134645

باطله برداری ۱۹ میلیون تنی در پروژه معدن مهدی آباد؛

کرباسیان: فاز نخست پروژه مهدی آباد تا اوایل 98 به تولید می رسد

دنیای معدن - رییس هیات عامل ایمیدرو از 19 میلیون تن باطله برداری در پروژه معدن مهدی آباد خبر داد.

مهدی کرباسیان در بازدید از این پروژه گفت: کنسرسیوم پروژه معدن مهدی آباد با سرعت قابل قبولی در حال آماده سازی فاز نخست تولید کنسانتره روی در این معدن است. وی با بیان اینکه مهدی آباد یکی از بزرگ ترین معادن روی دنیا است، اظهار داشت: کنسرسیوم مشارکت کننده در این طرح، برای راه اندازی فاز نخست مشغول فعالیت است که پیش بینی می شود در اواخر سال آینده یا ابتدای سال 98 طرح را به تولید برساند. هدف از راه اندازی فاز نخست پروژه معدن مهدی آباد، تولید 200هزار تن کنسانتـره روی است. کرباسیان یادآور شد: با آغاز تولید محصول در فاز یک، بخشی از نیاز کارخانه های روی تامین می شود. در حال حاضر صنایع روی ایران بیش از 400هزار تن ظرفیت تولید شمش دارند. تاکنون بخش قابل توجهی از نیاز داخلی از معدن روی انگوران تامین می شد اما با توجه این که حدود 10 سال از عمر معدن انگوران باقی مانده،‌ معدن روی مهدی آباد می تواند نیاز آینده صنایع روی را برطرف سازد. به گفته وی، برنامه بعدی در این معدن،‌ فعالیت در عمق معدن برای استخراج ماده معدنی است.

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین گفت: از سوی دیگر شاهد تجهیز کارگاه با تجهیزات مناسب هستیم به طوری که تعداد 30 دامپ تراک، 11 بولدوزر و همچنین تعداد قابل توجهی بیل مکانیکی و ‌شاول مشغول به کار در این معدن هستند. انتقال آب و برق وی از همکاری مقامات استانی در این طرح خبر داد و افزود: موضوع قرارداد انتقال آب از محل پساب یزد به طول 105 کیلومتر نهایی شده و در آینده نزدیک لوله گذاری آن انجام خواهد شد. به گفته وی خط انتقال 80 مگاواتی برق پروژه معدن مهدی آباد نهایی شده و به زودی شاهد خریداری و حمل تجهیزات خواهیم شد. کرباسیان درباره وضعیت اشتغال طرح گفت: هم اینک 500 نفر در این معدن مشغول به کار هستند که پیش بینی می شود با راه اندازی کامل فاز نخست تعداد اشتغال طرح به هزار نفر افزایش یابد. محیط زیست معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به اقدامات زیست محیطی در این معدن اشاره کرد و اظهار داشت:

خوشبختانه با تلاش های پرسنل متخصص معدن،‌ تمامی نکات درباره حیات وحش منطقه رعایت می شود و علوفه رسانی برای حیوانات منطقه به دقت انجام می گیرد. مجتمع معدنی مهدی آباد در استان یزد، بزرگ ترین پروژه تولید کنسانتره روی و سرب ایران را در حال اجرا دارد. ایمیدرو، اسفند سال گذشته بنابر اصل 44 قانون اساسی و سیاست های کلان دولت مبنی بر استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی، طرح تولید 800هزار تن کنسانتره روی و 80 هزار تن کنسانتره سرب را در اختیار کنسرسیومی از شرکت های خصوصی قرار گرفت. معدن روی مهدی آباد دارای 154 میلیون تن ماده معدنی روی باعیار 6درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید