134777

مس سرچشمه به مردم منطقه بابت آلایندگی خسارت می دهد

دنیای معدن - نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس به آلایندگی مس سرچشمه اشاره کرد و گفت: در قانون آمده است یک درصد از محل درآمد چنین شرکت هایی به خسارت هایی که مردم از این بابت می بینند پرداخت شود.

احمد محمدی انارکی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آرسنیک آب رفسنجان ۱۵ برابر حد مجاز است، عنوان کرد: با پیگیری های مسئولین شهرستان در سفر ریاست جمهور تقاضایی را به وزیر صنعت دادیم که ایشان دستور دادند تصفیه خانه مرکزی رفسنجان احداث شود که دغدغه آب شرب را نداشته باشیم.

وی گفت : یاد یار همراه رهبری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و مبارزین انقلابی رفسنجان از جمله آیت الله هاشمیان، حاج شیخ عباس پورمحمدی و سید احمد خراسانی و همه شهدای انقلاب شهرستان رفسنجان را گرامی می داریم.

وی با قدردانی از حضور پرشور مردم رفسنجان در راهپیمایی امسال، بیان کرد: در رفسنجان حضور مردم پرشورتر و متفاوت تر از هر سال بود مردم با این حضور نشان دادند با وجود برخی بداخلاقی ها و فتنه گری هایی که در کنار تقاضای بحق مردم ایجاد شد خط مردم از این فتنه گران جدا است و امیدواریم بتوانیم این وحدت را در شهرستان حفظ کنیم.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با بیان اینکه باید دست به دست یکدیگر شهر و کشور خود را بسازیم، اظهارکرد: در سال های اخیر کدام زیر ساختی در ۱۵ سال گذشته ایجاد کردیم که بتوانیم افتتاح در خور توجهی در رفسنجان داشته باشیم؟ در مس سرچشمه ۳۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سه چهار سال گذشته صورت گرفت که اخیراً با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

انارکی محمدی عنوان کرد: با برنامه راهبردی که در حفظ زیرساخت های فعلی و توسعه زیرساخت های آینده برای توسعه پایدار داریم، مجلس نیز برای اشتغال روستایی مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده که بتوانیم این اشتغال را راه اندازی کنیم.

وی به مشکلات مردم در پلاک ۲۰۹۴ اشاره و بیان کرد: مردم بی جهت در این معضل گرفتار شده اند و در ساخت و ساز خود دچار مشکل شده اند و هیچکس پاسخگوی زمینی که سال های سال در اختیاز مردم بوده نیست این مشکل به سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۳ برمی گردد که یک پلاک را دو بار ثبت دادند و دو گروه ثبت دادند و امروز این مشکل ایجاد شده که این مشکل در حال پیگیری است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس راه های مواصلاتی رفسنجان را یکی از پرخطرترین راه های استان کرمان برشمرد و عنوان کرد: جاده نوق به رفسنجان دومین جاده حادثه خیز استان است و سالانه ۱۸ نفر در این مسیر جان خود را از دست می دهند که بعد از سال های سال در ردیف بودجه قرار گرفته و در سایت مناقصات کشور برای انتخاب پیمانکار قرار گرفته است.

انارکی محمدی تصریح کرد: با احداث جاده نوق به بافق مسیر رفسنجان به بافق ۲۱۰ کیلومتر نزدیک تر می شود و بزودی این جاده تکمیل خواهد شد که این مسیر می تواند به جاده مشهد و بزرگراه بندرعباس متصل شود.

وی با اشاره به جاده داوران، عنوان کرد: این جاده یکی از محور های مشکل ساز شهرستان است به نحوی در برخی جا ها بیش از ۲ متر و نیم ارتفاع شانه جاده است که در بسیاری از جاده ها شیروانی می شوند و برابر پل ها خاکریزی شده و در حال انجام است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: روستا های خنامان، ارجاسب، گلوسالار، چاروک روستا هایی بودند که گازرسانی به آن ها انجام نشده بود که خدا را شکر اکنون فقط به یک روستا گازرسانی نشده که تا پایان سال انجام می شود همچنین روستای راویز نیز کار آن شروع شده و در حال حاضر روستایی در شهرستان نداریم که برق رسانی نشده باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به کابل کشی به طول ۳۵ کیلومتر در فرودگاه و نصب چراغ های برق را در این مکان، یادآور شد: ۲۸ کیلومتر فیبر نوری از رفسنجان تا فرودگاه کشیده شده که با این اقدامات مرز هوایی شهرستان راه اندازی شده و امیدواریم بتوانیم پرواز های خروجی به سایر کشور ها را از اینجا انجام دهیم.

انارکی محمدی با اشاره به کمک های مس به بخش بهداشت و درمان شهرستان بیان کرد: امروز مبالغ خوبی را مس برای بیمارستان رفسنجان جدا از بودجه های دولتی اختصاص می دهد و ماهیانه نیز مبلغی برای درمان و کمک بیمارستان داده می شود.

وی در ادامه گفت: ۹ سال بود که فرهنگیان رفسنجانی در جنوب کشور خدمت می کردند که از سال گذشته و با پیگیری های زیادی که داشتیم این افراد که تعداد آن ها به ۳۰۰ نفر می رسد به شهرستان های رفسنجان و انار منتقل شدند.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه، عنوان کرد: یکی از رشته هایی که در آینده مدنظر داریم در شهرستان ایجاد شود رشته هوانوردی است که بتوانیم داشته باشیم و از ظرفیت های دانشگاه ها استفاده کنیم. دانشگاه پیام نور رفسنجان در یکسال گذشته تمام نواقص خود را برطرف کرده و رقم خوبی برای دانشگاه پیام نور رفسنجان و انار در نظر گرفته شد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی موضوع آب را یکی از مسائل اساسی شهرستان رفسنجان دانست و تصریح کرد: ۹۵ درصد آب شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود که امیدواریم با مدیریت صحیح آن و با استفاده از روش های نوین آبیاری بتوانیم در این خصوص صرفه جویی کنیم.

انارکی محمدی ادامه داد: در این زمینه با پیگیری هایی که کردیم تسهیلات آب زیرسطحی برای آبیاری های تحت فشار را از ۷ میلیون به ۱۰ میلیون افزایش دادیم و در وام های زیر ۱۰۰ میلیون که به تعویق افتاده بود سودش را دولت داد، دیرکرد را بانک ها و اصل آن را مردم پرداخت کردند که این موضوع از رفسنجان شروع شد.

وی مطرح کرد: کشاورزان همواره نگران کم کردن آب های کشاورزی هستند، ما موافق با مدیریت آب هستیم نه با این شکل، کم کردن پروانه های چاه های کشاورزی مجاز رفسنجان پسند مردم و حتی وزیر نیرو نیست. به هر حال من به وزیر نیرو و رئیس جمهور تذکر دادم و به مدیرکل استان نشستی داشتیم که این موضوع را حل کنند.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس با بیان اینکه ۷۵ درصد مردم رفسنجان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم رفسنجان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و بیمارستان تامین اجتماعی باید سال های قبل ساخته می شد و امروز با مطالبات مردم و پیگیری مسئولین پلی کلینیک تامین اجتماعی رفسنجان که زمین آن خریداری شده بزودی کلنگ زنی می شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در مورد مشکلات ورزش شهرستان گفت: در سفری که وزیر ورزش به رفسنجان داشت اعلام کردیم تنها استادیوم ورزشی رفسنجان که سابقه ۴۰ ساله دارد تخریب شده و چمن ندارد که باید احیا شود. سالن ورزشی ۹ دی هم از هفته گذشته کارش شروع شده است، قرار است از محل ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده ورزش برای آن درصدی اختصاص یافته است. همچنین کمک های خوبی از مس برای هیات های ورزشی اختصاص یافته که بتوانند سرپا بایستند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنایع پایین دستی مس باید در کنار رفسنجان ایجاد می شد که در حال پیگیری هستیم، تصریح کرد: در بحث گردش مالی مس به دنبال این هستیم که حساب های این شرکت را به رفسنجان بیاوریم. اقدامات خوبی در دو سال گذشته انجام شده که این موضوع به اینجا رسیده است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس به آلایندگی مس سرچشمه اشاره کرد و گفت: مدیرکل محیط زیست استان اذعان کردند که این آلایندگی وجود دارد و بر سخن ما صحه گذاشتند و در قانون آن را دیدیم که یک درصد از محل درآمد چنین شرکت هایی به خسارت هایی که مردم از این بابت می بینند پرداخت شود.

وی گفت: مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس برای گل گهر سیرجان، مس سرچشمه و چادرملوی یزد اختصاص یافته و ۴۰ درصد از این کار انجام شده است و در غرب شهر بندرعباس تصفیه خانه و آب شیرین کن ها در حال احداث است.

انتهای پیام/ی

دیدگاهتان را بنویسید