134350

توسعه متوازن با معدن

دنیای معدن -توسعه متوازن موضوعی است که باید در تمامی بخش‌ها مورد توجه قرار بگیرد یعنی یک منطقه تنها از نگاه صنعتی رشد پیدا نکند، بلکه در کنار آن باید فرهنگ و معیشت نیز ارتقا یابد تا بتوانیم شاهد کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ،

حفظ محیط‌زیست، ارتقای سطح تحصیلی، ایجاد امنیت و... باشیم. عوامل بسیاری در ایجاد این توازن نقش‌آفرینی می‌کنند. حالا معدن می‌تواند در ایجاد این توسعه متوازن پیشگام شده و محرومیت‌زدایی را کلید زند اما بی‌تردید برای تحقق این هدف باید همراهی نهادهای دولتی و خصوصی ایجاد شود و مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین، مسیر حرکت را آسان کند.

از سویی دیگر نقش مسئولیت‌های اجتماعی باید از سوی معدنی‌ها پررنگ‌تر شده و استفاده از نیروهای محلی، بیشتر از گذشته در اولویت قرار بگیرند. بکارگیری مردمان محلی در یک معدن و ارتقای سطح دانش و آموزش آنها بر رشد معیشت‌شان تاثیرگذار است.

درست زمانی که امنیت شغلی در مناطق کمتر توسعه‌یافته فراهم می‌شود، دیگر ابعاد زندگی نیز جلوه‌نمایی می‌کند. به عنوان نمونه با ایجاد مکان‌های ورزشی از سوی سرمایه‌گذاران معدنی (ایفای نقش مسئولیت اجتماعی)‌ کارگر یک معدن به اهمیت ورزش در زندگی خود و دیگر اعضای خانواده‌اش پی خواهد برد یعنی اگر نگاهی گسترده به معدن بیندازیم،

خواهیم دید این بخش در کنار توسعه اقتصادی و تامین ماده اولیه موردنیاز صنعت، در زندگی شخصی مردمان منطقه نقشی مهم بر عهده دارد و می‌تواند سبک زندگی در این مناطق را تغییر دهد و این همان توسعه متوازن است؛ مثلثی که از ۳ ضلع مجلس شورای اسلامی، دولت و بخش خصوصی تشکیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید