصد کشور است.

نیلی از لزوم تدوین برنامه 20 ساله برای توسعه معادن استان با هدف حفظ محیط زیست خبر داد و گفت: ارتقا فناوری معادن از طریق 500 فارغ التحصیل جزو اهداف مهم ما است.

وی با بیان اینکه نمی توانیم صنعت و دانشگاه را از یکدیگر جدا بدانیم، اظهار داشت: ما منابع انسانی قابل قبول را تربیت می کنیم اما این نیروها باید تحویل جامعه داده شود و به کار گرفته شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با تاکید بر اینکه دولت و مقامات ارشد استان باید فکری به حال فارغ التحصلان کنند، اعلام کرد: به دنبال جذب 200 هزارنفر به عنوان پشتیبان معادن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید