134552

صاحبان معادن سنگ های تزئینی به خام فروشی عادت کرده اند

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خام فروشی و پرت سنگ در سنگ بری ها را دو آفت بزرگ سنگ های تزیینی استان دانست و گفت: سه دهه خام فروشی سنگ تزئینی برای کردستان کافی است و معدن داران باید به صورت جدی به فرآوری رو بیاورند تا اشتغال و ارزش افزوده آن به خود معدنداران و مردم استان برگردد.

محمد دره وزمی در جلسه بررسی مشکلات معدن داران و خانه معدن استان کردستان با اشاره به وجود ۳۸۷ معدن دارای پروانه بهره برداری در این استان گفت: از این میزان ۱۳۳ مورد فعال ۷ مورد در حال تجهیز ۲۴۷ مورد غیرفعال ۱۴ مورد گواهی کشف و ۷۴ مورد دارای پروانه اکتشاف هستند.

وی با اشاره به توجه جدی به بحث فرآوری و پرهیز از خام فروشی معادن افزود: از سال ۹۳ تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام پذیرفته که از آن جمله می توان به بهره برداری طلای زرکوه، طلای دوم در سقز که عملیات اجرای آن آغاز شده است و بحث زنجیره فولاد به ظرفیت یک و نیم میلیون تن ورق اشاره کرد که کارهای مطالعاتی و نرم افزاری آن هم به پایان رسیده است.

دره وزمی با توجه به جانمائی کارخانه فولاد گفت: بنا را بر این قرار داده ایم که کار درست را به انجام برسانیم و این کار درست در هر نقطه از استان باشد برای ما خوشایند است. نکته مهم و قابل توجه این است که در کردستان این کار مهم به انجام برسد و در نهایت از خام فروشی جلوگیری شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: به زودی زنجیره فولاد وارد فاز اجرایی می شود که در فاز اول در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره در بیجار تولید می شود که جزء حلقه اول فرآوری سنگ آهن محسوب می شود و قرار است که میزان تولید کنسانتره سنگ آهن و گُندله به ۲ و نیم میلیون تن و در حلقه های بعدی از جمله فولاد و محصول نهایی هم به یک و نیم میلیون تن در سال برسد.

وی به لزوم توجه به معادن کوچک و ضرورت فرآوری آن معادن اشاره کرد و افزود: ممکن است صاحبان معادن کوچک توان فرآوری محصول را نداشته باشند. بر همین اساس شرکت میتکو برای کمک به این معادن کوچک اعلام آمادگی کرده است.

دره وزمی با اشاره به موضوع سنگ های تزئینی و برنامه ریزی برای فرآوری این محصول افزود: متاسفانه صاحبان معادن سنگ های تزئینی در فرآوری این نوع سنگ ها، عملکرد قابل قبولی ندارند و در این زمینه به خام فروشی عادت کرده اند.

وی خام فروشی و پرت سنگ در سنگ بری ها را دو آفت بزرگ سنگ های تزیینی استان دانست و گفت: سه دهه خام فروشی سنگ تزئینی برای کردستان کافی است و معدن داران باید به صورت جدی به فرآوری رو بیاورند تا اشتغال و ارزش افزوده آن به خود معدنداران و مردم استان برگردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به کارگاه های تولید شن و ماسه در استان نیز اشاره کرد و افزود: ما متولی کارگاه ها و معادن دارای مجوز تولید شن و ماسه هستیم و مسئولیتی در قبال کارگاه های بدون مجوز نداریم و این کار جزو مسئولیت های اداره کل استاندارد است.

دره وزمی عنوان کرد: شن و ماسه تولیدی در بخش عمران و ساخت و ساز استفاده می شود و به همین دلیل ما تولید محصول بی کیفیت و فاقد استاندارد را نخواهیم پذیرفت. باید کارگاه های فاقد مجوز و استاندارد پلمپ شوند، چرا که فعالیت این نوع کارگاه ها اجحاف در حق مردم و ضربه به منافع ملی است.

دیدگاهتان را بنویسید