134493

انجمن زغال‌سنگ واکنش نشان داد

نرخ زغال سنگ در کوره اختلاف

دنیای معدن -در جلسه تعدیل نرخ زغال‌سنگ که با حضور زغال‌سنگی‌ها و وزیر صنعت، معدن و تجارت در ۱۹ دی امسال برگزار شده بود و مشروح آن دیروز در صمت چاپ شد،

ذوب‌آهنی‌ها نه با افزایش نرخ در ۶ ماه دوم امسال(که البته آن را ۳ ماه پایان سال می‌خواندند) موافق بودند نه اجرای این مصوبه را در سال آینده ممکن می‌دانستند و برهانی که می‌آوردند رضایت سهامداران عمده و خرد ذوب آهن بود. با این حال انجمن زغال‌سنگ هم ساکت ننشسته و با ارسال نامه‌ها و دستور اکید مقامات مسئول بر اجرای افزایش نرخ زغال‌سنگ خام و کنسانتره آن، خواهان به تمکین کشاندن ذوب آهن در اجرای این مصوبه شد.زغال‌سنگی‌ها معتقدند: افزایش ۱۳ درصدی نرخ زغال‌سنگ حداقلی بود و افزایش نرخ زغال‌سنگ از ابتدای مهر باید اجرایی شود.
در جلسه‌ای که انجمن زغال‌سنگ ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور ذوب آهن برگزار کرده بود، افزایش نرخ ۱۳ درصدی تصویب شده بود اما ذوب آهن در چند روز گذشته با ارسال نامه‌ای عنوان کرد که این افزایش نرخ را برنمی‌تابد.


نامه ذوب آهن موجب بی‌اعتمادی می‌شود
در همین راستا محمد مجتهدزاده، رئیس انجمن زغال‌سنگ در نامه‌ای مورخ ۱ بهمن امسال که تصویر آن را برای صمت هم فرستاد به وزیر نوشت: همانطور که مطلعید امسال نرخ جهانی زغال‌سنگ با جهش قیمتی حدود ۷۰درصد، به بیش از ۲۵۰ دلار در هر تن رسید و به همان نسبت نرخ مارک‌های مختلف زغال‌سنگ در بازار جهانی در همین حدود افزایش یافت و از طرفی نرخ جهانی فولاد و به پیروی از آن نرخ محصولات تولیدی ذوب آهن بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت.وی در این نامه ادامه داد: در این شرایط، تولیدکنندگان زغال‌سنگ داخلی برای اقتصادی شدن و همچنین بالا بردن کارآیی تولید و ضریب ایمنی معادن، انتظار رشد قابل توجه نرخ زغال‌سنگ را در امسال داشتند. به همین دلیل در جلسه ۱۹ دی با حضور جنابعالی مقرر گردید بر اساس تعامل سازنده انجمن تازه تاسیس زغال‌سنگ ایران با مقام عالی وزارت در راستای برنامه‌ریزی بلندمدت، ساماندهی بنیادی معادن زغال‌سنگ کشورمان با رشد حداقل نرخ از ۴۵۰ به ۵۱۰ هزار تومان موافقت شود.


وی تاکید کرده: هزینه‌های معادن از ابتدای امسال افزایش یافته بود اما باز در جهت تعامل با ذوب آهن موافقت شد که این افزایش نرخ از ۱۳۹۶/۷/۱ اعمال شود. این تصمیم شما در نامه شماره ۶۰/۳۳۷۱۸۴ مورخ ۹۶/۱۰/۲۵ از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی ابلاغ شد. با توجه به اینکه تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ در بورس حضور دارند یک نسخه از این مصوبه برای آنها نیز ارسال شد.مجتهدزاده در ادامه این نامه تاکید کرد: با این حال با وجود مذاکره‌ها و تصمیم‌های گرفته شده در این جلسه که از سوی جنابعالی جمع‌بندی و ابلاغ شد، شرکت ذوب آهن اصفهان در بند ۳ نامه‌ای که به پیوست ارسال می‌گردد (و روزنامه صمت، دیروز این نامه را به طور کامل منتشر کرد) زمان اعمال نرخ جدید زغال‌سنگ را ۳ ماه چهارم امسال اعلام کرد. با توجه به اینکه این تصمیم جنابعالی به اطلاع جامعه بزرگ تولیدکنندگان زغال‌سنگ رسیده است و رسانه‌های گروهی، آن را پوشش داده‌اند و از طرفی بورس هم در جریان این تصمیم است در عمل هر گونه اجرا نشدن تصمیم‌ها، بی‌اعتمادی در حوزه معدن را افزایش خواهد داد.


بهانه‌های ذوب آهن را نمی‌پذیریم
سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور در این باره به صمت گفت: جلسه قیمت‌گذاری زغال‌سنگ با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، آقای کرباسیان، معاونت امور معادن و صنایع معدنی آقای سرقینی و مدیرعامل شستا آقای لطفی برگزار شد و با توجه به حضور این افراد و عضو هیات مدیره ذوب آهن در این جلسه، از نظر ما نتیجه رسمی است.وی همچنین در گفت‌وگو با بورس ۷ نیز اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ جهانی زغال‌سنگ و نیز افزایش‌های تمام شده تولید زغال، نرخ ۵۱۰ هزار تومانی برای هر تن محصول، کمترین نرخ بوده و باز هم از نرخ جهانی فاصله قابل توجهی دارد.او افزود: در نظر داشته باشید که ادامه حیات صنعت زغال‌سنگ و بهره‌برداری از معادن جدید و اجرای طرح‌های توسعه شرکت‌های زغال‌سنگی، بدون نرخ واقعی و منطقی با چالش روبه‌رو خواهد شد. از سوی دیگر، ذوب آهن اصفهان اگر بخواهد از راه واردات زغال‌سنگ تامین نیاز کند، هزینه به مراتب بیشتری متحمل خواهد شد. بنابراین امیدوارم هر چه زودتر موضوع پذیرش نرخ جدید اجرایی شود.او تاکید کرد: صنعت زغال‌سنگ کشور این بار از مواضع خود کوتاه نیامده و چنانچه ذوب آهن حاضر به پذیرش نرخ‌های جدید نشود، به دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات خود در بلندمدت خواهد بود چراکه دوره قیمت‌های پایین و ارزان مواد اولیه معدنی در دنیا به اتمام رسیده و با توجه به میزان ذخایر و حجم تقاضای مواد معدنی، روند قیمت‌های جهانی صعودی است. اگر نرخ زغال‌سنگ واقعی نباشد، شرکت‌ها را با مشکلات مالی رو به‌رو می‌کند که می‌تواند بر سطح ایمنی معادن اثرگذار باشد. از این رو امیدواریم با افزایش نرخ‌ها، معادن امکان ارتقای تجهیزات و بهبود سطح ایمنی برای جلوگیری از حوادث احتمالی را داشته باشند.وی همچنین تاکید کرد: همانطور که ذوب آهن منافع سهامداران خرد خود را در نظر می‌گیرد ما نیز باید منافع سهامداران خود را در نظر قرار دهیم. انجمن زغال‌سنگ در همین باره به وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان معدنی وی آقایان کرباسیان و سرقینی نامه‌هایی نوشته و اعتراض خود را اعلام کرده است چراکه با در نظر گرفتن نامه ارسال شده ذوب آهن به سازمان بورس، تفاهمنامه پیشین ما دچار مشکل خواهد شد.وی در عین حال تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از مصوبه خود حمایت خواهد کرد چراکه نمی‌توان درباره موضوعی که مورد موافقت قرار گرفته، بار دیگر سخن گفت. این موضوع مسئله امروز نیست که بتوان آن را به راحتی مورد سوال قرار داد.


مصوبه ۱۹ دی چه بود؟
گفتنی است در جلسه ۱۹ دی کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی یعنی جعفر سرقینی و مهدی کرباسیان، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت ذوب‌آهن اصفهان، رئیس و اعضای انجمن زغال‌سنگ کشور، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، نماینده خانه معدن ایران، شرکت تکادو، شرکت میدکو، مدیران عامل۴ ناحیه زغالی کشور (البرز مرکزی، البرز شرقی، طبس و کرمان) و تعداد دیگری از اعضای مربوط به موضوع زغال‌سنگ تشکیل شد، این موارد تصویب شد:
۱-نرخ کنسانتره زغال‌سنگ از ۹۶/۷/۱ از هر تن به بهای ۴میلیون و ۵۰۰هزار ریال به هرتن ۵میلیون و ۱۰۰هزار ریال افزایش یابد زیرا با توجه به افزایش نرخ کنسانتره زغال‌سنگ به میزان ۱۳/۳درصد، به منظور ارتقای ایمنی معادن زغال‌سنگ، نرخ خرید این ماده به میزان ۱۵درصد افزایش می‌یابد. درصد افزایش نرخ کک معادل ۵درصد افزایش نرخ کنسانتره زغال‌سنگ خواهد بود.
۲-در راستای اجرای ماده (۴۵۱) آیین‌نامه ایمنی در معادن به منظور حفظ و صیانت از جان نیروی شاغل و افزایش ایمنی در معادن زغال‌سنگ کشور و جلوگیری از وقوع حوادث تاسف‌بار در این معادن مقرر گردید ۴ پایگاه اصلی ایمنی، امداد و نجات در حوزه‌های زغال‌سنگ کشور شامل البرز مرکزی، البرز شرقی، طبس و کرمان با پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شود.این نامه با نامه‌ای دیگر به امضای جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرا و اقدام به انجمن زغال‌سنگ کشور ارسال شده است.

دیدگاهتان را بنویسید