134771

کردستان طلایی تر شد/تولید سه تن طلا در معدن ساریگونی قروه

دنیای معدن -معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: طبق اکتشافات انجام شده در سال های 95 و 96، ذخیره قطعی طلا در معادن این استان از 11 درصد به 30 درصد کل ذخایر طلا در کشور رسیده است.

مهدی مرادی روز دوشنبه با بیان اینکه اکنون 340 تن ذخیره طلای قطعی ایران است، اظهار کرد: پیش از انجام این اکتشافات ذخیره قطعی طلا در کردستان 37 تن معادل 11 درصد ذخایر کشور برآورد می شد اما با این اکتشافات این میزان به حدود 108 تن معادل 30 درصد ذخایر طلای کشور رسید.
وی افزود: اکتشافات سازمان زمین شناسی نشان می دهد کشف ذخایر ارزشمند طلا در کردستان شامل معدن طلای قلقله با ذخیره 10 میلیون و 29 هزار تن کانسنگ با عیار 1.2 گرم در تن، طلای کرویان با ذخیره سه میلیون و 340 هزار تن کانسنگ با عیار 1.18 گرم در تن و طلای قبغلوجه با ذخیره یک میلیون و چهار هزار تن کانسنگ با عیار یک گرم در تن است. (سنگ معدن یا کانسنگ گونه ای سنگ حاوی فلزات و عناصر ارزشمند و مهم است)
مرادی تاکید کرد: در حوزه معادن طلای استان تاکنون 2 پروانه بهره برداری در معدن ساریگونی قروه و قلقله سقز صادر شده و سه گواهی کشف برای متقاضیان نیز در کرویان، قبغلوجه و میرگه نقشینه صادر شده است.
معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: محدوده های پتانسیل دار طلای کردستان که توسط سازمان زمین شناسی معرفی و در دست مطالعه است یا در آینده نزدیک مطالعه می شود نیز شامل محدوده انومالی پیرخدر، محدوده انومالی قره چر، محدوده انومالی سرد کوهستان، محدوده انومالی زاوه کوه و محدوده انومالی گندمان است.
وی گفت: تا امسال سه پروانه اکتشاف طلا در کردستان بنام سازمان زمین شناسی در حمزه قرنین، کس نزان، میرگه نقشینه صادر شده که هم اکنون یکی از آنها به گواهی کشف تبدیل شده است.
* تولید سه تن شمش در کردستان
معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه فعالیت معدن طلای ساریگونی قروه از یک سال قبل آغاز شده است، افزود: این معدن در سال جاری سه تن شمش طلا تولید شده و که این میزان شامل 60 درصد میزان تولیدی در معادن طلای کشور است.
مرادی اضافه کرد: هم اکنون 685 شغل مستقیم در معدن طلای ساریگونی قروه مشغول بکار هستند که این میزان حدود 50 درصد از ظرفیت واقعی اشتغال معادن استان است.
به گفته وی، احداث معدن قلقه سقز نیز چند ماه قبل با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی آغاز شده که انتظار می رود این معدن حداکثر تا 2 سال آینده به مرحله تولید شمش برسد و در آن حدود 300 نفر مشغول کار می شوند.
وی افزود: سه محدوده قلقله، کرویان و قبغلوجه در سال 91 از طریق فراخوان مزایده عمومی با مجموع 17 هزار و 300 کیلوگرم طلای خالص واگذار شد است.
در استان کردستان 387 پروانه بهره برداری معدنی صادر شده که از این تعداد 134 واحد فعال، 243 واحد غیرفعال و 10 واحد در حال تجهیز است.
ذخیره قطعی معادن استان 614 میلیون تُن است و اشتغال اسمی پروانه های بهره برداری چهار هزار و 47 نفر است و اکنون یک هزار و 851 نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال سهم استان سه درصد از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور دارد.
معادن استان برای مصالح ساختمانی، سنگ های تزینی، فلزات، سلیس، فلدسپات، باریت و نمک استخراج می شود.

دیدگاهتان را بنویسید