134392

120 هزار تن شمش آلومینیوم کارنشده از کشور به نقاط مختلف جهان صادر شد

دنیای معدن - مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت کشور گفت: بیش از 120 هزار تن شمش آلومینیوم کارنشده در سال جاری از کشور به نقاط مختلف جهان صادر شد.

مسعود کمالی اردکانی روز شنبه در نخستین نشست میز تخصصی آلومینیوم استان مرکزی در اراک، افزود: ارزش صادرات شمش کار نشده آلومینیم امسال کشور 210 میلیون دلار برآورد می شود.
وی ادامه داد: در مجموع چهاردهم صادرات بازار 50 میلیارد دلاری آلومینیوم جهان متعلق به ایران است که از نظر وزنی و ریالی قابل قبول نیست.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت کشور بیان کرد: بیش از 36 میلیارد دلار انواع کالای غیر نفتی در سال جاری از ایران به نقاط مختلف جهان صادر شده که حجم آلومینیم صادراتی قابل توجیه نیست و باید برای افزایش آن چاره اندیشی کرد.
وی بیان کرد: بر اساس تصمیم سازمان توسعه تجارت برای کالاهایی که ظرفیت افزایش ارزش افزوده و بهره وری در صادرات دارند میزهای تخصصی در استان های مختلف واگذار می شود و راهبری میز صادرات آلومینیوم نیز به استان مرکزی واگذار شده است.
کمالی اردکانی بیان کرد: سه دهم از چهاردهم صادرات آلومینیوم کشور از استان مرکزی است که این مهم نشانگر ظرفیت بالای این استان در صنعت آلومینوم است.
وی گفت: صنعت آلومینیوم بازار قابل توجهی در جهان و همچنین ارتباط تنگاتنگی با تولید ماشین آلات صنعتی به خصوص هواپیما دارد، بنابراین مدیران شرکت آلومینیوم ایران(اراک) باید تلاش کنند با به روز رسانی تجهیزات و ماشین آلات، میزان تولید را افزایش داده و سهم بیشتری از بازار جهانی این محصول را ازآن خود کنند.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این استان قطب تولید آلومینیم است و این ظرفیت موجب شده تا میز کشوری صادرات این محصول در اراک شکل بگیرد.
جعفر اصغری افزود: استان مرکزی تاکنون مجوز تشکیل میزهای تخصصی در زمینه ماشین آلات صنعتی و معدنی، ماهیان زینتی، گل وگیاه، انار عایق های رطوبتی و خدمات فنی و مهندسی را دریافت کرده و به زودی نشست های آن برگزار می شود.
وی ادامه داد: برخی تعرفه های ناکارآمد گمرکی و صادراتی، واردات بی رویه آلومینیوم، نبود حمایت موثر از صادرکننده از مهمترین موانع صادرات در استان مرکزی است و تشکیل میزهای تخصصی ظرفیتی استکه برای ارزیابی و گره گشایی از این مشکلات فرصت سازی می کند.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: 876 میلیون دلار انواع کالای غیر نفتی پارسال از استان مرکزی به نقاط مختلف جهان صادر شد که از این میزان حدود 103 میلیون دلار صادرات شمش آلومینیوم بود.
شرکت آلومینیوم ایران( ایرالکو) به عنوان صنعت مادرتخصصی در تولید انواع شمش های آلومینیوم فعالیت دارد که در سال 1351 در اراک تاسیس شده است.
این شرکت در مجموعه فضای کارگاهی به وسعت 232 هکتار در کیلومتر 5 جاده اراک - تهران واقع شده است.
علاوه بر شرکت آلومینیوم ایران، 120 شرکت تولید شمش و دیگر کالاهای آلومینیوم در استان مرکزی فعالیت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید