134470

اقتصاد معدنی را تقویت کنیم

نقش معدن در رشد اقتصادی کشور، موضوعی است که همواره از سوی کارشناسان، تحلیلگران و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف همچون کارشناسان اقتصادی مورد توجه بوده و همه سعی می‌کنند با ارائه راهکارهای مختلف، اقتصاد این بخش را تقویت کنند.

امروزه اقتصاد ایران بیشترین تکیه را به فروش نفت و درآمد حاصل از صادرات این ماده خام دارد و شاید به نوعی دیگر صنایع در حاشیه قرار گرفته‌اند در حالی که به همان اندازه که کشور از ذخایر نفتی غنی برخوردار است، ذخایر معدنی بسیاری را نیز در خود جای داده و اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده از آنها انجام شود ما نیز می‌توانیم درآمدهای قابل قبولی از صنعت معدنکاری و همچنین صنایع معدنی و پایین‌دستی آن داشته باشیم. از طرفی حوزه معدن یکی از بخش‌هایی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، کمترین مشکل را در دوران تحریم داشت و توانست به فعالیت‌های خود ادامه دهد و صادرات نیز داشته باشد. حالا پرسش اینجاست که صنعت معدنکاری که سال‌های بسیاری مغفول مانده بود و به طور تقریبی در یک دهه اخیر کم‌کم توجه دولتمردان و مدیران را به خود جلب کرده تا چه حد می‌تواند کشور را برای دور شدن از صادرات تک محوری یاری دهد یا می‌تواند ایران را برای محقق کردن اقتصاد مقاومتی همراهی کند؟ در اینجاست که موضوع مهمی به نام سرمایه و منابع مالی برای پیشبرد اهداف تعریف شده در این بخش مطرح می‌شود چراکه فعالیت‌های معدنی همواره جزو پرهزینه‌ترین کارها بوده و اگر منابع مالی آن تامین نشود نتیجه‌ای در بر نخواهد شد. اختصاص منابع مالی یا همان بودجه برای توسعه فعالیت‌های معدنی می‌تواند تا حدودی راه تقویت معدنکاری و در نهایت رشد اقتصاد معدنی کشور را هموار کند.
همچنین می‌توان به جرات گفت بخش معدن فرصت مناسبی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی کشور است؛ اقتصادی که می‌تواند ایران را در برابر تمامی سختی‌ها و مشکلاتی که ناشی از تحریم یا فشارهای سیاسی جهان بر ایران است مقاوم کند. در نهایت می‌توان گفت توسعه و آبادانی کشو زمانی حاصل می‌شود که از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در ایران استفاده شود تا در آینده بتوانیم یکی از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته جهان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید