خانه    معدن    صنایع معدنی    یادداشت و مقالات    گزارش تصویری    بورس    اقتصادی    ورزشی    عمومی    سلامت    تماس    درباره ما  
دوشنبه، 30 مهر 1397 - 05:27   
  تازه ترین اخبار:  
   پربازدیدهای امروز  
  علت استفاده از شمش خارجی برای تولید ریل، اصرار راه آهن بود
 
   اخبار ورزشی  
  گفتگوی خبرنگار روابط عمومی با ناظر واحد تربیت بدنی و تفریحات سالم در شرکت فولاد خوزستان
  مراسم معارفه دکتر حبیب الله رضایی به عنوان مدیر عامل جدید باشگاه فولاد خوزستان برگزار شد
  کسب 4 عنوان نایب قهرمانی توسط تیمهای فولاد خوزستان؛ سکوهای افتخار زیر پای فولادمردان
  بعد از گولچ/ پرسپولیس در پرونده بن سون هم محکوم شد!
  بشار رسن یکماه دیگر پرسپولیس را ترک می کند
  آخرین فرصت اومانیا به مسئولان پارس جنوبی
  درخواست گادوین منشا از پرسپولیسی ها
  جدیدترین مصاحبه علی کریمی از اعتراض به مسئولین فدراسیون فوتبال تا حل مشکل بدهی باشگاه‌ ها
  برانکو در واکنش به جلسه تمدید قراردادش: روی جزئیات صحبت کردیم
  حرف آخر سرمربی پرسپولیس برای تمدید قرارداد !
- اندازه متن: + -  کد خبر: 134415صفحه نخست » عمومییکشنبه، 1 بهمن 1396 - 14:57
ریل ملی حمایت ملی
  

از انعقاد قرارداد ریل ملی بین شرکت ذوب‌آهن اصفهان و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیش از یک سال می‌گذرد اما در عمل تاکنون شاهد راه‌اندازی ریل ملی نبوده‌ایم. این در حالی است که توان داخلی کشور برای راه‌اندازی ریل با مشکل فنی روبه‌رو نیست،

بلکه فراتر از توان کیفی برای تولید ریل در کشور، این مسائل و حواشی مطرح شده است که سبب شده راه‌اندازی ریل ملی به تعویق بیفتد. این موضوع در حالی است که شاهد واردات ریل‌های بی‌کیفیت از کشورهای منطقه هستیم. در نگاه کلی با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران که می‌تواند پل ارتباطی بین کشورهای منطقه باشد توسعه زیرساختی مانند ریل موضوعی قابل‌توجه است. از این رو، تولید ریل ملی از مهم‌ترین گام‌های توسعه به‌شمار می‌رود؛ بنابراین تولید ریل با نگاه ملی و توان داخلی می‌تواند کشور را از واردات این کالا بی‌نیاز کند. براساس چشم‌انداز۱۴۰۴ باید در ۳۹۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شود. تامین این میزان ریل ابتدا از طریق واردات در دست تامین بود اما پس از اعلام شرکت ذوب‌آهن اصفهان مبنی بر تولید ریل داخلی این امر مهم برعهده این کارخانه نهاده شد. اگر به پیشینه تولید ریل در جهان بازگردیم بیش از ۲۰۰ سال پیش تولیدکنندگانی از کشورهایی مانند امریکا یا کشورهای اروپایی و همچنین چین و ژاپن به تولید ریل همت گماشته‌اند اما در منطقه خاورمیانه هیچ کشوری توانایی تولید ریل نداشته است. با توجه به این موضوع ایران می‌تواند به‌عنوان یکی از پیشگامان تولید ریل در منطقه مطرح شود که البته پیش‌نیازهایی برای رسیدن به این امر مهم وجود دارد که این هدف را به‌راحتی امکان‌پذیر می‌کند. حدود ۲۰ سال پیش مطالعات و بررسی‌هایی برای تولید ریل از سوی ذوب‌آهن آغاز شد که در سال‌های گذشته این مطالعات برای تولید به مرحله عملیاتی رسید. ذوب‌آهن اصفهان قرار است با ظرفیت اسمی ۴۰۰ هزار تن در سال تولید ریل را در دستور کار خود قرار دهد. هرچند در چند وقت گذشته شاهد بودیم مشکلاتی برای ریل ملی به‌وجود آمده است، اما موضوع این است که برای پشتیبانی از تولید داخلی باید نگاه جدی‌تر به این موضوع داشته باشیم زیرا راه‌اندازی ریل و به ظرفیت اسمی رساندن آن فرآیندی است که زمان بیشتری را می‌طلبد. شرکت ذوب‌آهن اصفهان در زمینه تولید ریل در ابتدای راه قرار دارد و باید با نگاه حمایت از تولید ملی فرصتی بیش از پیش به این شرکت قدیمی فولادی داده شود.
سارا اصغری - روزنامه‌نگار

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© دنیای معدن 1388
info@donyayemadan.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار