134663

چالش‌های فولادی

دنیای معدن -ترسیم چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴، به‌طور قطع نیازمند برنامه‌ریزی‌های منسجمی است و در همین راستا نیز از طرح جامع فولاد کشور پایان بهمن ۱۳۹۳ بهره‌برداری شد تا مسیر اجرایی شدن برنامه‌های رسیدن به این چشم‌انداز را هموار کند.

کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه فولاد معتقدند در طرح جامع فولاد چالش‌هایی وجود دارد که اگر برطرف نشوند، ممکن است تعارض‌هایی در مسیر توسعه این صنعت ایجاد شود. از جمله این چالش‌ها میزان تولیدی است که در این چشم‌انداز تعریف شده است. جدا از دور از دسترس بودن یا نبودن این میزان تولید که با وجود طرح‌های بهره‌برداری شده در چند سال گذشته، دیگر چندان دور از انتظار نیست، باید به این مسئله توجه کرد که در شرایط کنونی با وجود سالانه ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن مصرف داخلی، در چشم‌انداز ۱۴۰۴ مصرف داخلی کشور به چه میزانی رشد خواهد کرد؟

از سوی دیگر، با در نظر گرفتن حداکثر ۲۰ میلیون تن فولاد برای صادرات در این چشم‌انداز- که در حقیقت یک ترسیم حداکثری است- این پرسش را می‌توان مطرح کرد که آیا تا ۸ سال آینده میزان مصرف سرانه فولاد کشور به ۳۵ میلیون تن خواهد رسید؟

از این‌رو رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ دیگر چندان دور از انتظار نیست اما موضوع مهم‌تر این است که مصرف ۳۵ میلیون تن فولاد داخل کشور تا چه اندازه پذیرفتنی است؟ آیا در ۸ سال می‌توان مسیر چند دهه را برای صنعتی شدن که همراه با مصرف فولاد بالاست، طی کرد؟

از سوی دیگر تا چه اندازه قادر خواهیم بود هدف ترسیم شده در تولید فولاد را به سمت صادرات سوق بدهیم و تا چه اندازه زیرساخت‌های ما برای صادرات بیش از ۲۰ میلیون تن تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ فراهم شده است؟

البته طرح جامع فولاد با چالش‌های بیشتری مانند پراکندگی واحدهای فولادی، مشکلات مالکیتی، ایجاد یک قطب واحد فولادی در جنوب کشور و در کنار خلیج‌فارس و همچنین زیرساخت‌های آن همراه است که هریک باید به‌طور جداگانه مورد بررسی بیشتر قرار گیرد تا زنجیره‌ای که در سراسر کشور در حال تکمیل شدن است، بدون تعارض در مسیر خود پیش برود. از این‌رو می‌طلبد با ارائه راهکارهایی از سوی بخش‌های مختلف که به‌نوعی درگیر این موضوع هستند، مسیر حرکت این زنجیره را هموار کرد.
سارا اصغری - روزنامه‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید