134439

پایان مرحله اکتشاف و شناسایی پهنه معدنی جنوب آذربایجان غربی توسط شرکت ایمیدرو

دنیای معدن -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: عملیات اکتشاف و شناسایی پهنه معدنی جنوب استان به میزان پنج هخزار و 200 کیلومتر مربع پایان یافته و این منطقه آماده سرمایه گذاری است.

جعفرصادق اسکندری افزود: طبق پیش بینی ها و کشفیات انجام شده، معادن قابل توجهی در این منطقه وجود دارد و ظرفیت خوبی در حوزه تیتان، طلا، آهن و دیگر مواد معدنی فلزی در این منطقه شناسایی شده است.
وی اضافه کرد: از پهنه 5 هزار و 200 کیلومتر مربعی این منطقه 250 کیلومتر مربع در اختیار ایمیدرو /سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران/ و دیگر مناطق معدنی جنوب استان نیز با انجام مزایده در اختیار دیگر سرمایه گذاران متقاضی قرار می گیرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با دریافت نتایج اکتشاف این منطقه و سرمایه گذاری روی آنها زمینه توسعه بیش از پیش معدنی استان فراهم شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ظرفیت پهنه اکتشافی شمال استان نیز به مساحت 2 هزار و 500 کیلومتر مربع توسط شرکت سرمایه گذاری غدیر مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: در این منطقه نیز ظرفیت های خوبی کشف شده که در آینده نزدیک عملیات راه اندازی معادن در آنها به اجرا در می آید.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده و از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۵۲ نوع آن در این استان شناسایی شده اند؛ از این تعداد ۲۰ نوع در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع در مرحله بهره برداری هستند.
طلا، نقره، سنگ آهن، مس و پلی متال ها از با ارزش ترین ذخایر معدنی شناسایی شده در آذربایجان غربی به شمار می رود.
واحد معدنی طلای زرشوران تکاب به عنوان بزرگترین معدن طلای خاورمیانه با ظرفیت تولید شش تن طلا در سال و طلای آق دره فرصتی را ایجاد کرده تا حلقه های اول تولید این محصول گرانبها در جنوب استان شکل گیرد.
2 پهنه معدنی مستعد آذربایجان غربی به مساحت هفت هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع واقع در شمال و جنوب استان وجود دارد.
محدوده های این پهنه ها بر اساس ساختار زمین شناسی و امکان وجود کانی زایی از نوع فلزی و غیرفلزی شامل سنگ آهن، کرومیت، مس، منگنز و طلا تعیین شده و تاکنون کانی زایی کرومیت، مس و آهن در این محدوده ها تشخیص داده شده است .

منبع ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید