134402

سکوت مسئولان در برابر آلایندگی بسیار خطرناک مجتمع مس سرچشمه

دنیای معدن - در حالی مردم شهرستان رفسنجان از تولید آلایندگی خطرناک گاز SO۲ مجتمع مس سرچشمه رنج می برند که برخی از مسئولان این شهرستان سکوت را به بهانه بررسی ترجیح دادند.

SO2 یا همان دی اکسید گوگرد یکی ازگازهای سمی و خطرناک است که با بویی نافذ مانند بوی گوگرد در حال سوختن است و در اغلب مناطق صنعتی به عنوان آلوده کننده هوا شناخته می شود.

این گاز در غلظت کم 2/0 ppm موجب ایجاد واکنش هایی در مغز می شود. غلظت کمتر از 1 ppm در مدت 10 دقیقه موجب افزایش ضربان قلب و سرعت حرکات تنفسی می شود و اگر غلظت 8-1 ppm برسد ظرفیت تنفسی را کاهش داده و گلو و مجاری تنفسی خشک می شود.

دی اکسید گوگرد موجود در محیط اطراف مجتمع مس سرچشمه که از کوره های فلش و کوره دیگر کنار مجموعه به نام کنورتور تولید می شود در این فصل سال که هوا سرد و ابری بوده و جابه جایی هوا کمتر است شدیدتر محسوس می شود و مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش تسنیم چندی پیش مدیرکل محیط زیست استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان خبر از افزایش 33 برابری حد مجاز آلایندگی مجتمع مس سرچشمه خبر داد که طرح شکایت آن در دادگستری رفسنجان مطرح شده اما حکم تبرئه صادر شده است.

از آنجا که میزان آلایندگی کاهش پیدا نکرد موضوع آلایندگی مجتمع مس سرچشمه در شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان نیز که با حضور یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان و جمعی از مسئولان ارشد استانی برگزار شد، مطرح و مقرر شد اداره کل محیط یست استان کرمان گزارش آلایندگی و اعتراض خود را نسبت به حکم صادر شده در دادگاه رفسنجان را به دادستانی مرکز استان کرمان ارسال کند.

رضا جزینی زاده مدیرکل محیط زیست استان کرمان در تاریخ 23 دی ماه جاری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در کرمان اظهار داشت: گزارش آلودگی مجتمع مس سرچشمه تقدیم دادستانی مرکز استان کرمان شد و وضعیت آلودگی کارخانه مس سرچشمه هیچ تغییری نکرده است.

وی با اشاره به اینکه بهترین سرمایه ما مردم به عنوان یک سرمایه انسانی عظیم هستند گفت: دام ها، مراتع و زمین های کشاورزی مردم نیز که سرمایه آنها هستند و از این راه در آن منطقه ارتزاق می کنند، نباید نادیده گرفته شود و منتظر رای دستگاه قضا در این مورد هستیم.

در تاریخ 25 دی بود که گفت و گویی از علی یار اسکندری نسب فرماندار شهرستان رفسنجان منتشر شد که وی بالا رفتن آلودگی به خاطر تولید بیشتر مس در سرچشمه را یک ادعا خواند و گفت: کسانی که این ادعا را مطرح می کنند باید حرف خود را به صورت مستند ثابت کنند و تا هنگامی که مطالعات دقیق انجام نشود، نمی توان نفیاً یا اثباتاً در مورد آلایندگی کوره های فلش مس سرچشمه سخن گفت.

این در حالی است که کارشناسان محیط زیست استان کرمان و اداره محیط زیست شهرستان رفسنجان گزارش آلایندگی را به صورت کاملا مستند و کارشناسی شده تقدیم دادستانی کرمان کرده و آلایندگی این مجتمع توسط هر غیر کارشناسی نیز کاملا مشهود است.

فرماندار شهرستان رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در کرمان گفت و گوی فوق را تکذیب کرد و گفت: هیچ اظهار نظری در این مورد نداریم و با کسی در این رابطه صحبت نکرده ام.

علی یار اسکندری نسب این موضوع را ادعای محیط زیست دانست و افزود: موضوع آلایندگی مجتمع مس سرچشمه در حال بررسی است و تا این زمان هیچ اظهارنظری ندارم.

حجت الاسلام عباس رمضانی پور امام جمعه رفسنجان در در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در کرمان با قدردانی از ورود تسنیم به این موضوع مردمی و اجتماعی اظهار داشت: آلایندگی مجتمع مس سرچشمه یک آلایندگی خطرناک است و آنچه را که سازمان محیط زیست استان کرمان و اداره محیط زیست رفسنجان در مورد آلایندگی مجتمع مس سرچشمه اعلام کرده واقعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه درجه آلایندگی این مجتمع در ماه های اخیر افزایش پیدا کرده و خطرساز شده است افزود: این آلایندگی از سال های گذشته نیز بوده و قرار بود مس سرچشمه فیلترهای خاص برای رفع این آلایندگی را نصب کند.

امام جمعه رفسنجان با بیان اینکه مدیران این مجموعه تعمدی بر عدم نصب فیلترها ندارند و در ظاهر اینگونه نیست اما در مجموع این کار انجام نشده است گفت: با راه اندازی کوره فلش که اخیرا راه اندازی شده، نیاز است که فیلترهای کاهش آلایندگی را در اسرع وقت نصب کنند.

وی بیان کرد: قرار بود که کارخانه تولید اسید نیز در این مجتمع راه اندازی شود و اگر این پروژه سریع تر به بهره برداری برسد، قطعا آلایندگی ها نیز کمتر خواهد شد.

حجت الاسلام رمضانی پور افزود: از طرفی تعامل را در برنامه قرار داریم و همکاری های لازم هم تا کنون صورت گرفته، به هر حال در مجتمع مس سرچشمه تعداد زیادی مشغول به کار هستند و این موضوع را هم باید در نظر گرفت و حدود 20 هزار نفر در این مجتمع کار می کنند که خود این افراد بیشتر درگیر آلایندگی و در معرض آن هستند.

وی با اشاره به اینکه ضرورت است که مدیران مس نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند تا سایر مردم متضرر نشوند گفت: ما تاکنون کمک کردیم و مردم را به صبر و حوصله توصیه کردیم اما بیش از این به صلاح مردم و مجموعه مس نیست.

امام جمعه رفسنجان با بیان اینکه مسئولان باید محیط زیست را مورد توجه قرار دهند و حق مردم رفسنجان است که از مضرات خطرناک این آلایندگی در امان بمانند تصریح کرد: در بازدیدی که سال های گذشته از این مجتمع داشتیم، آلایندگی کاملا قابل مشاهده است و توصیه های لازم به آنها شده است.

وی در مورد اظهارات اخیر فرماندار رفسنجان در این رابطه گفت: توقع مردم از کاهش آلایندگی توقعی به جا و حق است که مسئولان هم باید همکاری کنند و به مطالبه مردم در این زمینه به سرعت پاسخ داده شود.

حجت الاسلام رمضانی پور با بیان اینکه فرماندار رفسنجان وظیفه پیگیری لازم در این مورد را دارد افزود: از نماینده مردم رفسنجان نیز می خواهیم که این موضوع را پیگیری و تدابیر لازم برای کاهش آلایندگی را انجام دهد.

به گزارش تسنیم متاسفانه تعدادی از رسانه های استان کرمان که باید داد مردم را به گوش مسئولان رسانده و مطالبه گر حق مردم در این موارد باشند در اولین انتشار خود بعد از نشست خبری مدیرکل محیط زیست و ارائه گزارش آلایندگی مس، خبر منتشر شده را از روی سایت خود برداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید