134662

معدنکاری در ۳ سطح

دنیای معدن -قانون، فناوری، سرمایه منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی عواملی هستند که در توسعه بخش معدن کشورها می‌توانند موثر واقع شوند.

قانون در عرصه فعالیت‌های معدنی مانند چتر حمایتگری عمل می‌کند که به روابط نظم می‌دهد. سرمایه چه منقول باشد و چه غیرمنقول چرخ هر گونه فعالیتی ازجمله پروژه‌های معدنی را به چرخش در می‌آورد. نیروی انسانی صرف‌نظر از اینکه با چه سطحی از کیفیت مشغول است، کار را پیش می‌برد و فناوری، فرآیند کار را تسهیل می‌کند. تلاش برای رشد این بخش‌ها می‌تواند به پیشبرد پروژه معدنی در هر مقیاسی بینجامد. از سویی دیگر با نگاهی به فعالیت‌های معدنی در سراسر جهان می‌توان کشورهایی که هر یک سهمی از فعالیت‌های معدنی دارند را به ۳ گروه توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه‌نیافته معدنی تقسیم کرد و این تقسیم بی‌شباهت به آنچه در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سایر عرصه‌های اقتصادی هم دیده می‌شود، نیست. کشورهای امریکای شمالی، اروپای غربی و استرالیایی همان‌گونه که از ابعاد دیگر هم رشد یافته‌اند، در اجرای پروژه‌های معدنی نیز خوب پیش‌رفته‌اند و خاستگاه بسیاری از شرکت‌های غول معدنی بوده‌اند. این کشورها قوانین معدنی خود را حتی با وجود سختگیری‌های زیست‌محیطی تنظیم کرده‌اند. اخبار مربوط به رشد فناوری‌ها بیشتر از جانب آنها به گوش می‌رسد.

این شرکت‌ها برای حفظ امنیت نیروی انسانی در شرایط سخت کار در معدن تلاش کرده‌اند و در نهایت اگرچه برخی از آنها از نظر ذخایر معدنی چندان غنی نبوده‌اند، اما توانسته‌اند بر اثر تعامل با کشورهای دارنده ذخایر، امکان بهره‌برداری از داشته‌های آنها و کسب سود از آن را فراهم کنند. نتیجه چنین جریانی در گذر زمان توسعه‌یافتگی امروز است. در بیشتر کشورهای در حال توسعه جهان، منابع معدنی بسیاری پیدا می‌شود اما ضعف در فناوری و قوانین و نبود امنیت کافی برای نیروی انسانی که گاه به وقوع حوادث دلخراش می‌انجامد، همچنان این کشورها را در مسیر توسعه‌یافتگی رنج می‌دهد و با عنوان «در حال توسعه» معرفی می‌کند و در نهایت کشورهای توسعه نیافته با وجود ذخایر غنی معدنی، به دلیل مجموعه‌ای از ضعف‌های مربوط به قوانین و فناوری و گاه نبود هیچ امنیتی برای نیروی انسانی معدنکاری، همچنان در ضعف و توسعه‌نیافتگی می‌مانند؛ همان چیزی که در سایر بخش‌های این کشورها هم در جریان است. با ارزیابی این ۳ رویکرد می‌توان برآوردی از چگونگی پیشرفت پروژه‌های معدنی در جهان به‌دست آورد و سطح کیفی و کمی آنها را سنجید.

دیدگاهتان را بنویسید