134385

بومی‌سازی دانش فنی، تولید محصول ارزش آفرین و تکمیل زنجیره تولید، رمز موفقیت فولاد مبارکه اصفهان

آئین بزرگداشت سالگرد تاسیس شرکت فولاد مبارکه اصفهان با عنوان «ربع قرن تلاش و سرآمدی» در سالن نگین نقش جهان اصفهان برگزار شد.

در این مراسم با حضور دکتر مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، دکتر محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان، عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان، مهندس اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مهندس عرفانیان مدیرعامل دوران ساخت شرکت فولاد مبارکه اصفهان و جمعی از مدیران و مسئولان شهر اصفهان، گزارشی از روند توسعه، تنوع تولید، سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌ها و طرح‌های آتی این شرکت به حاضرین ارائه شد.
این مراسم که با هدف تکریم و پاسداشت خدمات مدیران و کارکنان بزرگترین واحد صنعتی جمهوری اسلامی ایران از دوران ساخت تاکنون برگزار شده بود ضمن رونمایی از تمبر یادبود ربع قرن تلاش و سرآمدی، از ۱۰ عنوان کتاب تجربیات این شرکت رونمایی شد. در ادامه مشروح سخنان سخنرانان آیین بزرگداشت این شرکت می‌آید.
رئیس هیات عامل ایمیدرو: تلاش فولاد مبارکه در تحقق برنامه چشم‌انداز توسعه صنعت فولاد، ستودنی است
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) در این مراسم در سخنانی با اشاره به تلاش شرکت فولاد مبارکه در تولید محصول ارزش‌آفرین و با سود دهی بالا گفت: فولاد مبارکه با توان متخصصین و کارکنان خود به تکمیل زنجیره تولید دست یافته است که این مهم ارزش افزوده بالاتری را برای این شرکت به همراه دارد.
مهدی کرباسیان با اشاره به تامین مواد اولیه از سنگ‌آهن تا محصول نهایی در گروه فولاد مبارکه افزود: در گذشته در زمینه کنستانتره، آهن اسفنجی و گندله توازن نداشتیم اما در چهار سال گذشته، تولید کنستانتره از ۲۸ میلیون تن با ۸۰ درصد رشد به حدود ۵۰ میلیون تن رسید.
وی همچنین به تولید گندله از ۲۲ میلیون تن به ۴۸ میلیون تن و فولاد از ۲۲ میلیون تن به ۳۳ میلیون تن در چهار سال اخیر و در آینده به ۵۲ میلیون تن اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۱۶، میزان تجارت فولاد در دنیا ۲ هزار میلیارد دلار بوده که ۴۳ درصد آن به فولاد مبارکه اختصاص داشته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به نقش فولاد مبارکه در اشتغالزایی کشور اشاره کرد و گفت: این صنعت زمینه اشتغال ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۵۰ هزار نفر را به شکل غیرمستقیم فراهم کرده است.
کرباسیان مهم‌ترین نکته در موفقیت فولاد مبارکه را برنامه‌ریزی و حرکت براساس برنامه و زنجیره در این شرکت عنوان کرد و گفت: فولاد مبارکه از سنگ آهن تا محصول نهایی را زنجیره‌وار کنترل می‌کند.
وی یادآوری کرد: در سال۹۱ میزان صادرات فولاد مبارکه، ۸۰۰ هزار تن بوده و امسال به ۸ میلیون تن رسیده است که ارزش افزوده زیادی برای کشور ایجاد کرده است.
کرباسیان، همچنین موضوع آب در تولید فولاد را دارای اهمیت اساسی دانست و گفت: باید از فناوری روز برای کاهش مصرف آب استفاده کنیم. در صورتی که به مسئله آب در صنعت کم توجهی شود تولید و اشتغال با مشکل مواجه خواهد شد.
وی تاکید کرد: صنایع آب بر کشور باید به کنار خلیج‌فارس و صنایع پایین دستی که نیاز کمتری به آب دارند به مرکز کشور منتقل شود.
کرباسیان در پاسخ به مشکلات مطرح شده درخصوص پلی اکریل و صنایع دیگر نیز گفت: بازاریابی نکته مهم و اساسی در بخش خصوصی است.
وی تصریح کرد: باید صنایع دیگر از فولاد مبارکه به عنوان الگو بهره‌برداری کنند و این امر مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار خواهد گرفت.
کرباسیان همچنین بر تشکیل شرکت‌های بزرگ در زمینه مس، آلومینیوم و ارتقای قدرت چانه زنی آنها تاکید کرد و گفت: این شرکت‌ها مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار خواهند گرفت.
وی افزود: در حوزه معادن در یکسال گذشته ذخایر معدنی کشور ۵۰ میلیارد دلار افزایش یافته است و ۲ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن به ذخایر کشور اضافه شده است.


استاندار اصفهان: فولاد مبارکه افتخاری برای کشور است

استاندار اصفهان با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی بارش باران در استان اصفهان گفت: امیدواریم در ادامه سال قسمتی از این کسری جبران شود اما در بهترین حالت پیش‌بینی می‌شود متوسط بارش‌ها تا پایان سال ۳۵ الی ۴۰ درصد کاهش داشته باشد.
محسن مهرعلیزاده در همایش ۲۵ سالگی تأسیس فولاد مبارکه، اظهار کرد: مسئله آب یکی از مسائل مهم استان اصفهان است و اولویت بر این است که هر چه می‌توانیم در مصرف آب در صنعت صرفه‌جویی کنیم و به سایر بخش‌های جامعه کمک کنیم چرا که بخشی از اشتغال و اقتصاد استان به کشاورزی وابسته است.
وی افزود: شرکت فولاد مبارکه در انجام رسالت‌های اجتماعی خود مناسب عمل کرده و در صرفه‌جویی آب نیز کوشا بوده اما این اقدامات کافی نیست.
استاندار اصفهان تأکید کرد: فولاد مبارکه توانسته مصرف آب خود را با ۷۵ درصد کاهش از ۴۰ میلیون مترمکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب برساند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه‌های منظمی که شرکت آب و فاضلاب به منظور صرفه‌جویی در آب صنعت تنظیم کرده، مصرف آب در صنعت به صفر برسد.
مهرعلیزاده با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی بارش باران در استان اصفهان، تصریح کرد: امیدواریم در ادامه سال قسمتی از این کسری جبران شود اما در بهترین حالت پیش‌بینی می‌شود متوسط بارش‌ها تا پایان سال ۳۵ الی ۴۰ درصد کاهش داشته باشد.
وی اظهار کرد: بر همین اساس، صرفه‌جویی در همه بخش‌ها بهترین راهکار است و امیدواریم با صرفه‌جویی، مشکلات جاری را پشت سر بگذاریم.
استاندار اصفهان احداث صنایع کم آب را ضروری دانست و متذکر شد: با چنین اقداماتی، مشکلات تأمین آب کاهش خواهد داشت و به اشتغال استان اصفهان نیز کمک خواهد شد.
وی اعلام کرد: فولاد مبارکه در توسعه صادرات موفق عمل کرده و توانسته در سال‌های اخیر سهم مناسبی از بازار صادراتی را به خود اختصاص دهد.
مهرعلیزاده گفت: فولاد مبارکه متکی به یک بازار نیست و مسیر این شرکت به سمت افزایش سودآوری، پویایی و توسعه است.
وی در پایان با اشاره به اینکه فولاد مبارکه عضوی از خانواده بزرگ تولید فولاد در جهان و افتخاری برای صنعت کشور است، مطرح کرد: باید به جوانان اعتماد کرد و این اعتماد بدون شک ثمرات زیادی نصیب استان اصفهان و کشور خواهد کرد.


مدیرعامل فولاد مبارکه: گذر از مرز ۱۰۰ میلیون تن محصول در فولاد مبارکه

دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در این مراسم در سخنانی با اشاره به تولید و عرضه بیش از ۱۰۰ میلیون تن محصول از ابتدای بهره‌برداری تا کنون گفت: فولاد مبارکه هم اکنون تولید بیش از نیمی از فولاد کشور را به عهده دارد و برای تحقق نیمی از چشم‌انداز بیست ساله صنعت فولاد برنامه‌ریزی کرده است.
بهرام سبحانی در مراسم بیست و پنجمین سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه بومی‌سازی قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه از ابتدای راه‌اندازی این مجتمع صنعتی همواره پیگیری شده است، افزود: از ابتدای راه‌اندازی مجتمع فولاد مبارکه تاکنون بومی‌سازی قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه ۱۱۴ درصد رشد یافته است که ۵۳ درصد آن مربوط به چهار سال گذشته است.
وی بیان کرد: از طریق مهندسی معکوس بیش از ۸۵ درصد از قطعات مورد نیاز این مجتمع که از خارج از کشور تامین می‌شد، اکنون در داخل کشور تولید می‌شود و این به معنای تحقق اقتصاد مقاومتی است. مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از محل بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز این شرکت صرفه جویی شده است. وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های فولاد مبارکه کامل بودن زنجیره تولید در این مجموعه است، افزود: برخورداری از زنجیره کامل تولید ( از سنگ تا رنگ) از نظر اقتصادی موجب توسعه این شرکت شده است. سبحانی با بیان اینکه زنجیره کامل تولید از بالادست تا پایین دست در فولاد مبارکه وجود دارد، گفت: امسال نسبت به سال گذشته در تمامی زنجیره تولید این شرکت افزایش تولید مشاهده می‌شود.
وی اظهار کرد: ۸۵ درصد از محصولات این شرکت در ۹ ماهه امسال به داخل کشور و ۱۵ درصد به صادرات اختصاص پیدا کرد.
سبحانی اضافه کرد: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت بالادستی با مجتمع فولاد مبارکه همکاری دارند.
وی با بیان اینکه طرح‌های توسعه از ابتدای بهره‌برداری تا امروز در این مجتمع صنعتی دنبال شده است اظهار کرد: ظرفیت تولید فولاد خام در فولاد مبارکه از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده و بر اساس برنامه، این میزان تولید در امسال (۹۶) به ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تن می‌رسد.
مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: این شرکت پس از گذشت ۲۵ سال، با برخورداری از سهم ۲۲ درصدی فولاد کشور بعنوان بزرگترین تولیدکننده و بزرگترین شرکت بورسی با ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبت شده است. وی بابیان اینکه تولیدات فولاد مبارکه امروز به مرز ۱۰۱ میلیون تن رسیده است، گفت: ظرفیت تولید فولاد خام این شرکت به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است.
سبحانی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد محصولات فولاد مبارکه طی چهار سال گذشته به اتحادیه اروپا صادر شده است، گفت: صادرات محصولات این شرکت به اتحادیه اروپا نشان از کیفیت بالای محصولات فولاد مبارکه دارد.
وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های فولاد مبارکه کاهش مصرف آب است، گفت: میزان مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه ۴۰ میلیون متر مکعب بود که این میزان اکنون به ۲۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: در چهار سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان توسط این مجموعه سرمایه‌گذاری شده است و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری به ترتیب در فولاد سنگان، توسعه فولاد سبا، خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری ورق خودرو و شرکت فولاد سنگ انجام شده است.
وی افزود: فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها از تسهیلات داخلی و خارجی استفاده نکرده و تنها از طریق منافع و صرفه‌جویی داخلی، این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام داده است.
سبحانی افزود: حدود یکهزار کارخانه به‌صورت مستقیم و حدود ۳ هزار شرکت به‌صورت غیرمستقیم از محصولات فولاد مبارکه استفاده می‌کنند.
وی گفت: سه مجموعه بزرگ فولادسازی کشور به نام‌های مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان زیرمجموعه این شرکت محسوب می‌شوند.
مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: در این مجتمع ۱۴ هزار و ۲۵۰ نفر، در فولاد صبا یکهزار و ۳۰۰ نفر و در هرمزگان یک هزار و ۶۷۳ نفر اشتغال مستقیم وجود دارد.
وی از مجتمع فولاد هرمزگان جنوب، صنایع معدنی فولاد سنگان، مجتمع صنعتی معدنی فولادسنگ، ورق خودروی چهارمحال و بختیاری، فولاد سپید دشت چهارمحال، فولاد امیرکبیر کاشان، شرکت تأمین و توسعه زیرساخت‌های شرق ایران، شرکت فنی مهندسی فولاد، ایریسا، فلزتدارک، تارااستیل و تامکو به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه نام برد.
سبحانی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اضافه کرد: افتتاح پروژه ورزشگاه نقش جهان، احداث پایگاه امداد جاده‌ای هلال احمر، کمک به پروژه مصلای امام خمینی(ره)، کمک به خرید تجهیزات موزه دفاع مقدس و اهدای ۳۰۰ میلیون تومان وجه نقد و ۲۵۰ کانکس به زلزله زدگان غرب کشور از جمله سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی شرکت فولاد مبارکه است.
سهل‌آبادی: مدیریت برجسته و علمی دکتر سبحانی و تیم اجرایی، فولاد مبارکه را در صدر شرکت‌های اقتصادی قرار داد

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این آیین گفت: فولاد مبارکه همواره از مدیران شایسته‌ای برخوردار بوده است و نام نیک بزرگانی همچون محمد حسن عرفانیان و محمود اسلامیان همواره با این مجتمع عظیم صنعتی همراه خواهد بود.
وی افزود: درحال‌حاضر نیز مدیریت برجسته و علمی جناب آقای دکتر سبحانی و تیم اجرایی و کارکنان کارآمد شرکت فولاد مبارکه، این شرکت را در صدر شرکت‌های اقتصادی کشور قرار داده است که باید قدردان زحمات مدیران این شرکت از زمان تاسیس تاکنون بود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: دکتر سبحانی علیرغم مدیریت بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور، ریاست کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی را هم به عهده دارند که علیرغم تصور برخی، ایشان وقت برای حضور در پارلمان بخش خصوصی اختصاص داده‌اند و اتاق بازرگانی با همراهی مدیرانی همچون ایشان به یک جایگاه قدرتمند تبدیل شده است.
وی خطاب به مهدی کرباسیان رئیس سازمان ایمیدرو افزود: موفقیت‌های متعدد فولاد مبارکه مایه مباهات همه ایرانیان و به خصوص مردم اصفهان است اما ما انتظار داریم شرکت‌های دیگری مانند ذوب آهن، پتروشیمی و پلی‌اکریل نیز با توجه و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از بحران خارج شده و به دوران طلایی خود بازگردند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وعده‌های دکتر روحانی در خصوص حل مشکل آب استان اصفهان گفت: مطلع هستیم که دکتر مهرعلیزاده برای اجرایی توافق‌ها و مصوبات شورای‌عالی آب در تلاش هستند اما امیدوارم ایشان از خروج آب از استان به هر نحوی جلوگیری کنند.

سعیدی نماینده مبارکه: بیش از ۳۵۰ هزار خانوار در کشور از گروه فولاد مبارکه ارتزاق می‌کنند

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره گستردگی واحدهای خدماتی و فنی و مهندسی فولاد مبارکه در سراسر کشور گفت: شرکت فولاد مبارکه در کشور برای حدود ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۳۵۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است. زهرا سعیدی مبارکه با بیان اینکه صنعت فولاد از شاخصه‌های توسعه هر کشور محسوب می‌شود، افزود: همواره از این صنعت حمایت کرده و خواهیم کرد. وی با بیان اینکه صنعت فولاد از پایه‌های مهم اقتصادی کشور محسوب می‌شود گفت: در کنار هر فعالیت اقتصادی باید به مسائل زیست‌محیطی هم توجه ویژه‌ای شود. سعیدی با بیان اینکه کارگران رکن اصلی کار محسوب می‌شوند از مدیرعامل فولاد مبارکه تقاضا کرد تا امنیت شغلی کارگران فضای سبز این شرکت را تأمین کند. نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید شرکت فولاد مبارکه افزود: افزایش تولید و فروش در شرکت فولاد مبارکه مدیون تلاش کارکنان این شرکت است.
وی همچنین خواستار توجه به وضعیت بازنشستگان شرکت فولاد مبارکه و استفاده از نیروهای جوان و متخصص در فولاد مبارکه شد. بیست و پنجمین سالروز تاسیس شرکت فولاد مبارکه روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن نگین سپاهان شهر اصفهان برگزار شد.
در پایان این مراسم از تمبر یادبود و اختصاصی فولاد مبارکه به مناسبت ربع قرن تلاش و سرآمدی و عبور از مرز تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد خام از ابتدای بهره‌برداری تاکنون و همچنین از ۱۰ عنوان کتاب در زمینه تجربیات فولاد مبارکه در مسیر سرآمدی، رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید