134593

افتتاح پروژه های شرکت ملی مس ایران در سفر رئیس جمهور به کرمان

دنیای معدن - مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: همزمان با سفر ریاست محترم جمهوری به استان کرمان، 1۳ پروژه شرکت ملی صنایع مس ایران در سرچشمه، خاتون آباد و سیرجان با سرمایه ای بالغ بر 3520 میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری می رسد.

«احمد مرادعلیزاده» با اعلام این خبر گفت: در سفر دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری به کرمان، 13 پروژۀ معدنی، صنعتی و عمرانی شرکت مس در استان کرمان با حضور دکتر شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح می شود.

وی با تشریح این پروژه ها افزود: پروژه راه اندازی کوره فلاش(تغییر تکنولوژی ذوب مجتمع سرچشمه از فرآیند ریورب به فلش) به ظرفیت 282 هزار تن مس آندی در سال به همراه چرخ ریخته گری وکوره های آند با 182 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 246 میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و مجموع 974 میلیارد تومان هزینه در سفر رئیس جمهور افتتاح می شود.

وی ادامه داد: کارخانه پالایشگاه خاتون آباد به ظرفیت سالانۀ 200 هزار تن مس کاتدی با 143 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 64 میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و مجموع 636 میلیارد تومان در این سفر به بهره برداری می رسد.

مرادعلیزاده خاطرنشان کرد: فاز اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی سیرجان با 285 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 70 میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و مجموع یک هزار و 210 میلیارد تومان نیز با حضور وزیر محترم نیرو آغاز به کار می کند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این که طراحی، ساخت و نصب سیستم جدید انتقال گاز خروجی کوره های کنورتر سرچشمه پروژه دیگری است که در این سفر بهره برداری می شود، خاطرنشان کرد: برای طراحی، ساخت و نصب این سیستم 19 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 154 میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و مجموعاً 230 میلیارد تومان صورت گرفته است.

مرادعلیزاده از افتتاح رسمی باند دوم محور «سرچشمه - شهربابک» خبر داد و گفت: برای احداث باند دوم این مسیر به طول 80 کیلومتر در مجموع 80 میلیارد تومان هزینه شده است. پیش از این باند دوم جادۀ رفسنجان به سرچشمه یه طول ۶۵ کیلومتر و باهزینۀ ۱۳۶ میلیارد تومان توسط شرکت مس راه اندازی شده بود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: پروژه احداث انبار کنسانتره جدید خاتون آباد به ظرفیت 60 هزار تن کنسانتره مس و پروژه احداث کارخانه آبگیری و بشکه پرکنی مولیبدن به ظرفیت خشک کنی 2700 تن کنسانتره مولیبدن در ماه از دیگر طرح های آمادۀ بهره برداری مس در استان کرمان است. برای این دو پروژه مجموعاً ۷۹ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی پروژه نصب و راه اندازی ماشین کاتدشویی پالایشگاه سرچشمه(CSM) را از دیگر طرح های آمادۀ بهره برداری برشمرد و گفت: برای اجرای این پروژه در مجموع 100 میلیارد تومان هزینه شده است.

مرادعلیزاده خاطرنشان کرد: پروژه ارتقاء و افزایش ظرفیت پذیرش و انبارش آهک پخته به میزان 1250 تن با هزینه 11 میلیارد تومان و کارخانه مواد ناریه سرچشمه به ظرفیت تولید 12000 تن امولایت با هزینه 12 میلیارد تومان نیز در سفر رئیس جمهور بهره برداری می شوند.

توسعه کارخانه اسید سرچشمه از 100 هزار تن به 300 هزار تن دیگر پروژه هایی بود که مرادعلیزاده به آن اشاره کرد و گفت: این پروژه با 3 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 58 میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و مجموع 70 میلیارد تومان مراحل نهایی خود را طی می کند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به احداث پست 132/400 «میمند - شهربابک» خاطرنشان کرد: در این پروژه که در این سفر بهره برداری از آن رسماً آغاز می شود، 15 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 5 میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و در مجموع 70 میلیارد تومان هزینه صورت گرفته است.

مرادعلیزاده همچنین پروژه احداث پست های نه گانه تغذیه کننده فلش، کارخانجات اسید و اکسیژن و مولیبدن همراه با مرکز توزیع را از دیگر پروژه های قابل بهره برداری دانست و خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه در مجموع 48 میلیارد تومان هزینه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید